Liikenteen ohjausj�rjestelmien tavoitteena on
ohjata ja vaikuttaa liikenteen sujuvuuteen ja liikennekuormitukseen.
Liikenteen ohjauskeinoja, joita voidaan s��dell� kelin,
liikennem��rien ja muiden kriteereiden perusteella, ovat liikennevalot,
muuttuvat nopeusrajoitukset, kaistaohjaukset sek� siltojen ja tunneleiden
ohjaukset.
Hyv� esimerkki muuttuvan ohjauksen k�yt�st� on
Hiidenkallion tunneli Keh� II:lla Espoossa.
Muuttuvien opasteiden ja liikennemerkkien avulla autoilijoita
voidaan ohjata toimimaan siten, ett� heid�n matka-aika on mahdollisimman lyhyt
ja tieverkon palvelutaso s�ilyy mahdollisimman korkeana.
Liikennevalot
Erityisesti taajamissa k�ytet��n liikennevaloja teiden
liikennekuormituksen huomioivana ohjauskeinona. Lis�ksi liikennevaloilla
ohjataan liikennett� tietyiss� erityiskohteissa, jossa liikenteen sujuvuus
edellytt�� ohjausta. Ne perustuvat useiden alueellisten ja paikallisten
olosuhdetietojen hyv�ksik�ytt��n.
Muuttuvat nopeusrajoitukset
Liikenteen muuttuvaa ohjausta tiejaksolla hoidetaan muuttuvien
nopeusrajoitusten j�rjestelmill�. Niit� on t�rkeill� 2-kaistaisilla
valtatiejaksoilla sek� kahdella moottoritiejaksolla yhteens� yli