Tässä
muistiossa on kuvattu valtatien 6 lunastus- ja korvausmenettely sekä
sen kytkeytyminen suunnitteluprosessiin.
1. Yleistä
Lähtökohtana
lunastus- ja korvausasioille on, että kaikki menetykset korvataan
täyden korvauksen periaatteella pääsääntöisesti
yleistietoimituksessa. Tienpitäjä pyrkii sopimaan maanomistajien
kanssa tiealueelle jäävien asuin- yms. kiinteistöjen ja
rakennusten korvaukset hyvissä ajoin ennen tiehankkeen alkamista
tai heti tiehankkeen alkuvaiheessa.
Ylijäämämassojen
sijoittelu ja meluntorjunta ovat keskeisessä osassa suunnittelussa
ja ne pyritään ratkaisemaan maastonmuotoilun keinoin. Tien
lähialueelle pyritään sijoittamaan mahdollisimman paljon
ylijäämämassoja. Suositeltavia läjitysalueiden paikkoja ovat
esim. kosteikot, suot ja painanteet, joissa puun kasvu on hidasta
tai huonoa. Läjittämällä alueista voidaan saada parempaa
metsämaata.
Haltuunotto
perustuu tielain 62§;ään. Lunastus- ja korvausmenettelyn
lähtökohtana on hyväksytty tiesuunnitelma, jossa esitetään:
-
Tiealueeksi
haltuunotettava alue
-
Suoja-alue
-
Tien alle
jäävät rakennukset ja kiinteistöt
-
Rakentamisen
aikaiset käyttö-oikeudet (läjitysalueet, joille sijoitetaan
ylimääräiset maamassat, joita ei voida hyödyntää tien
rakentamisessa)
-
Varastointialueet
-
Rasite-oikeudet.
2. Lunastus- ja korvausmenettely
Lunastus- ja
korvausasiat käsitellään ja korvaukset määrätään ns.
yleistietoimituksessa, josta vastaa maanmittauslaitos.
Tietoimituksen suorittavat toimitusinsinööri paikallisesta
maanmittaustoimistosta ja kaksi kunnanvaltuuston valitsemaa uskottua
miestä. Maanomistajat kutsutaan tietoimitukseen kirjeellä ja
kokouksista ilmoitetaan myös paikallisissa sanomalehdissä. Ennen
tietoimitusta haltuunotettava alue merkitään maastoon paaluin ja
rajamerkein. Tietoimitus tehdään kahdessa osassa:
-
1.
vaiheessa ennen rakentamista tai rakentamisen alkuvaiheessa
määritellään lunastettavat alueet ja kohteet sekä
määrätään maapohjan, kasvillisuuden ja rakennusten
korvaukset.
-
2.vaiheessa
rakentamisen päätyttyä tarkistetaan tiealueen rajat ja
käsitellään korvaukset haitoista ja vahingoista.
Tietoimituksessa
määritellään korvauksien suuruus. Tietoimituksessa maanomistaja
voi esittää oman korvausvaatimuksensa ja tiepiiri oman
näkemyksensä korvausasiassa. Tietietoimituksen päätöksistä voi
valittaa maaoikeuteen ja maaoikeuden päätöksistä edelleen
korkeimpaan oikeuteen.
Lunastus- ja
korvausasiat hoidetaan seuraavasti:
-
Tiealue
ja sille mahdollisesti jäävät rakennukset lunastetaan
valtiolle ja siitä maksetaan korvaus yleisen käyvän
hintatason mukaan.
-
Suoja-alue
ulottuu valtatiellä 30 metrin etäisyydelle ajoradan keskeltä,
maanteillä vähintään 20 metrin ja paikallisteillä
vähintään 12 metrin etäisyydelle ajoradan keskiviivasta.
Tienpitäjällä on oikeus poistaa suoja-alueelta liikennettä
haittaavat rakenteet ja muut esteet, muutoin alue on
maanomistajan käytössä. Uusia rakennuksia ei saa ilman
poikkeuslupaa rakentaa suoja-alueelle. Tunneleiden kohdilla
suoja-alue kulkee maanpinnalla, mutta tiealuetta ei lunasteta
valtiolle.
