Etusivu
L�ht�kohdat
Nykytilanne
Tavoitteet
Vaikutukset
Yhteystiedot
|
Keh� I:n kehitt�minen
Nykytilanne ja ongelmat
Nykyinen tie
Liikenne
Maank�ytt� ja ymp�rist�
Nykyinen tie
Liittym�t ja kaistat
Keh� I:ll� on kaikkiaan 28 liittym��, joista 16 eritasoliittymi�. Suurin osa
eritasoliittymist� sijaitsee v�yl�n keskiosalla (Espoon rajalta Lahdenv�yl�lle).
Espoon alueella Keilaniemest� Turunv�yl�lle kaikki liittym�t ovat valo-ohjattuja
tasoliittymi�. Espoossa ongelmallisimmat liittym�t ovat Vallikallion kaksi
valo-ohjattua liittym��, jotka aiheuttavat pitki� jonoja sek� aamu- ett�
iltaruuhkien aikana. Helsingiss� liittym�t Lahdenv�yl�n l�nsipuolella ovat
eritasoliittymi� ja it�puolella p��asiassa valo-ohjattuja tasoliittymi�
Suurimmassa osassa Keh� I:� on molemmissa ajosuunnissa kaksi ajokaistaa.
Kalevalantien ja Turunv�yl�n v�lill� kolmannet kaistat on varattu busseille ja
takseille.
Nopeusrajoitukset
Keh� I:n nopeusrajoitus vaihtelee 50-80 km/h. Parantamistoimenpiteiden
tavoitteena oleva 80 km/h nopeusrajoitus on jo nyt voimassa Helsingin puolella
Espoosta Kontulaan, lukuun ottamatta Kivikonlaidan ja Kontulan liittym�kohtaisia
70 km/h nopeusrajoituksia. Kontulan it�puolella nopeusrajoitus vaihtelee 50-70
km/h v�lill�.
Linja-autopys�kit
Keh� I:ll� on kaikkiaan 30 pys�kkiparia. T�rkeimm�t vaihtopys�kit ovat
Lepp�vaarassa ja Malmilla. Pikavuoropys�kit sijaitsevat Konalassa, Haagassa,
Pakilassa ja Tuusulanv�yl�n kohdalla. Turuntien etel�puolella Keh� I:n
pys�keist� suurin osa on my�s vuonna 2003 alkaneen Jokeri-liikenteen pys�kkej�.
Kevyen liikenteen v�yl�t
Keh� I:n varressa on yhten�inen Keh� I:n suuntainen kevyen liikenteen v�yl�
Keilaniemest� Kannelm�keen ja Kaarelasta It�keskukseen. Kannelm�en ja Kaarelan
v�lill� kevyt liikenne joutuu t�ll� hetkell� k�ytt�m��n katuverkkoa.
Melu
Keh� I:n varressa olevien asuntoalueiden kohdille on rakennettu meluesteet l�hes
koko v�lille L�nsiv�yl�lt� It�keskukseen.
Puutteita meluntorjunnassa on kuitenkin viel�. Useimmat puuttuvat meluesteet on
esitetty rakennettaviksi p��kaupunkiseudun p��v�ylien meluntorjuntaohjelmassa,
mutta ne ovat j��neet rahoitussyist� toteuttamatta.
alkuun
Liikenne
Liikennem��r�t ja ruuhkautuminen
Keh� I:n liikennem��r�t ovat nykyisin noin 35 000-97 000 autoa vuorokaudessa.
Vilkkainta liikenne on H�meenlinnanv�yl�n ja Tuusulanv�yl�n v�lill�. V�hiten
liikennett� taas on Keh� I:n l�nsip��ss� Karhusaarentien ja Kalevalantien
v�lill�.
Espoossa Keh� II:n valmistuminen syksyll� 2000 helpotti selv�sti Keh� I:n
ruuhkaisuutta. Turunv�yl�n etel�puolella Keh� I:n liikenne v�heni l�hes
nelj�nneksell� Keh� II:n avaamisen j�lkeen. Vuonna 2030 Keh� I:n liikennem��rien
on ennustettu vaihtelevan v�lill� 40 000 - 120 000 autoa/vrk. Liikenne-ennuste
perustuu PLJ 2002:n mukaiseen tilanteeseen, jossa on oletettu, ett� Pasilanv�yl�
on rakennettu ja Keh� II on jatkettu H�meenlinnanv�yl�lle.
Keh� I:n selv�sti ruuhkaisin osuus on Turunv�yl�n ja Vihdintien v�li, miss�
Vallikallion liikennevaloliittym�t aiheuttavat sek� aamuisin ett� iltaisin
pitki� jonoja Keh� I:ll� molemmissa suunnissa. Erityisen paha tilanne on
l�nsisuunnan liikenteell� aamuruuhkan aikaan, jolloin jonot ulottuvat usein
Vihdintien it�puolelle saakka. Muita ruuhkautuvia osuuksia ovat
H�meenlinnanv�yl�n ja Pakilan liittymien v�li sek� Keh� I:n it�p�� Kivikosta
It�v�yl�lle.
