Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


.
LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Ohituskäyttäytyminen kaksikaistaisilla teillä

Takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Tutkimusta helikopterista
Tutkimuskohteet
Tulokset


Lisätietoja on saatavissa seuraavasta julkaisusta:

  • Ohituskäyttäytyminen kaksikaistaisilla teillä, Tiehallinnon selvityksiä 47/2003 TIEH 3200834-v

Yleistä

Yleisten teiden ohitusnäkemäpituuksia pidennettiin liikenne- ja viestintäministeriön vuoden 2002 alussa hyväksymässä näkemäalueohjeessa. Syksyllä 2002 tehdyn ohituskäyttäytymistutkimuksen perusteella muutos on perusteltu. Kapeilla teillä autoilijat näyttäisivät tarvitsevan jopa ohjeessa annetua pidempiäkin vastaantulijoista vapaita tieosuuksia lähteäkseen ohittamaan.

Tutkimusta helikopterista

Tutkimuksessa selvitettiin helikopterista kuvaamalla kuljettajien ohituskäyttäytymistä kaksikaistaisilla teillä. Tutkimuskohteet olivat noin 1-1.5km pitkiä suorahkoja tieosuuksia, joilla oli 100km/h nopeusrajoitus.

Tutkimuskohteet

  • Kapeapientareinen tie 100km/h
    • Vt 6 Elimäki-Koria
  • Leveäpientareinen tie 100km/h
    • Vt 6 Luumäki
    • Kt 51 Kirkkonummi-Inkoo
  • Leveäkaistainen tie 100km/h
    • Vt6 Kaipiainen-Kaitjärvi

takaisin alkuun

Tulokset

Yhdistelmäajoneuvon ohittamiseen tarvittava ohitusnäkemä on pidempi kuin henkilöautoa ohitettaessa. Kuljettajien yhdistelmäajoneuvon ohittamiseen hyväksymä aikaväli seuraavaan vastaantulijaan on kuitenkin lähes sama kuin henkilöautoa ohitettaessa. Lisäksi ohitettavien yhdistelmäajoneuvojen ajonopeudet olivat ainakin tässä tutkimuksessa keskimäärin suuremmat kuin ohitettavien henkilöautojen ajonopeudet. Siten pitkiä yhdistelmäajoneuvoja ohitetaan suuremmalla nopeudella kuin henkilöautoja.

Tehdyn ohitusseurannan perusteella mitoitusohitusnäkemien pidentäminen aikasemmasta on oikea toimenpide. Kapeilla teillä lyhyempien ohitusnäkemien tulisi olla uusiakin mitoitusohitusnäkemiä pidempiä, jotta useimmat autoilijat uskaltaisivat ohittaa hitaamman ajoneuvon. Tässä selvityksessä varsinkin pitkien yhdistelmäajoneuvojen ohitusmäärät kapeilla sekaliikenneteillä jäivät niin vähäisiksi, että tarkempien ohitusnäkemäsuositusten antamiseksi asia tulisi selvittää laajemman tutkimusaineiston perusteella erikseen.

Autoilijat näyttäisivät tarvitsevan kapeilla, 100km/h teillä pidemmän ohitusnäkemän kuin nykyisin suositellun vähemmäispituuden 850m.

Taulukko 1. Keskimääräiset hyväksytyt ohitusnäkemät syksyllä 2002
Tie
Ohitettava
Vataantulijan
näkyminen ja
havainnot N (kpl)
Hyväksytyn ohitusnäkemän
mediaani (m)
Leveäkaistainen tie
HA näkyy 18
ei näy 31
516
673
KA+PV näkyy 30
ei näy 26
638
900
Leveäpientareinen tie
HA näkyy 10
ei näy 23
597
842
KA+PV näkyy 9
ei näy 14

727
845

Kapea sekaliikennetie
HA näkyy 14
ei näy 8
1076
1776
KA+PV näkyy 1
ei näy 4
1208
773



takaisin alkuun

takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö