Edellinen sivu
|
Tiesuunnitelmien
käsittely
Tien tekeminen ja parantaminen edellyttää hyväksyttyä tiesuunnitelmaa,
ellei ole kyseessä pieni parannushanke, jossa ei tarvita lisäaluetta tietä
varten. Ennen tiesuunnitelman tekemistä on laadittava yleissuunnitelma,
jolleivät hankkeen vaikutukset ole vähäiset tai tien sijaintia ja sen
vaikutuksia ole jo riittävässä määrin ratkaistu kaavassa.
Yleissuunnitelmassa selvitetään tien periaateratkaisut ja suunnitelma
tehdään yleensä melko pitkää tiejaksoa varten. Moottoriteitä ja
moottoriliikenneteitä koskevista suunnitelmista päättää liikenne- ja
viestintäministeriö, muista Tiehallinto.
Vuoden 2001 aikana tehtiin 8
toimenpidepäätöstä, joilla hyväksyttiin yleissuunnitelma, ja 92
päätöstä hyväksyä tiesuunnitelma. Toimenpidepäätöksistä 2 tehtiin
ministeriössä (vt 4 Lahti-Heinola sekä vt 7 Loviisa-Kotka).
Yleissuunnitelmapäätöksistä 2 ja
tiesuunnitelmapäätöksistä 25 tuli valituksen kohteeksi. Hallinto-oikeudelle
tehtiin 20 valitusta ja korkeimmalle hallinto-oikeudelle 7. Valittajia oli
yhteensä 45, eli noin kaksi valitusta kohden.
13 valituksessa otettiin esille melu- tai
muita ympäristökysymyksiä (19 valittajaa), muuten valitusten aiheena oli
pääasiassa maa-alueen menetys.
Vt 18
Vaasa-Jyväskylä parantamista Multian kohdalla koskevan
tiesuunnitelman hyväksymisestä esitettiin valitus, koska epäiltiin
hankkeen johtavan meluhäiriöiden syntyyn naapuritilalla. Tielaitoksen
keskushallinto totesi lausunnossaan että päiväliikenteen 60 dB
melukäyrä ulottui tilan kohdalla noin 20 metrin etäisyydelle ja 55 dB
melukäyrä noin 70 metrin etäisyydelle tien keskiviivasta.
Karttapiirroksen mukaan 55 dB melutaso ylittyi vuoden 2000
liikennemäärillä mm. osalla tilan käytön kannalta tärkeää
ranta-aluetta.
Hallinto-oikeus hylkäsi valituksen
muuten, mutta päätti että Tielaitoksen tulisi vielä mittauksilla
selvittää tilalle kantautuvan melun voimakkuuden. Mittausten jälkeen
melusuojausta koskeva asia tulisi käsitellä Tielaitoksen
keskushallinnossa ja ratkaista valituskelpoisella päätöksellä.
Korkein hallinto-oikeus päätti
3.5.2001 kumota hallinto-oikeuden päätöksen ja palautti asian uudelleen
käsiteltäväksi. KHO totesi, että tien aiheuttamasta melusta ja sitä
koskevista suojaustoimenpiteistä on määrättävä tiesuunnitelmassa
silloin, kun sellainen on käsiteltävänä. Tiesuunnitelman hyväksymisen
edellytyksiin kuuluu muun ohella tiestä aiheutuvan meluhaitan
harkitseminen. Hallinto-oikeuden tulee ratkaista asia kun
tiesuunnitelmasta päätetään, eikä se voinut määrätä, että
tämän ohella ryhdytään johonkin erilliseen menettelyyn. (kts. KHO
3.5.2001/989) |
|