Edellinen sivu
|
Tiensuunnittelu,
luonnonsuojelu ja Natura 2000 -verkosto
Euroopan
unionin luonnonsuojeludirektiivit edellyttävät jäsenvaltioilta
suojelualueiden ja luonnon hoitoalueiden Natura 2000 -verkoston muodostamista.
Suojelun tavoitteena on turvata tiettyjen luontotyyppien ja lajien
elinympäristöjen säilyminen. Suomen Natura 2000-verkostoon kuuluvat 1458
aluetta, jotka Suomi ilmoitti valtioneuvoston päätösten 20.8.1998 sekä
25.3.1999 mukaan lintudirektiivin mukaisiksi linnustonsuojelualueiksi tai
alueiksi, jotka tulisi määritellä EU:n luontodirektiivin perusteella
yhteisön tärkeinä pitämiksi alueiksi. Alueiden suojelutoimien tarkoituksena
on rajoittaa hankkeita, jotka heikentäisivät niitä luonnonarvoja, joiden
perusteella alue on otettu Natura-verkostoon.
Natura-verkostosta säädetään
luonnonsuojelulain 10. luvussa. Kaikkien sellaisten hankkeiden, joilla on
vaikutuksia suojelun perusteena oleviin luonnonarvoihin, vaikutukset on
arvioitava lain 65§ mukaan. Lupia hankkeille, jotka heikentävät
suojelutavoitteita ei voida myöntää. Lupaa edellyttävät esimerkiksi
rakentaminen, maa-ainesten ottaminen, vesialueiden käyttö, teiden rakentaminen
ja kaivostoiminta. Kielto ei kuitenkaan ole ehdoton. Valtioneuvosto voi
päättää että hanke tai suunnitelma on toteutettava, jos sille on erittäin
tärkeä yleisen edun kannalta pakottava syy, eikä vaihtoehtoista ratkaisua
ole.
Luonnonsuojelulain 6. luvussa on
säännökset niin Euroopan Unionin luontodirektiivin kirjattujen kasvi- ja
eläinlajien sekä lintudirektiivissä kirjattujen lintulajien suojelusta kuin
kasvi- ja eläinlajien rauhoittamisesta sekä uhanalaisten lajien suojelusta ja
erityisesti suojeltavista lajeista.
Tiehallinnolla on tähän mennessä ollut
21 hanketta, joiden vaikutuksia Natura-alueisiin tai muuhun luonnonsuojeluun on
selvitetty tai selvitetään.
Uudenmaan tiepiirin alueella:
- Vt 6 ja 7 Porvoo-Koskenkylä-hankkeen
ympäristövaikutukset arvioitiin 1996-97. Tiesuunnitelma vahvistettiin
20.11.1997 lukuun ottamatta Pernajanlahden kohtaa, joka liittyy
Natura-ohjelman linnustoalueeseen. Tämän kohdan osalta suunnitelma
vahvistettiin vuonna 1999, kun linnustoalueen rajaus oli tarkistettu.
- Mt 101, Kehä I Espoon alueella,
ympäristövaikutukset arvioitiin 1998-2000. Ympäristökeskus on antanut
lausunnon, jonka mukaan vaikutukset Laajalahden Natura-alueeseen eivät
edellytä luonnonsuojelulain 65§ mukaista käsittelyä.
- Valtatien 1 suunnittelussa
Lohja-Lieviö (arviointi 1996-98) on myös todettu, etteivät vaikutukset
Lohjanharjun Natura-alueeseen edellytä eri käsittelyä.
Moottoritiehankkeeseen liittyen lähetettiin luonnonsuojelulain 49§3
mukainen poikkeuslupahakemus liito-oravan lisääntymis- ja
levähdyspaikkojen hävittämiseksi ja heikentämiseksi Uudenmaan
ympäristökeskukseen 5.11.2001.
- Sköldvikin varatieyhteyden
vaikutuksia Boxin soiden alueeseen selvitettiin 1999-2000. Tehdyn
vaikutusarvioinnin perusteella Uudenmaan ympäristökeskus katsoi 27.3.2001,
"että esitetyn tiehankkeen vaikutukset heikentävät merkittävästi
valtioneuvoston Natura 2000 -verkostoon ehdottaman alueen suojeluarvoja.