Keh� II:n valmistumisen j�lkeen uusi ruuhkapaikka on syntynyt Turunv�yl�lle Keh�
II:n ja Keh� I:n v�lille, miss� aamuruuhkan aikaan Keh� I:lle pyrkiv�t autot
jonottavat moottoritien reunakaistalla l�hes koko kehien v�lille ulottuvassa
jonossa. Moottoritiell� syntyy usein vaaratilanteita, kun nopeampi suoraan ajava
liikenne joutuu v�ist�m��n jonoon pyrkivi� autoja.
Joukkoliikenne
Bussimatkustajien osuus kaikista automatkustajista Keh� I:ll� vaihtelee 3 - 20
%:n v�lill�. Eniten bussimatkustajia on Keh�n alku- ja loppup��ss� sek�
Lepp�vaaran ja Malmin kohdalla. Keh� I kuuluu joukkoliikenteen laatuk�yt�v��n
koko osuudeltaan. Jokeri-liikenteen k�ynnistytty� joukkoliikenteen merkitys
kasvaa entisest��n Otaniemen ja Turuntien v�lill�.
Keh� I:n kautta kulkee eri pituisia seutuliikenteen linjoja yhteens� 17.
Vilkkainta seutuliikenne on Espoossa. Lepp�vaaran kohdalla kulkee arkisin noin
540 bussivuoroa, joista seutuliikenteen vuoroja on suurin osa. Helsingin
puolella valtaosa bussivuoroista sen sijaan on kaupungin sis�ist� liikennett�.
Esimerkiksi Pukinm�en kohdalla ja Kontulan - It�keskuksen v�lill� vuoroja on
p�iv�ss� noin 600 ja niist� seutuliikennett� vain 30 %.
Liikenneturvallisuus
Vuosien 1998 - 2002 aikana Keh� I:ll� tapahtui yhteens� 258 henkil�vahinkoon
johtanutta onnettomuutta, joista Espoon alueella 40. N�ist� yli puolet tapahtui
Turunv�yl�n ja Lepp�vaaran liittymiss�. Lepp�vaarassa. Helsingin puolella
liikenneturvallisuuden kannalta ongelmapaikkoja ovat olleet Keh�n it�p��n
valo-ohjatut liittym�t Kivikonlaidassa, Myllypurossa ja It�v�yl�ll�. T�m�n
lis�ksi Vihdintien ja Tuusulanv�yl�n v�lill� tapahtui paljon onnettomuuksia my�s
liittymien v�lisill� osuuksilla, erityisesti l�nteen johtavalla ajoradalla.
alkuun
Maank�ytt� ja
ymp�rist�
T�rkeimpi� maank�yt�n kasvualueita Keh� I:n varressa Espoossa ovat:
- Lepp�vaaran aluekeskus, jonka merkitys
asunto- ja ty�paikka-alueena edelleen kasvaa voimakkaan rakentamisen
seurauksena
- Otaniemen/Tapiolan v�linen alue ja M�kkyl�,
joissa maa-aluetta vapautuu rakentamiselle suunniteltujen Keh� I:n tunneleiden
ansiosta
Helsingiss� Keh� I:n l�hiymp�rist�n maank�yt�n
kehitt�miskohteita ovat mm.:
- Kivikko, johon syntyy l�hivuosina uusi
teollisuusalue
- Viikin Latokartanon rakentaminen
- It�keskus, jossa liike- ja
toimistorakentaminen laajenee Keh� I:n it�puolelle
- Malmin lentokent�n rakentaminen
asuinalueeksi
- Myllypuro
Keh� I:n l�hialueen t�rkein ymp�rist�kohde
Espoossa on Suomen Natura-alueisiin kuuluva Laajalahden luonnonsuojelualue.
Kulttuurihistoriallisesti merkitt�vi� kohteita Espoon puolella ovat mm.
Tarvasp��, Albergan kartano ymp�rist�ineen sek� Lepp�vaaran kappeli ja
seurakuntatalo. Ruukinrannassa on Turunv�yl�n liittym�n vieress� kaksi
ensimm�isen maailmansodan aikaista bunkkeria.
Helsingiss� Keh� I katkaisee p��kaupungin t�rkeimm�n ulkoilu- ja virkistysalueen
Keskuspuiston yhten�isyyden. Liikenne h�iritsee v�yl�n l�hialueella ulkoilevia.
Keskuspuistossa ja H�meenlinnanv�yl�n liittym�n ymp�rist�ss� on useita
suojeltuja ensimm�isen maailmansodan aikaisia bunkkereita ja juoksuhautoja.
Latokartanontien ja Lahdenv�yl�n v�ill� Keh� I sivuaa Malmin hautausmaata.
|