Ympäristövaikutusten
arviointimenettely
Ympäristövaikutukset
selvitetään kaikissa tiehankkeissa. Vuonna 1994 voimaan tullut
ympäristövaikutusten arviointimenettelyä koskeva laki (YVA-laki)
edellyttää lisäksi ympäristövaikutusten arviointia lain mukaisessa
menettelyssä ennen kuin tehdään päätös toteuttaa sellainen hanke, josta
saattaa aiheutua merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia.
YVA-asetuksen 6§1.9 kohdan luettelon mukaan tällaisia
hankkeita ovat mm. moottoritien, moottoriliikennetien tai neli- tai
useampikaistaisen, vähintään 10 km pituisen yhtäjaksoisen tien rakentaminen
sekä tien uudelleenlinjaus tai leventäminen siten, että muodostuu
yhtäjaksoinen neli- tai useampikaistainen vähintään 10 km pitkä tieosa.
Ympäristöministeriön päätöksellä menettelyä sovelletaan myös muuhun
hankkeeseen, jos se todennäköisesti aiheuttaa vastaavanlaiset seuraukset kuin
asetuksessa luetellut hankkeet. Jos yhteysviranomaisen käsiteltävänä on
hanke, josta todetaan ettei se edellytä lain mukaista arviointimenettelyä,
viranomainen antaa tarvittaessa lausuntonsa asiasta hankkeesta vastaavalle.
Vuosina 1990-94, ennen lain voimaantuloa, tehtiin
kokeiluluonteinen arviointi 15 tiehankkeessa. Vuosina 1994-2001 on YVA-lain
nojalla käsitelty 39 tiehanketta (ks. luettelo).
Suoraan asetuksen nojalla menettelyä on sovellettu 14
hankkeessa ja ympäristöministeriön päätöksellä 19 hankkeessa. Kuudesta
hankkeesta yhteysviranomainen on todennut, ettei menettelyyn ole tarvetta
ryhtyä. Viimeisin näistä on Turun tiepiirin Hämmärönsalmen kiinteän
yhteyden selvitys, josta ympäristöministeriö 22.6.2000 ilmoitti, ettei lossin
korvaaminen sillalla tässä salmessa todennäköisesti aiheuta laadultaan ja
laajuudeltaan sellaisia merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia, että
arviointimenettelyä pitäisi soveltaa hankkeeseen.
Tiehankkeiden arviointimenettely liittyy
yleissuunnitelmavaiheeseen, koska siinä selvitetään hankkeen keskeiset
periaateratkaisut. Pääosa hankkeista tuli käsiteltäväksi 1995-96:
Vuodet |
Hankkeita vireille |
1995-96 |
17 |
1997-98 |
8 |
1999-2000 |
5 |
2001- |
3 |
1995-6 käynnistyneistä menettelyistä 7 oli siirtymäkauden
hankkeita, joissa menettely tehtiin tiesuunnitelmavaiheessa, koska
yleissuunnitelma oli valmistunut ennen lain voimaan tuloa. Vuonna 2002
arvioidaan kolmen menettelyn käynnistyvän.
Viidessä hankkeessa menettely oli 31.12.2001 kesken:
- Vt 5 välillä Päiväranta-Vuorela (Savo-Karjalan
tiepiiri), jonka yleissuunnitelman laatiminen aloitettiin uudestaan vuonna
2000.
- Parainen-Nauvo, kiinteä yhteys (Turun tiepiiri), jonka
osalta ympäristöministeriö päätti menettelyn soveltamisesta 22.6.2000.
Yhteysviranomainen antoi lausuntonsa arviointiohjelmasta 21.1.2001. YVA on
esillä ja kommentoitavana omalla sivustollaan (http://www.parainen-nauvo-yva.net/).
UUTTA 24.10.2001
Uutena vaihtoehtona arvioidaan ympäristökeskuksen
arviointiohjelmasta antamassaan lausunnossa edellyttämä avattava
siltavaihtoehto Airiston ja Haverön saaren välille. Avattavan sillan
vapaa korkeus on määritetty 24 metriksi ja avattavan aukon leveys 80
metriksi. Avattavaa osuutta käyttäisivät turvallisuussyistä kaikki
kauppamerenkulussa olevat alukset. Avattava osuus sijoittuu lähemmäs
Haverön saarta, joka tarkoitta, että nykyistä laivaväylää on
siirrettävä. Väylän siirrolle ei näyttäisi olevan estettä ja
väylän siirto voitaisiin toteuttaa ilman ruoppauksia. Avattavasta
sillasta on laadittu kaksi vaihtoehtoa: vinoköysisilta- ja
liittopalkkisiltavaihtoehto.
Luontoarviointeja varten on menneen kesän aikana
laadittu lisäselvityksiä mm. isoapolloperhosen esiintymisestä ja
lisääntymispaikoista alueella, linnustoselvitys ensisijaisesti
pesimälinnuston kannalta ja selvitys maaselkärangattomien ryhmien
esiintymisestä alueella sekä kirjallisuusselvitys olemassa olevasta
vaikutusaluetta koskevasta kirjallisuudesta.
(Parainen-Nauvo sivuilta) |
- Vt 6 Lappeenranta-Imatra (Kaakkois-Suomen tiepiiri) hankeen
ympäristövaikutusten arvioinnissa ja alustavassa yleissuunnitelmassa
tutkitaan valtatien parantamista 4-kaistaisena nykyisessä
maastokäytävässä. Arviointiohjelma oli nähtävillä vuoden 2001
syksyllä.
- Kehän II jatkeen välillä Turuntie-Hämeenlinnanväylä
(Uudenmaan tiepiiri) arviointiohjelmasta annettiin yhteysviranomaisen
lausunto 13.12.2001.
- Vt 1 Lempolan eritasoliittymässä (Uudenmaan tiepiiri)
sijaitsevan Lempoonsuon ampumaradan pilaantuneiden maiden käsittely ja
loppusijoittaminen edellyttää YVA-asetuksen 6§1.11 kohdan mukaan
arviointimenettelyä. Arviointiohjelman laadinta alkoi vuodenvaihteessa.
Tiepiiri toimii hankkeesta vastaavana ainakin tiealueelle jäävien maitten
osalta.
Arviointimenettelyn päättää yhteysviranomaisen lausunto
ympäristövaikutusten arviointiselostuksesta. Vuoden 2001 aikana päättyi
menettely yhden hankkeen osalta: Hämeen ympäristökeskus antoi lausuntonsa
valtatien 4 Lahti-Heinolavälin parantamisen selostuksesta 9.5.2001.
- 11 hankkeessa tiesuunnitelma on tehty; tie on
rakenteilla tai rakennettu 8 hankkeessa
- 7 hankkeessa yleissuunnitelman perusteella on tehty
toimenpidepäätös ja tiesuunnitelma on tekeillä
- 6 hankkeessa yleissuunnitelma on tehty, mutta
hankkeen suunnittelu ei ole edennyt tai toteutus koskee vain osaa
hankkeesta
- 3 hankkeessa yleissuunnitelma on tekeillä
- 1 hankkeesta päätettiin arviointimenettelyn
jälkeen luopua
|
|