Merkittävästi heikentävät vaikutukset kohdistuvat Boxin soiden ehdotetun
Natura 2000 -alueen perusteena olevaan priorisoituun luontotyyppiin
keidassuot. Muista kuin luontodirektiivin liitteen II lajeista
merkittävästi heikentävät vaikutukset kohdistuvat lähinnä erityisesti
suojeltavan kirjopapurikon elinympäristöön. … suunnitellun tiehankkeen
merkittävästi heikentäviä vaikutuksia voidaan lieventää noudattamalla
arviointimenettelyssä esitettyjä suosituksia tielinjauksen siirtämiseksi
kauemmaksi suosta. Uudenmaan ympäristökeskus katsoo, että näillä
toimenpiteillä tiehankkeen vaikutukset ovat heikentäviä, mutta eivät
merkittävästi heikentäviä. "
- Vuosaareen esitetyn sataman
liikenneyhteyksien ympäristövaikutuksia selvitettiin osana satamahankkeen
arviointia 1995-96. Yhteyksien suunnittelu jatkuu Tiehallinnon,
Ratahallintokeskuksen ja Merenkulkulaitoksen yhteistyönä, liittyen
Helsingin Sataman suunnitteluun ja kaavoitukseen, josta vastaa Helsingin
kaupunki. Satamaradan sijoittuminen osin Natura-ohjelman Porvarinlahden
alueelle ja muut ympäristötekijät ovat johtaneet hanketta koskeviin
valituksiin. Valitusprosessin yhteydessä ympäristöministeriö otti
kannan, että satamahankkeen vaikutukset Natura-alueella katsotaan
merkittäviksi.
Heinäkuussa 2001 ministeriö pyysi EU:n
komission lausuntoa, koska ministeriö katsoi, että satamahanke heikentäisi
toteutuessaan merkittävästi Natura-alueen luonnonarvoja. Luonnonsuojelulain
mukaan komission lausunto on tarpeen hankkia valtioneuvostolle tehtävää
poikkeamishakemusta varten, jos alueella esiintyy luontodirektiivin liitteessä
I tarkoitettu ensisijaisesti suojeltava luontotyyppi tai liitteessä II
tarkoitettu ensisijaisesti suojeltava laji.
Komission ympäristöosaston vastauksessa
marraskuussa 2001 todetaan, ettei lausunto ole tässä asiassa tarpeen, koska
hanke ei todennäköisesti vaikuta alueen ensisijaisesti suojeltaviin
luontotyyppeihin tai -lajeihin. Ympäristöministeriö päätti tämän johdosta
selvittää satamahankkeen poikkeusluvan edellytykset sekä komission
edellyttämät korvaavat toimenpiteet, mikäli Vuosaaren satama saa
valtioneuvostossa poikkeusluvan.
Turun tiepiirin alueella:
- Valtatien 1 suunnittelussa jaksolla
Lohja-Muurla, jossa ympäristövaikutusten arviointi tehtiin 1996-98, on
selvitetty vaikutukset kahteen Natura-ohjelman alueeseen, Aneriojärvi sekä
Kiskonjoen latvavedet.
- Mt 180 varrelle Paraisilla
rakennettava Ersby-Lillmälö polkutie rajautuu Natura-kohteeseen Lenholmin
niitty. Polku tehdään tiealueelle. Ympäristökeskus puolsi hankkeen
lausunnossaan 22.10.2001.
Hämeen tiepiirin
alueella:
- Vt 3 Kalkku-Soppeenmäki (Tampereen
läntinen kehätie) ympäristövaikutusten arviointimenettely päättyi
2.7.1999. Tiesuunnitelma on tekeillä. Hankkeen läheisyydessä on
Myllypuron Natura-alue, johon kohdistuvat riskit edellyttävät huolellista
suunnittelua ja rakentamista, jottei alueen suojeluarvoa heikennetä.
- Vt4 Lahti-Heinola
ympäristövaikutusten arviointimenettelyn yhteydessä on arvioitu erikseen
Pyssynharjun Natura-alueelle Heinolassa kohdistuvat vaikutukset. Hämeen
ympäristökeskus totesi lausunnossaan 8.5.2001 mm. seuraavaa:
"Arvioinnissa on selvitetty tämän alueen luontodirektiivin mukaiseen
luontotyyppiin harjumetsiin ja lintudirektiivin liitteen 1 lajiin
kehrääjään kohdistuvat vaikutukset asianmukaisesti. Arvioinnin
perusteella voi todeta, että hanke ei heikennä merkittävästi Pyssyharjun
luonnonarvoja."
Keski-Suomen tiepiirin
alueella:
- Vt 4 Viisarimäki-Kanavuori arviointi
tehtiin 1995-97. Parantaminen Kanavuoren liittymän kohdalla ei edellytä
eri arviointimenettelyä, mutta hankkeen vaikutukset Kanavuori-Koskenvuori
Natura-alueeseen on ollut tarpeen selvittää; selvitys valmistui
25.10.2000.
- Vt 9 Orivesi-Muurame, selvitys
hankkeen vaikutuksista Muuramenharjun Natura-alueeseen valmistui 17.8.2001.
Kaakkois-Suomen tiepiirin
alueella ympäristöministeriö jätti vuonna 2000 Etelä-Savon seutukaavan
vahvistamatta siltä osin, kuin siihen sisältyi maantien 419 uusi linjaus
välillä Vihantasalmi-Mäntyharju. Vuonna 1996 hyväksyttyyn kaavaan tehty
merkintä perustui sittemmin 2.10.1998 vahvistettuun tiesuunnitelmaan.
