Etusivu
L�ht�kohdat
Nykytilanne
Tavoitteet
Vaikutukset
Yhteystiedot
|
Keh� I:n kehitt�minen
Suunniteltujen parantamistoimenpiteiden vaikutukset
Keh� I:n ruuhkautuminen
Keh� I:n kehitt�misselvityksess� esitetyill� parantamistoimenpiteill� voidaan
jonkin verran v�hent�� v�yl�n ruuhkautumista. Vaikutukset ovat kuitenkin l�hinn�
paikallisia ja esim. pahimmin ruuhkautuneella osuudella Turuntien ja
Vallikallion v�lill� vakavia ruuhkia esiintyy edelleen parantamistoimenpiteist�
huolimatta.
Liikenneturvallisuus
Eritasoliittymien rakentaminen poistaa risteysonnettomuudet, joita vuosien 1998
- 2002 aikana tapahtuneista henkil�vahinko-onnettomuuksista on ollut noin
puolet. Voidaan arvioida, ett� kun kaikki esitetyt parantamistoimenpiteet on
tehty, henkil�vahinkoon johtavat onnettomuudet v�henev�t noin 25 onnettomuudella
vuodessa. Selvimmin liikenneturvallisuus paranee Keh� I:n it�p��n liittymiss�.
Joukkoliikenne
Eritasoliittymien toteuttaminen parantaa liikenteen sujuvuutta ja mahdollistaa
sujuvan ja t�sm�llisen joukkoliikenteen. Nykyisten eritasoliittymien
varustaminen erillisill� bussirampeilla Vihdintien, H�meenlinnanv�yl�n,
Latokartanontien ja Kontulan kohdilla helpottaa bussien liikkumista ja lis��
pys�kkien viihtyisyytt�.
Kevyt liikenne
Keh� I:n parantamistoimenpiteet eiv�t sanottavasti vaikuta Keh�n suuntaiseen
kevyeen liikenteeseen. Yhteydet pysyv�t likimain ennallaan. Eritasoliittymien
rakentamisen yhteydess� toteutetaan sen sijaan uusia kevyen liikenteen v�yli�
p��v�ylien poikki Vihdintiell�, Latokartanossa, Kivikonlaidassa, Myllypurossa ja
It�keskuksessa.
Otaniemen tunneli helpottaa kevyen liikenteen yhteyksi� Tapiolan ja Otaniemen
v�lill�.
Maank�ytt�
Sek� Espoon ett� Helsingin asemakaavoissa on varauduttu Keh� I:n
parantamistoimenpiteisiin aikaisemmin laadittujen suunnitelmien mukaisesti.
Ainoastaan Otaniemen tunnelille ei ole kaavoissa varauksia. Kaavoitus on
k�ynnistynyt samanaikaisesti tunnelin yleissuunnittelun kanssa.
Maank�yt�n tehostamistarpeita on olemassa ainakin Tapiolan - Otaniemen alueella
Espoossa sek� Helsingin puolella Kivikossa ja Myllypurossa. Niiden vaikutukset
liittym�ratkaisuihin ja tarvittavat muutokset Keh� I:n liikennealueeseen
selvitet��n maank�yt�n suunnittelun yhteydess�.
Ymp�rist�
Kaikkien liittym�parannusten rakentamisen yhteydess� rakennetaan uusia
meluesteit�. Suurimmat hy�dyt uusilla meluesteill� saadaan Kontulassa ja
Vartiokyl�ss�. Otaniemen tunneli v�hent�� merkitt�v�sti melua Tapiolan
it�osassa. Osa vanhoista meluesteist� voidaan purkaa.
Parantamistoimenpiteet eiv�t juurikaan vaikuta luonnon- ja kulttuuriymp�rist��n.
|