Tiesuunnitelman projektiuutiset, marraskuu 1999
Valtatien 4 parantamisen tiesuunnitelman laatiminen on aloitettu vuoden 1998 syksyllä. Alkuvaiheessa on
käyty läpi yleissuunnitelmassa esitetyt periaateratkaisut ja on sovittu mm. teiden, katujen ja kevyen
liikenteen väylien mitoitukset. Tiesuunnittelu etenee siten, että syksyn 1999 ja alkuvuoden 2000 aikana
suunnitellaan ja päätetään yleissuunnitelman pohjalta yksityiskohtaiset ratkaisut ja tutkitaan mahdolliset
vaihtoehdot. Tiesuunnitelman on määrä olla valmiina 31.10.2000. Tavoitteena on, että rakentaminen voidaan
suunnitelmavalmiuden puolesta aloittaa vuonna 2002.
Valtatien 4 parantamiseen liittyy myös katujen parantamistoimenpiteitä. Oijustien ja Vierustien liittymään
on Rovaniemen kaupunki suunnitellut kiertoliittymän ja siihen liittyvä asemakaavan muutos on parhaillaan
vireillä. Myös Oijustien ja Väylätien liittymään harkitaan kiertoliittymävaihtoehtoa. Väylätielle on vireillä
asemakaavanmuutos, jonka yhteydessä Väylätien liikennejärjestelyt suunnitellaan Oijustien - Viirinkankaantien
välisellä osuudella.
Erottajan kohtaa tutkitaan vielä
Yleissuunnitelmassa esitettyjä Erottajan kohdan liikennejärjestelyjä tutkitaan vielä tiesuunnitteluvaiheessa.
Tavoitteena on mm. selvittää, voitaisiinko liikennejärjestelyt tehdä vaiheittain ja löytyisikö kaupunkikuvan
kannalta parempia ratkaisuja kuin mitä nyt on esitetty. Myös parhaillaan käynnissä olevan Rovaniemen
matkakeskuksen toiminnallinen selvitys tukee Erottajan kohdan liikennejärjestelyvaihtoehtojen tutkimista.
Tiesuunnittelun apuvälineenä käytetään virtuaalimallia
Hankkeen suunniteltuja ratkaisuja havainnollistetaan käyttämällä hyväksi virtuaalimallia, joka on tietokoneen
muistissa oleva pienoismalli. Malli sisältää kuvia nykyisestä ympäristöstä ja suunnitelluista
liikennejärjestelyistä. Virtuaalimallin sisällä voidaan liikkua tietokonepelien tapaan ja tarkastella, miltä
tulevat liikennejärjestelyt näyttävät autoilijan tai jalankulkijan silmin nähtynä.
Seminaari
Lapin tiepiiri järjesti 18.11.99 hanketta koskevan seminaarin hankkeen sidosryhmille. Tilaisuuteen osallistui
kaikkiaan 42 henkilöä, jotka edustivat yhteensä 11 eri tahoa. Tilaisuuden tarkoituksena oli saada esille
mielipiteitä ja näkemyksiä sekä odotuksia hankkeesta. Seminaarissa esiteltiin suunnitelmaratkaisuja ja
kerrottiin tiearkkitehtuurin antamista mahdollisuuksista suurten kaupunkiväylien suunnittelussa.
Osallistujat esittivät myös kannanottoja ja tavoitteita tiesuunnitelmaa varten.