Ministeriön päätöksen mukaan tien aluevaraus voisi todennäköisesti
merkityksellisesti heikentää Pyhäniemen Natura-alueen luontoarvoja
Pyhäkosken osalta. Silloin kun tiesuunnitelmaa käsiteltiin, Etelä-Savon
ympäristökeskus oli lausunnossaan 29.5.1997 todennut, ettei suunnitelma
edellyttänyt YVA-lain mukaista arviointimenettelyä eikä hankkeella ole
merkittäviä haitallisia ympäristövaikutuksia.
Korkein hallinto-oikeus katsoi
päätöksessään 31.12.2001, että vuonna 1998 tehty Natura-ehdotusta koskeva
päätös ei voinut velvoittaa maakuntavaltuustoa sen hyväksyessä seutukaavaa
1996. Sen sijaan silloinkin voimassa olevat lintu- ja luontodirektiivi
edellyttivät ympäristönäkökohtien selvittämistä. Käsittelyaineisto oli
näiltä osin sisältänyt riittävät tiedot päätöksen perusteeksi. Hankkeen
osalta KHO totesi, että silta tuli vesioikeuden lupapäätöksen 7.8.1998
mukaan rakennettavaksi niin, ettei joen uomaa korkeankaan veden aikana
kavennettu. Se ei tiesuunnitelmaa laadittaessa vuonna 1997 tehdyn arvioinnin
mukaan vaikuttanut heikentävästi silloin nähtävänä olleen
Natura-ehdotuksen mukaisiin Pyhäkosken luontoarvoihin. Luontotyypin
esiintymää ei supistettu eikä sen ilmentäjälajien elinympäristöä
hävitetty, eikä yksinomaan visuaalisella haitalla (sillan vaikutus
koskimaisemaan) ollut oikeudellista merkitystä. Oikeus kumosi ministeriön
päätöksen, jolla seutukaava oli jätetty tielinjauksen osalta vahvistamatta.
Savo-Karjalan tiepiirin
alueella:
- Valtatien 5 hankkeen Joroinen-Varkaus
ympäristövaikutusten arviointi tehtiin 1995-96. Hanke sivuaa ohjelmaan
sisältyvää Ruokojärvi-Mulan aluetta, josta Pohjois-Savon
ympäristökeskus antoi luonnonsuojelulain 65§:n edellyttämän lausunnon
9.11.2000.
- Vt 17 Kuopio-Vartiala arviointi
tehtiin 1996-99. Arvio hankeen vaikutuksista Natura-ohjelman kohteeseen
Suuri-Majoisen metsä valmistui keväällä 2001.
- Mt 504 Ahmovaara-Koli, arvio
vaikutuksista Savijärven suon alueeseen valmistui 8.10.2001
- Mt 5046 Kolinrannantien vaikutuksista
Kolin kansallispuistoon valmistui arvio 2001.
Vaasan tiepiirissä
arvioidaan Kälviän Hopiokallion alueen kallion louhinnan vaikutuksia. Tiepiiri
hakee louhintalupaa 140 000 m3 määrälle. Suunnitellun
louhinta-alueen pinta-ala on 3,7 ha, josta vanhan louhoksen osuus on noin1,5 ha.
Länsi-Suomen ympäristökeskus on
lausunnossaan maa-aineslupahakemuksesta 5.6.2001 todennut, että
"kallioalueen läheisyydessä sijaitsee kolme Natura 2000 aluetta.
Kaakkurinnevan alue sijaitsee suunnitellun louhinta-alueen itäpuolella osin
Natura-alueen rajassa kiinni. Välissä kulkee valtatie 8. Iso Maajärven
Natura-alueeseen kuuluu järven lisäksi osa järveen laskevasta ojasta.
Kyseinen oja johtaa vedet Iso Maajärveen osin Hopiokallion alueelta sekä
todennäköisesti Kaakkurinnevalta. Vähäjärven lehto sijaitsee kallioalueesta
lounaaseen. Lettojen kasvillisuus on erittäin arvokasta. Ympäristökeskuksen
mielestä haettu louhinta-alueen laajennus saattaa vaarantaa kyseisiä,
luonnoltaan arvokkaita Natura-alueita ja katsoo, että hakijan tulee tehdä
luonnonsuojelulain 65 §:n mukainen arviointi hankeen vaikutuksista kyseisiin
Natura-alueisiin. "
Lapin tiepiirin
alueella on neljä hanketta, jotka koskevat Natura-alueita, mutta joiden
vaikutukset tehtyjen selvitysten mukaan ovat vähäiset, eikä varsinaista
arviointia ole edellytetty:
- Mt 957 Pallasjärvi - Raattama
- Mt 957 Pallastunturin kohdan
tieluiskan ympäristötaideteos
- Vt 4 Kokonrämeen levähdysalue
- Mt 962, jalankulku- ja pyörätie
Pyhätunturin kansallispuiston alueella (YM:n lupa 21.3.2001).
|