VALTATIE 6
YLEISSUUNNITELMAN LAATIMINEN VÄLILLE KOSKENKYLÄ - RUTUMI,
YLEISSUUNNITELMA ON VALMISTUNUT
Valtatien 6
yleissuunnitelman laatiminen välille Koskenkylä – Rutumi on
saatu päätökseen. Yleissuunnitelman tielainmukainen käsittely on
syksyllä 2000, ja suunnitelman arvioidaan olevan hyväksytty vuoden
2001 vaihteessa. Suunnittelu jatkuu tiesuunnitelman laatimisella
vuonna 2001.
Yleissuunnitelman
mukaan valtatie 6 parannetaan Koskenkylän ja Rutumin välillä 13,5
metriä leveäksi sekaliikennetieksi. Koskenkylän ja Liljendalin
välillä tie kulkee uudessa linjauksessa (linjausvaihtoehto A2), ja
Liljendalin ja Rutumin välillä tie parannetaan pääosin
nykyisellä paikallaan. Liljendalin eteläiseen eritasoliittymään
on esitetty kahta vaihtoehtoa: perusverkon eritasoliittymää tai
liittymää, jossa eteläinen silmukkaramppi on jaettu kahdeksi
suoraksi rombiseksi rampiksi. Liittymävaihtoehdon valinta tehdään
suunnitelman hyväksymisen yhteydessä. Liljendalin pohjoinen
liittymä on suunniteltu porrastettuna tasoliittymänä, jossa on
kevyen liikenteen alikulku. Yksityisteiden liittymiä
järjestellään, jolloin liittymät valtatielle vähenevät ja
niiden paikat saattavat muuttua. Kaikki yhteydet pelloille,
metsäpalstoille ja kiinteistöille turvataan.
Tien haittavaikutuksia
vähennetään suojaamalla pohjavesialueet ja torjumalla liikenteen
melua tien lähialueilla. Tärkeät hirvien kulkureittien
risteämiskohdat järjestetään alustavasti Garpomissa
vihersillalla ja Liljendalin pohjoispuolella automaattisella
varoitusjärjestelmällä. Uhanalaisen perhoslajin,
Lehtohopeatäplän esiintymisalueille luodaan perhosen tarvitsema
elinympäristö istuttamalla ravintokasveja tien luiskiin ja
liitännäisalueille.
Koskenkylä – Rutumi
hankkeen arvioidut rakentamiskustannukset ovat 122 Mmk.
Yleissuunnitelman
tielainmukaisessa käsittelyssä suunnitelma asetetaan yleisesti
nähtäväksi 30 päivän ajaksi, minä aikana suunnitelmasta on
mahdollista tehdä muistutus. Nähtävillä olosta kuulutetaan
alueen lehdissä ja kuntien ilmoitustaululla. Lisäksi
suunnitelmasta pyydetään ympäristökeskuksen, Itä-Uudenmaan
liiton, ratahallintokeskuksen, museoviraston ja kuntien lausunnot.
Saatujen muistutusten ja lausuntojen pohjalta suunnitelmaan voidaan
muuttaa. Muistutusten ja lausuntojen käsittelyn jälkeen
suunnitelmasta tehdään hyväksymisesitys Tielaitoksen
keskushallinnolle. Tielaitoksen keskushallinnon tekemään
yleissuunnitelman hyväksymispäätökseen tyytymätön voi hakea
siihen muutosta valittamalla Helsingin hallinto-oikeuteen.
Koskenkylä – Rutumi
hanke sisältyy Koskenkylä – Kouvola hankekokonaisuuteen.
Tielaitos on käynnistänyt rakentamisen valmistelun. Eduskunta on
hyväksynyt vuoden 2000 lisäbudjetissa koko hankekokonaisuudelle
290 Mmk:n määrärahan, mikä varmistaa parantamishankkeen
käynnistymisen. Rakentamistyöt on suunniteltu aloitettavan vuoden
2001 syksyllä tieosalla Kimonkylä – Keltti. Koskenkylä –
Rutumi välin rakentamisen on tarkoitus alkaa vuonna 2002. Koko tien
parantamisen arvioidaan olevan valmiina 2004. Vuoden 2001 aikana
aloitetaan vahvistettujen ja hyväksyttyjen tie- ja
yleissuunnitelmien mukaiset lunastustoimenpiteet.
Lisätietoja työstä antavat: