Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Nopeusrajoituksen vaikutus ohituksiin kaksikaistaisilla teillä

takaisin

S12 etusivulle

Yleistä
Ohitustutkimukset


Lisätietoja seuraavista julkaisuista

  • Nopeusrajoituksen vaikutus ohituksiin kaksikaistaisilla maanteillä, kirjallisuustutkimus, Tiehallinnon selvityksiä 57/2001, TIEH 3200703

Yleistä


Kaksikaistaisten teiden liikenneturvallisuuden parantamiseksi on aika ajoin ehdotettu nopeusrajoitusten alentamista. Nopeusrajoituksen vaikutusta ohituskäyttäytymiseen ei kuitenkaan tarkoin tunneta.

Teorian mukaan ohitustarve on riippuvainen liikennemäärästä sekä ajoneuvojen tavoitenopeuden jakautumisesta. Nopeusrajoituksen muutoksen vaikutus ohitustarpeeseen tietyllä liikennemäärällä on riippuvainen tavoitenopeuksien keskihajonnan ja keskiarvon neliön suhteen muutoksesta. Nopeusrajoituksen alentuessa tavoitenopeuden keskihajonnan tulee pienentyä huomattavasti keskinopeutta enemmän, jotta teoreettinen ohitustarve ei kasvaisi.

Jos keskinopeus pienenee nopeusrajoituksen alentamisen vuoksi esim. 10%, täytyy keskihajonnan pienentyä 19%, ettei ohitustarve kasvaisi. Jos keskihajonta pienenee tätä enemmän, ohitustarve pienenee ja jos keskihajonta pienenee tätä vähemmän, ohitustarve kasvaa.

Ohitustutkimukset

Selvityksen perusteella voidaan tehdä seuraavia johtopäätöksiä:

  • Nopeusrajoituksen muutoksen vaikutuksia ohituksiin ei tarkoin tunneta

  • Nopeusrajoituksen alentamisen (100km/h >> 80km/h) vaikutusta teorettiseen ohitustarpeeseen on tarkasteltu kahdessa suomalaisessa selvityksessä vuosilta 1991 ja 1992 sekä tämän selvityksen yhteydessä. Selvityksissä on saatu toisistaan poikkeavia tuloksia

  • Automaattisen mittausjärjestelmän (LAM) pistenopeuksien perusteella teoreettinen ohitustarve näyttäisi olevan pienempi nopeusrajoituksella 80 km/h kuin nopeusrajoituksella 100km/h

  • Pistenopeusmittausten avulla ei ole kuitenkaan mahdollista määrittää liikennevirran todellista ohitustiheyttä. Vaikka teoreettinen ohitustarve pienenisikin nopeusrajoituksen alentuessa, ei todellisen ohitusmäärän muutosta voi varmuudella arvioida

  • Nopeusrajoituksen vaikutusta todellisiin ohitusmääriin voidaan selvittää mm.rekisteritunnusmenetelmällä

  • Nopeusrajoituksen vaikutuksia liikennevirtaan tutkitaan S12 projektissa kenttämittauksin muutamilla päätiejaksoilla vuonna 2002

Lisäksi selvityksessä on esitetty yksityiskohtaiseen suunnitteluun liittyviä ratkaisuja ja suosituksia iäkkäiden kuljettajien huomioon ottamiseksi.

takaisin alkuun

takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö