paluu tavoitteet pdf (23 kt)



Valtatien 4 kehittämissuunnitelma välillä Ouluntulli-Raitotie

TAVOITTEET

Kehittämissuunnitelman tavoitteet on jaoteltu koskemaan:
- suunnittelutyötä
- teknisten ratkaisujen suunnittelua ja mitoitusta

Suunnittelutyön tavoitteet

• Suunnittelussa noudatetaan avointa, osallistuvaa ja vuorovaikutteista
suunnittelukäytäntöä.

• Suunnitelman tulee tukeutua seudun maankäytön suunnitteluun ja
liikennejärjestelmäsuunnitteluun ja palvella jatkosuunnittelua tiensuunnittelussa ja
kaavoituksessa siten, että yleisen tien toimintaedellytykset turvataan myös
tulevaisuudessa.

• Kehittämissuunnitelmassa on esitetty alustavan yleissuunnitelman tarkkuudella
tavoitteelliseen tilaan parannettu valtatie 4 sekä siihen välittömästi liittyvät muut
väylät sekä kehittämispolku, jonka mukaan tavoitetilanteeseen edetään.

• Kehittämissuunnitelman jälkeen tien suunnittelu etenee joko koko välin tai sen osan
yleissuunnitelman laatimisella ja joidenkin osien suunnittelua voidaan jatkaa suoraan
tiesuunnitelmana.

Teknisten ratkaisujen suunnittelu- ja mitoitustavoitteet

Liikenne, tie- ja katuverkko

• Valtatietä 4 kehitetään korkeatasoisena kaupunkimoottoritienä Oulun
kaupunkiseudulla:
- kansainvälisen päätieverkon osana (TEN-tie, osa Perämerenkaarta, linkki Oulun
lentoasemalle, satamaan, teollisuuslaitoksiin ja terminaaleihin)
- osana Suomen korkealaatutieverkkoa
- osana kaupunkiseudun pääväylää ja laatukäytävää.

• Toimenpiteiden suunnittelussa nopeustavoitteena käytetään moottoritiellä 100 km/h
ja liikenteen palvelutason tulee olla ennusteajankohtien huipputuntien
liikennemäärillä vähintään välttävää:
- HCM-2000 mukainen mitoituspalvelutasotavoite on C, vilkkaimmissa kohdissa
voidaan sallia palvelutasojen C ja D puolivälin tasoa kuvaava “puoli D” (D50)
- liikenteen sujuvuutta arvioidaan matka-aikojen ennustettavuudella
- tiejakson nopeusrajoitukset voivat vaihdella esim. liikennetilanteen (ruuhka),
sään, kelin, onnettomuuden tms. niin edellyttäessä.

• Toimenpiteiden tulee parantaa moottoritien ja siihen välittömästi liittyvän tie- ja
katuverkon liikenneturvallisuutta, erityisesti vakavien onnettomuuksien riskiä
vähennetään.

• Liikenteen sujuvuuden ja turvallisuuden sekä matkustusmukavuuden edistämiseksi
käytetään liikenteen hallinnan keinoja (muuttuvat nopeusrajoitukset, muuttuva
tapahtumaopastus).

• Toimenpiteiden suunnittelussa tulee edistää hyviä olosuhteita sekä joukkoliikenteelle
että kevyelle liikenteelle.

• Osuudella Kiviniemi – Raitotie tutkitaan mahdollisuudet moottoritietä käyttävään
nopeaan joukkoliikennereittiin, vaihtopysäkkeihin ja kevyen liikenteen järjestelyihin.

• Valtatien 4 kautta kulkevien suurten erikoiskuljetusten reitit tulee päivittää.

Ympäristö ja maankäyttö

• Valtatie 4 välillä Ouluntulli-Raitotie on osa Oulun seudun laatukäytävää:
- sen tulee olla maisemallisesti ja kaupunkikuvallisesti korkeatasoista ympäristöä
- sen visuaalisessa hahmottamisessa on tärkeää mm. vesistöjen korostaminen,
väylämaisemien tilanmuodostus, niiltä avautuvat näkymät ja rakentamisen
mitoitus paikan yhdyskuntarakenteellisen sijainnin mukaan.

• Maiseman muodot otetaan suunnitelman jaksotuksen lähtökohdaksi ja maiseman
niukkoja muotoja pyritään suunnitelmaratkaisuilla vahvistamaan ja selkeyttämään.

• Kaupunkirakenteen historialliset vaiheet otetaan suunnittelun lähtökohdaksi ja niitä
käytetään hyväksi tieympäristön kehittämisessä:
- lähiövyöhykkeellä tie pidetään vihreässä käytävässä alkuperäisten tavoitteiden
mukaisesti
- kaupunkirakentamista tuodaan näkyviin vihreällä jaksolla vilahduksenomaisesti
mutta määrätietoisen selkeinä kokonaisuuksina
- vihreää vyöhykettä hoidetaan nykyistä paremmin, jotta tien käyttäjien mielikuva
pusikkoisesta maisemasta saadaan muuttumaan mielikuvaksi hoidetun
maiseman läpi soljuvaksi väyläksi.

• Kaakkurin alue edustaa uudempaa kaupunkisuunnittelua, joten siellä
kaupunkirakentamista tuodaan määrätietoisesti näkyviin.

• Ritaharjun alue on seuraavien sukupolvien alue, jolla jätetään ympäristön hoidon
periaatteet tulevien sukupolvien ratkaistavaksi.

• Tien varusteiden, kuten valaisinten, kaiteiden ja opasteiden sekä siltojen
arkkitehtoniseen laatuun kiinnitetään huomiota:
- pyrkimyksenä on rauhallinen, mutta hyvää laatutasoa ilmentävä tiearkkitehtuuri
- kalusteiden ei tarvitse olla samanlaisia koko kahdenkymmenen kilometrin
mittaisella jaksolla vaan eri tyyppisten kalusteiden hallitulla käyttämisellä
voidaan tuoda esiin tien historiallista tai maisemallista jaksotusta ja vähentää
tien yksitoikkoisuutta.

• Linja-autopysäkit joudutaan sijoittamaan moottoritien asettamilla ehdoilla usein
kauaksi kaupunkirakenteesta:
- pysäkit tulee varustaa korkeatasoisilla ja hyvin tuulelta ja sateelta suojaavilla
katoksilla
- pysäkkien lähiympäristöjen suunnitteluun ja viimeistelyyn tulee kiinnittää
erityistä huomiota.

• Tie-, eritasoliittymä- ja katujärjestelyjen tulee sopia mahdollisimman hyvin
kaupunkirakenteeseen, maankäyttöön ja kaupunkikuvaan sekä niiden kehittämiseen.

• Toimenpiteiden suunnittelussa pyritään vähentämään tien ja sen liikenteen
aiheuttamaa estevaikutusta sekä liikenteen melu- ja muita ympäristöhaittoja,
enimmäismelutasoina käytetään valtioneuvoston ohjeen mukaisia arvoja.

Talous

• Toimenpiteiden tulee olla toteuttamisen ja käytön kannalta perusteltuja
(kustannustehokkaita), vaiheittain toteutettavia sekä elinkaariajattelua tukevia (esim.
vanhat rakenteet pyritään hyödyntämään).
paluu