-
Lunastusmenettelyn
yhteydessä voidaan tehdä tilusvaihtoja, jotta ei
muodostuisi vaikeasti hyödynnettäviä maa-alueita.
Korvauskäytäntönä on, että luovuttaja saa maasta täyden
korvauksen ja vastaanottaja saa maan käypää hintaa
halvemmalla. Tiepitäjä maksaa kustannusten erotuksen.
Tilusvaihdot perustuvat pääsääntöisesti vapaaehtoisuuteen.
-
Läjitysalueille
muodostetaan rakentamisen aikainen käyttö-oikeus.
Maanomistajille maksetaan korvaus käytöstä aiheutuneista
todellisista menetyksistä. Läjitysalueet tasataan
konetyötarkkuudella ja metsitetään, jolloin korvattavaksi
jää yleensä puuston iän muutoksen aiheuttama menetys. Jos
alueen käyttötarkoitus läjittämisen johdosta muuttuu ja
aluetta ei voi myöhemmin hyödyntää esim. metsämaana
korvausperuste on silloin toinen. Rakentamisen jälkeen
läjitysalueet siirtyvät takaisin maanomistajan käyttöön.
-
Varastoalueet
otetaan
tienpitäjän käyttöön määräaikaisesti, ja niiden käytön
korvauksista pyritään sopimaan. Käytön jälkeen alueet
voidaan esim. metsittää ja alue palautetaan maanomistajille.
-
Uusia
yksityisteitä varten
määritetään rajaukset, jotka otetaan haltuun tien tekemisen
ajaksi. Niistä maksetaan korvaukset maanomistajille.
Rakentamisen jälkeen alueet palautetaan maanomistajille ja tiet
jäävät yksityistiehoitokuntien tai tien käyttäjien
ylläpidettäväksi.
-
Uusia
laskuojia varten
muodostetaan rasiteoikeudet, jotka oikeuttavat tekemään
tiesuunnitelmassa esitetyt laskuojat. Laskuojista maksetaan
korvaus maanomistajille.
-
Tiealueelle
jäävän puuston
osalta toimitaan usein seuraavien vaihtoehtojen mukaan:
-
Puuston
voi poistaa kiinteistön omistaja
-
Jos
puusto poistetaan työmaan toimesta, se varastoidaan tien
läheisyyteen ja luovutetaan maanomistajalle. Usein puuston
poistaminen ja markkinointi on annettu paikallisen
metsänhoitoyhdistyksen hoidettavaksi. Puiden myyntitulot
maksetaan maanomistajille.
-
Salaojien
osalta
korjaussuunnitelmat teetetään salaojakeskuksella ja
tienpitäjä tekee tarvittavat korjaustyöt. Maanomistaja
toimittaa salaojakartat rakentajalle.
-
Kaivojen sijainti
ja kunto selvitetään ennen rakentamista. Työmaa tarkkailee
tarvittaessa kaivojen veden pintaa ja veden laatua. Tarvittaessa
rakennetaan uusi kaivo tai järjestetään muuten kiinteistön
vesihuolto. Kustannuksista vastaa tienpitäjä.
-
Kiinteistöjen
ja rakennusten
työmaanaikaisten vahinkojen syntymistä seurataan työn aikana
työmaapäällikön ja omistajien kesken. Työmaa sopii
korvaukset mahdollisista vahingoista.
-
Tien ja
liikenteen aiheuttamasta pysyvästä haitasta
esim. melusta ja siitä johtuvasta kiinteistön arvon
alenemisesta maanomistaja voi pyytää korvausta
tietoimituksessa. Tienpitäjä teettää melututkimuksia
korvausten määrittämistä varten. Korvauksen suuruus
määritellään tietoimituksessa.
Kaavio
lunastusmenettelyn etenemisestä:
|