|
|
Parantaminen tehdään mahdollisimman paljon nykyistä
tietä hyödyntäen |
|
Tietä levennetään |
|
Ohituskaistat noin 10km välein |
|
Liittymien turvallisuutta parannetaan |
|
Riista-aidan rakentaminen |
|
|
|
Tien parantamisen kokonaisrahoitus on 43,7 miljoonaa euroa ja
toteutettavat parantamistoimenpiteet on suhteutettu tähän enimmäiskustannukseen.
Valtatien parantaminen tehdään mahdollisimman paljon hyödyntäen nykyisiä tierakenteita
ja maastokäytävää. Kolmasosa tielinjasta parannetaan nykyiselle paikalleen, kolmasosa nykyisen
tien välittömään läheisyyteen ja kolmasosa uuteen maastokäytävään
nykyisen tien ulkopuolelle. Kaikissa tapauksissa parantaminen on sopeutettu ympäristöön mahdollisimman
hyvin.
Tielinjauksen ja tasauksen parantamisessa on mitoitusnopeutena 100 km/h, joka tulee nopeusrajoitukseksi parantamisen
jälkeen koko osuudelle lukuun ottamatta rajattuja pistenopeusrajoituskohtia taajamaliittymien kohdilla.
Tie levennetään valtatien edellyttämään 10,5 metrin leveyteen. Ohitusmahdollisuuksien
parantamiseksi tehdään ohituskaistoja noin 10 km välein. Osa ohituskaistoista toteutetaan kohdakkain.
Ohituskaistoilla vastakkaiset ajosuunnat erotetaan toisistaan kaiteella, kadetyyppinä on joko vaijerikaide tai putkipalkkikaide.
Vaarallisimmat yleisten teiden ja yksityisteiden liittymät parannetaan turvallisimmiksi joko nykyisillä
paikoillaan tai toteuttamalla laajempia yksityistiejärjestelyjä. Osa rautatien tasoristeyksistä
poistetaan eritaso- ja yksityistiejärjestelyiden avulla. |
|