Etusivu
Ajankohtaista
L�ht�kohdat
Tavoitteet
Vuorovaikutus ja tiedottaminen
Vaihtoehdot
Vaikutukset
Yhteystiedot
Palaute
|
Valtatien 7 parantaminen
Haminan kohdalla
yleissuunnitelma
Tutkittavat
periaateratkaisut
Tielinjauksen l�ht�kohtana vahvistetun seutukaavan
mukainen maastok�yt�v�, eik� tien sijainti tule t�st� merkitt�v�sti
poikkeamaan. Seutukaavan mukainen tielinjaus ja alustavat tie- ja
liikennetekniset ratkaisut perustuvat vuonna 1997 laadittuun yleissuunnitelmaan.
Yleissuunnitelmassa tutkitaan vaihtoehtoisia ratkaisuja, joilla kehitet��n ja
ajantasaistetaan aikaisemman yleissuunnitelman ratkaisuja yhteisty�ss� eri
sidos- ja intressiryhmien kanssa. Tavoitteena on varmistaa toimenpiteiden
toteuttamiskelpoisuus ja saada muodostettua yleisesti hyv�ksytt�v� ja
vaikutuksiltaan kohtuullinen sek� perusteltu ratkaisu tien
parantamiseksi.
Keskeisi� yleissuunnitelmaan sis�ltyvi�
suunnitelmatarkistuksia ja vaihtoehtoisia ratkaisuja ovat:
- Koko tieosuus on moottoritiet�,
jolla on kaksi ajorataa ja 2+2 kaistaa.
- Moottoritien leveys/poikkileikkaus
voi vaihdella kapeimmasta Tiehallinnon hyv�ksym�st� moottoritieleveydest�
normaaliin moottoritien poikkileikkausleveyteen
- 'Ruissalossa ja Husulassa on
tutkittu tien sijoittamista tunneliin ja my�s Husulan it�puolella
Sivatissa tutkitaan mahdollisuuksia �vihertunneleille�. Ruissalon ja
Husulan alueella on erilaisia ratkaisuja rinnakkaistien sijainnille.
Husulan kohdalla tutkitaan tunnelin toteuttamismahdollisuuksia.
- Husulan it�puolella voivat kev��ll�
2004 teht�v�t luontoselvitykset jonkin verran muuttaa aiempaa tielinjausta
- Summan alueella on tutkittu
erilaisia liittym�vaihtoehtoja, ramppij�rjestelyj� ja niihin liittyvi�
alemman tieverkon j�rjestelyj�. Ratkaisuissa otetaan huomioon kaupungin
samanaikaisesti suunnittelema maank�ytt�.
- Leluun suunnitellaan
eritasoliittym�, joka ei ollut vuonna 1997 laaditussa yleissuunnitelmassa
- Haminan sis��ntuloteille l�nnest�
ja id�st� on tutkittu vaihtoehtoisia ratkaisuja, joissa on otettu huomioon
teiden uusi liikenteellinen luonne. Ratkaisujen tavoitteena on alentaa
ajonopeuksia asteittain 100 km/h:sta 50 km/h:ssa l�hestytt�ess� keskustaa
sek� parantaa teiden liikenneturvallisuutta.
- Husulan eritasoliittym�n
ratkaisut tarkentuvat kev��ll� ja kes�ll� teht�vien luontoselvitysten
perusteella. Tieratkaisun vaikutukset Kirkkoj�rven Natura-alueeseen
selvitet��n ty�ss�.
- Uuden
moottoritien ja sis��ntuloteiden ymp�rist�haittojen lievent�minen on
keskeist� ty�ss�. Aiheina ovat mm. melusuojaukset, pohjaveden suojaukset,
maisemahaittojen ja estevaikutusten lievent�misratkaisut (ali � ja
ylikulkusillat ja mahdolliset tunnelit ), istutukset ja muut ymp�rist�n k�sittelyperiaatteet.
Nykyinen Haminan sis��ntulotie parannetaan sen uuteen rooliin eli
palvelemaan Haminan kaupungin sis��ntuloliikennett�.
Vaihtoehtoiset ratkaisut
Tutkittavien
vaihtoehtojen periaatteet. (832 kt) pdf
Oheisissa kartoissa on esitetty alustavien vaihtoehtojen periaatteita:
-
Yleissuunnitelman mukainen
ratkaisu
-
Uudet vaihtoehdot Summan alueella
-
Uudet
vaihtoehdot Summan ja Husulan v�lill�
|