Tiehallinnon pääsivujen linkkilista


LIIKENNEKÄYTTÄYTYMINEN JA TIENKÄYTTÄJIEN MIELIPITEET
Liikenneympäristö ja iäkkäät autoilijat

takaisin

S12 etusivulle

Onnettomuusriskit
Iäkkäille autoilijoille tehdyn kyselyn tulokset
Miten iäkkäät kuljettajat olisi entistä enemmän otettava huomioon suunnittelussa


Lisätietoja seuraavasta julkaisusta

  • Iäkkäiden autoilijoiden tarpeet liikenneympäristön suunnittelussa, Tiehallinnon selvityksiä 56/2001,
    TIEH 3200702
Onnettomuusriskit

Iäkkäiden henkilöauton kuljettajien (yli 65-vuotiaat) osuus vuonna 2020 on yli 20% väestöstä. Myös iäkkäiden kuljettajien ajosuoritteiden uskotaan kasvavan.

Iäkkäiden henkilöauton kuljettajien riski aiheuttaa kuolemaan johtava onnettomuus on kaikkiin henkilöauton kuljettajiin verrattuna noin 2,5-kertainen ajokorttien määrään ja noin nelinkertainen ajosuoritteeseen suhteutettuna. Kun mukaan lasketaan loukkaantumiseen ja aineellisiin vahinkoihin johtavat onnettomuudet ei iäkkäiden kuljettajien onnettomuusriski ajokorttien määrään suhteutettuna poikkea kaikkien kuljettajien keskimääräisestä onnettomuusriskistä. Suoritteeseen suhteutettuna riski on 1,7-kertainen keskimääräiseen riskiin verrattuna.


takaisin alkuun

Iäkkäille autoilijoille tehdyn kyselyn tulokset

Suurimmaksi ongelmaksi liikenteessä iäkkäät kuljettajat kokevat muiden kuljettajien piittaamattomuuden ajokäyttäytymiseen, mikä ilmennee ylinopeuksina, aggressiivisena ajokäyttäytymisenä, liikennevalojen noudattamattomuutena ja suuntamerkin käyttämättä jättämisenä.

Iäkkäät kuljettajat katsovat, että tehokkaimmat toimenpiteet tulisivat kohdistaa valistukseen ja koulutukseen, mm. vaikuttamalla erityisesti nuorien kuljettajien liikennekäyttäytymiseen.

Liikenneympäristön parantamisen iäkkäät kuljettajat kokivat ajoneuvojen turvallisuuden parantamista tärkeämmäksi.

Liikenneympäristöön kohdistuvista toimenpiteistä tehokkaimmiksi toimenpiteiksi arvioitiin liittymien kanavointi, valo-ohjauksen lisääminen ja parantaminen, kiertoliittymien rakentaminen, opasteiden ja liikennemerkkien parantaminen sekä ohituskaistojen rakentaminen.


takaisin alkuun

Miten iäkkäät kuljettajat voidaan ottaa paremmin huomioon liikenneympäristön suunnittelussa

  • Liikenneympäristön informaation valikoiva karsiminen esim. liikennemerkkien määrää vähentämällä
  • Kuljettajan suorituksen kannalta olennaisen informaation parempi esille tuominen esim. valaistuksella tai opasteiden luettavuutta parantamalla
  • Päätöksenteon ja ajoneuvon hallintaan liittyvien toimenpiteiden erottaminen toisistaan ajallisesti tarkkaavaisuuden jakamisen tarpeen vähentämiseksi esim. pakollisella pysähtymisellä liittymissä
  • liikennetilanteiden yksinkertaistaminen ja konfliktin mahdollisuuksien vähentäminen esim. korvaamalla 4-haaraliittymä kiertoliittymällä
  • Riittävän ajan takaaminen päätöksentekoon ja toimintaan esim. riittävillä näkemämatkoilla liittymissä

Mahdollisuuksia ottaa iäkkäiden kuljettajien tarpeet huomioon suunnittelussa

Tielinja

  • Pysähtymisnäkemä
    • Riittävien pysähtymisnäkemien takaaminen
    • valaistuksen lisääminen
  • Ohitusnäkemä
    • Riittävien ohitusnäkemien takaaminen
    • Ohituskaistojen rakentaminen
  • Suutaus ja ajoradan leveys
    • Liikenteen ohjauksen, erityisesti ajoratamerkintöjen tehostaminen kaarteissa
    • ajokaistojen tai pientareiden leventäminen

Eritasoliittymät

  • Liittyminen
    • Liittymiskaistojen pituuden kasvattaminen
  • Erkaneminen
    • Riittävän aikainen opastus ennen erkanemista
    • Sekoittumisalueiden välttäminen
  • Ajovirheet eritasoliittymissä
    • Väärälle rampille kääntymistä ehkäisevän liittymätyypin valinta
    • Liikenteen ohjauksen tehostaminen rampin päissä
    • Korokkeet ja niiden muotoilu sivutiellä
    • Kiertoliittymä rampin ja sivutien liittymässä

Tasoliittymät

  • Liittymisnäkemä ja näkemäalueet
    • Riittävän pitkien liittymisnäkemien takaaminen
    • näkemäalueiden pitäminen vapaana näkemäteistä
    • kanavoinnin sivuttaissiirto näkemän takaamiseksi vastaantulevaan suuntaan
    • Pysähtymispakko varsinkin näkemiltään heikoissa liittymissä
  • Liittymäkulma
    • Lähellä suoraa kulmaa olevien liittymäkulmien käyttö
  • Liittymän kaistajärjestelyt
    • Päätien kanavointi vasemmalle kääntymisen helpottamiseksi
    • Oikealle erkanemiskaistojen välttäminen
    • Riittävä kaistaleveys poistuvalla suunnalla vasemmalle käännyttäessä
    • Liittymien porrastaminen
  • Kiertoliittymät
    • Yksikaistaisten kiertoliittymien rakentaminen
  • Valo-ohjaus
    • Valo-ohjauksen lisääminen
    • Opastimien havaittavuuden parantaminen
    • Kääntyvien suuntien erilliset opastimet

Liikenteen ohjaus

  • Opasteet ja liikennemerkit
    • Liikennemerkkien määrän ja opasteissa tarjottavan informaation vähentäminen
    • Opasteiden opasteviittojen tekstillisten lisäkilpien ja kadunnimikylttien tekstikoon kasvattaminen
    • Liikennemerkkien koon kasvattaminen ja havaittavuuden lisääminen esim. vilkkuvaloja käyttämällä
  • Ajoratamerkinnät, heijastinprismat ja reunapaalut
    • Ajoratamerkintöjen näkyvyyden takaaminen varsinkin liittymissä ja pimeällä
    • Merkintöjen kunnosta huolehtiminen
    • Ajorataan kiinnitettävien heijastimien ja tien reunojenheijastinpaalujen käyttö

takaisin alkuun

takaisin "liikennekäyttäytyminen ja mielipiteet" -alkusivulle

S12 etusivulle


alkuun | Tiehallinnon etusivu | palaute | yhteys | haku | sisältö