paluu
tavoitteet pdf (23 kt)
Valtatien 4 kehittämissuunnitelma
välillä Ouluntulli-Raitotie
TAVOITTEET
Kehittämissuunnitelman tavoitteet on jaoteltu koskemaan:
-
suunnittelutyötä
- teknisten ratkaisujen suunnittelua ja mitoitusta
Suunnittelutyön tavoitteet
•
Suunnittelussa noudatetaan avointa,
osallistuvaa ja vuorovaikutteista
suunnittelukäytäntöä.
• Suunnitelman tulee tukeutua seudun maankäytön suunnitteluun
ja
liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja palvella
jatkosuunnittelua tiensuunnittelussa ja
kaavoituksessa siten, että yleisen tien toimintaedellytykset
turvataan myös
tulevaisuudessa.
• Kehittämissuunnitelmassa on esitetty alustavan yleissuunnitelman
tarkkuudella
tavoitteelliseen tilaan parannettu valtatie 4 sekä siihen
välittömästi liittyvät muut
väylät sekä kehittämispolku, jonka mukaan
tavoitetilanteeseen edetään.
• Kehittämissuunnitelman jälkeen tien suunnittelu etenee joko
koko välin tai sen osan
yleissuunnitelman laatimisella ja joidenkin osien suunnittelua voidaan
jatkaa suoraan
tiesuunnitelmana.
Teknisten ratkaisujen suunnittelu- ja
mitoitustavoitteet
Liikenne,
tie- ja
katuverkko
•
Valtatietä 4
kehitetään korkeatasoisena kaupunkimoottoritienä Oulun
kaupunkiseudulla:
- kansainvälisen
päätieverkon osana (TEN-tie, osa Perämerenkaarta, linkki
Oulun
lentoasemalle, satamaan, teollisuuslaitoksiin ja terminaaleihin)
- osana Suomen korkealaatutieverkkoa
- osana kaupunkiseudun pääväylää ja
laatukäytävää.
• Toimenpiteiden suunnittelussa nopeustavoitteena
käytetään moottoritiellä 100 km/h
ja liikenteen palvelutason tulee olla ennusteajankohtien huipputuntien
liikennemäärillä vähintään
välttävää:
- HCM-2000 mukainen
mitoituspalvelutasotavoite on C, vilkkaimmissa kohdissa
voidaan sallia palvelutasojen C ja D puolivälin tasoa kuvaava
“puoli D” (D50)
- liikenteen sujuvuutta arvioidaan matka-aikojen ennustettavuudella
- tiejakson nopeusrajoitukset voivat vaihdella esim. liikennetilanteen
(ruuhka),
sään, kelin, onnettomuuden tms. niin edellyttäessä.
• Toimenpiteiden tulee parantaa moottoritien ja siihen
välittömästi liittyvän tie- ja
katuverkon liikenneturvallisuutta, erityisesti vakavien onnettomuuksien
riskiä
vähennetään.
• Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden sekä matkustusmukavuuden
edistämiseksi
käytetään liikenteen hallinnan keinoja (muuttuvat
nopeusrajoitukset, muuttuva
tapahtumaopastus).
• Toimenpiteiden suunnittelussa tulee edistää hyviä
olosuhteita sekä joukkoliikenteelle
että kevyelle liikenteelle.
• Osuudella Kiviniemi – Raitotie tutkitaan mahdollisuudet
moottoritietä käyttävään
nopeaan joukkoliikennereittiin, vaihtopysäkkeihin ja kevyen
liikenteen järjestelyihin.
• Valtatien 4 kautta kulkevien suurten erikoiskuljetusten reitit tulee
päivittää.
Ympäristö
ja maankäyttö
•
Valtatie 4 välillä
Ouluntulli-Raitotie on osa Oulun seudun
laatukäytävää:
- sen tulee olla maisemallisesti ja
kaupunkikuvallisesti korkeatasoista ympäristöä
- sen visuaalisessa hahmottamisessa on tärkeää mm.
vesistöjen korostaminen,
väylämaisemien tilanmuodostus, niiltä avautuvat
näkymät ja rakentamisen
mitoitus paikan yhdyskuntarakenteellisen sijainnin mukaan.
• Maiseman muodot otetaan suunnitelman jaksotuksen
lähtökohdaksi ja maiseman
niukkoja muotoja pyritään suunnitelmaratkaisuilla
vahvistamaan ja selkeyttämään.
• Kaupunkirakenteen historialliset vaiheet otetaan suunnittelun
lähtökohdaksi ja niitä
käytetään hyväksi tieympäristön
kehittämisessä:
- lähiövyöhykkeellä
tie pidetään vihreässä
käytävässä alkuperäisten tavoitteiden
mukaisesti
- kaupunkirakentamista tuodaan näkyviin vihreällä
jaksolla vilahduksenomaisesti
mutta määrätietoisen selkeinä kokonaisuuksina
- vihreää vyöhykettä hoidetaan nykyistä
paremmin, jotta tien käyttäjien mielikuva
pusikkoisesta maisemasta saadaan muuttumaan mielikuvaksi hoidetun
maiseman läpi soljuvaksi väyläksi.
• Kaakkurin alue edustaa uudempaa kaupunkisuunnittelua, joten
siellä
kaupunkirakentamista tuodaan määrätietoisesti
näkyviin.
• Ritaharjun alue on seuraavien sukupolvien alue, jolla
jätetään ympäristön hoidon
periaatteet tulevien sukupolvien ratkaistavaksi.
• Tien varusteiden, kuten valaisinten, kaiteiden ja opasteiden
sekä siltojen
arkkitehtoniseen laatuun kiinnitetään huomiota:
- pyrkimyksenä on rauhallinen,
mutta hyvää laatutasoa ilmentävä tiearkkitehtuuri
- kalusteiden ei tarvitse olla samanlaisia koko kahdenkymmenen
kilometrin
mittaisella jaksolla vaan eri tyyppisten kalusteiden hallitulla
käyttämisellä
voidaan tuoda esiin tien historiallista tai maisemallista jaksotusta ja
vähentää
tien yksitoikkoisuutta.
• Linja-autopysäkit joudutaan sijoittamaan moottoritien
asettamilla ehdoilla usein
kauaksi kaupunkirakenteesta:
- pysäkit tulee varustaa
korkeatasoisilla ja hyvin tuulelta ja sateelta suojaavilla
katoksilla
- pysäkkien lähiympäristöjen suunnitteluun ja
viimeistelyyn tulee kiinnittää
erityistä huomiota.
• Tie-, eritasoliittymä- ja katujärjestelyjen tulee sopia
mahdollisimman hyvin
kaupunkirakenteeseen, maankäyttöön ja kaupunkikuvaan
sekä niiden kehittämiseen.
• Toimenpiteiden suunnittelussa pyritään
vähentämään tien ja sen liikenteen
aiheuttamaa estevaikutusta sekä liikenteen melu- ja muita
ympäristöhaittoja,
enimmäismelutasoina käytetään valtioneuvoston
ohjeen mukaisia arvoja.
Talous
•
Toimenpiteiden tulee olla
toteuttamisen ja käytön kannalta perusteltuja
(kustannustehokkaita), vaiheittain toteutettavia sekä
elinkaariajattelua tukevia (esim.
vanhat rakenteet pyritään hyödyntämään).
paluu