LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Liikennekäyttäytyminen ja onnettomuudet
Yleistä
Liikennekäyttäytymisen ja onnettomuuksien teoriaa
Kuljettajien odotukset ja tien suunnitteluperiaatteet
Kuljettajien toimintavirheet tien linjaosuudella
Lisätietoja seuraavasta julkaisusta
- Liikennekäyttäytyminen ja onnettomuudet, taustaselvitys, Tiehallinnon selvityksiä 35/2001, TIEH 3200681
Yleistä
Selvityksessä luodaan katsaus kuljettajien käyttäytymiseen, onnettomuusteoriaan sekä kuljettajien opittujen odotusten merkitykseen tien toimivuudessa ja suunnitteluperiaatteissa.Selvityksen yhteydessä on laadittu ehdotus liikennekäyttäytymisestä ja tienkäyttäjien mielipiteitä koskevasta tutkimuskokonaisuudesta. Taustaselvityksen pohjalta S12-projektissa on käynnistetty ehdotetut tutkimukset.
Liikennekäyttäytymisen ja onnettomuuksien teoriaa
Nk. seulamallilla voidaan kuvata liikennekäyttäytymisen hierarkkista järjestelmää. Altistus liikenneonnettomuuksille riippuu siitä,
- millaisia päätöksiä kansalaiset tekevät ajoneuvon hankinnasta, matkoistaan, reiteistään ja
- miten he hallitsevat erilaiset liikennetilanteen ja ajoneuvonsa käsittelyn eri tilanteissa
Liikkumistarpeiden kulkiessa seulan läpi saadaan tuloksena toimintaa liikenteessä, mikä merkitsee samalla myös altistumista onnettomuuksille.
takaisin alkuun
Kuljettajien odotukset ja tien suunnitteluperiaatteet
Tarkastelu on jaettu pakottavan ja opastavan designin välille.
Pakottava design
Pakottavassa designissä ratkaisut eivät jätä kuljettajalle vaihtoehtoja. Esimerkiksi erottamalla eri suuntiin kulkeva liikenne estetään sekä tahattomat että tahalliset keskiviivan tai keskialueen ylitykset.
Opastava design
Opastavassa designissä tie ohjaa kuljettajaa oikeaan ajotapaan eikä käyttäydy kuljettajien odotuksien vastaisesti. Mikäli kuljettajan tarkkaavaisuus hetkeksi herpaantuu, tulee opastavan designin pystyä välittömästi palauttamaan mieleen millaisella tiellä ajetaan ja mikä on oikea ajotapa.
Opastavan tien periaatteet (Theeuwes & Godthelp):
- Suunnitteluelementtien ja liikennekäyttäytymisen pitäisi olla homogeenisia kunkin tietyypin sisällä ja erota muista
- Liittymien, kaarteiden ym. suunnitteluelementtien tulisi yksiselitteisesti liittyä tiettyyn tietyyppiin - kullekin tietyypille omansa
- Tulisi aina valita tietyyppi, joka on ko. tien tehtävään ja sillä edellytettyyn käyttäytymiseen sopiva
- Tulisi käyttää vain yhtä ja vain yhtä tietyyppiä yhdistämään psykologisesti yhteenkuuluvia tiejaksoja (esim. kaupunkien välinen tie)
- Ei tulisi käyttää jyrkkiä siirtymiä yhdestä tietyypistä toiseen. Kun tietyyppi muuttuu, se tulisi merkitä selvästi
- Tietyyppi tulisi tunnistaa myös yöllä
- Tien elementtien ja ajoratamaalausten tulisi täyttää hyväksytyt näkemäkriteerit. Liikenteenohjauslaitteiden tulisi liittyä tiettyyn tietyyppiin
Kuljettajien toimintavirheet liittymäväleilläKaistalla pysyminen
Huomattava osa kuolemaan johtavista kohtaamisonnettomuuksista tapahtuu yhteenajoissa, joissa toinen osapuoli on raskas ajoneuvo. Tutkijalautakuntien aineistossa vuosina 1984-1998 raskas ajoneuvo on ollut osallisena kaikkiaan 51% onnettomuustapauksista ja molemmat osapuolet ovat olleet raskaita 1,7% tapauksista. Raskas ajoneuvo on harvoin syyllinen, vain 6,3% onnettomuustapauksista.
Voidaan tehdä olettamus, että ei vain raskaan liikenteen massa vaan myös koko vaikuttaa onnettomuuksien syntyyn. Kuorma-auto on keskimäärin 70..80cm leveämpi kuin henkilöauto, jolloin kohtaamistilanteessa kaksikaistaisella tiellä on huomattavasti vähemmän tilaa. Tällöin sivuttaisliike (esimerkiksi tarkkaavaisuuskatkoista johtuva) voi johtaa kuorma-auton kanssa useammin törmäykseen kuin niiden osuus vastaantulijoista edellyttäisi.Muita olettamuksia raskaan ajoneuvon kohtaamistilanteista:
- Raskas ajoneuvo saa aikaan ilmavirran, joka vaikuttaa vastaantulevan henkilöauton ohjaukseen
- Raskas ajoneuvo saa aikaan varovaisuusreaktion ja siten väistämisen tien reunaa kohti. Tämä voi johtaa tietyissä tilanteissa ajoneuvon hallinnan menetykseen ja ajautumiseen vastaantulevan kaistalle
- Kapealla tiellä väistöliike on lyhytaikaisempi ja jyrkempi kuin leveillä teillä
S12 projektissa tutkitaan tarkemmin ajoneuvojen kohtaamistilanteita muutamilla päätiejaksoilla erityyppisillä teillä. Tutkimus valmistuu v.2002 lopulla.
Tasanopeus
(sama nopeusrajoitus raskaalle ja kevyelle ajoneuvoliikenteelle)
Liikenneympäristö säätelee liikennevirtaa, mutta liikenneympäristön parantaminen päätieverkolla vaatii aikaa ja rahaa. Perustelluilla ja valvotuilla säännöillä voidaan käyttäytymiseen vaikuttaa nopeasti. Nopeuden säätely on niistä tehokkaimpia.
Nopeuksien hajonta korreloi onnettomuusasteen kanssa ja suuri hajonta liittyy moniin potentiaalisesti vaarallisiin liikennetapahtumiin. Harmonisoimalla nopeusrajoituksia voidaan tasoittaa liikennevirran nopeuden hajontaa ja näin mahdollisesti vähentää ohitustarvetta.
S12 projektissa tutkitaan tasanopeuden vaikutuksia ohitustarpeeseen ja ajokäyttäytymiseen muutamilla päätiejaksoilla. Tutkimus valmistuu v. 2002 lopulla.
takaisin alkuun
takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle
S12 etusivulle
alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö