Kalkun eritasoliittymän kohdalla olevat yksityistiet linjataan niin, että
ne yhtyvät olemassa oleviin teihin. Varmistetaan myös yksityisteiden
jatkuvuus.
Metsänomistajat ja Nokian kaupunki toivoivat Leppäkorven
alikulkukäytävän (Sillan S11) leventämistä puutavarakuljetusten ja
mahdollisesti myöhemmän valtatien 11 pohjoispuolisen maankäytön vuoksi.
Alikulkukäytävän leveydeksi esitettiin 8/7 + 3,5 metriä.
Kankaantaan liittymästä Kalkkuun kevyelle liikenteelle tulee erillinen
väylä valtatien pohjoispuolelle. Se alittaa valtatien Leppäkorven
alikulkukäytävän kautta. Kevytliikenne ohjataan Myllypuron suuntaan
Rounionkadun kautta siten, että Kolmihaarankadun varteen täydennetään kevyen
liikenteen väylä puuttuvalle osuudelle.
Myllypuron tieyhteydet
Myllypuron eritasoliittymästä Kankaantaan alueelle ulottuvaa tieyhteyttä
ei toteuteta tässä vaiheessa, tien toteutus jää kaupungin vastuulle.
Myllypuronkatua (M4) jatketaan eritasoliittymän länsipuolelle niin pitkälle,
että suunnitelmassa esitetyt yksityistieyhteydet saadaan toimimaan.
Myllypuron eritasoliittymästä pohjoiseen moottoritien länsipuoleinen
yksityistie linjataan rajalinjaa pitkin neljän metsätilan yhteiselle
rajapyykille, jolloin tie palvelee kaikkia maanomistajia (noin pl 4000 - 4350).
Rinnakkaistie Soppeenmäen kohdalla
Soppeenmäen asukkaat olivat huolissaan rinnakkaistien (M2) linjauksesta ja
melusuojauksesta. Toivomuksena oli, että meluseinä voitaisiin tehdä
mahdollisimman lähelle tieluiskan yläosaa, eli seinän etäisyys rakennuksista
saataisiin riittävän pitkäksi.
Rinnakkaistietä M2 esitettiin myös rakennettavaksi moottoritien
länsipuolelle. Se ei kuitenkaan ole mahdollista Pikku-Ahveniston alueen
ympäristön, suojelualueen ja pohjavesialueenkaan vuoksi. Asia on tutkittu jo
yleissuunnitelman aikana.
Mastotien jatkeen kevyen liikenteen väylän linjausta toivottiin
tarkistettavaksi siten, että se kulkisi enemmän kohtisuoraan palstojen läpi (plv
200 – 800). Maanomistajat toivoivat, että heillä olisi rajoitettu
käyttöoikeus kevyen liikenteen väylän kautta metsäpalstoilleen. Väylää
tarvittaisiin satunnaisesti liikuttaessa alueelle esimerkiksi metsäkoneilla
tms.
Yleisötilaisuudessa 22.3.2001 esille tulleet asiat
Myllypuro - Vuorentausta kevyen liikenteen
väylää pidettiin erittäin hyvänä. Toisaalta paikalla olleen
maanomistajan mielestä linjausta olisi voinut siirtää enemmän ojan notkelmaa
kohti.
Vuorentaustan omakotiyhdistys jätti kirjallisen
toivomuksen kadun rakentamisesta kevyen liikenteen väylän lisäksi. Asia on
ollut esillä jo aikaisemmissa yhteyksissä. Katuyhteys on kuntien välinen
asia, se ei sisälly tiesuunnitelmaan.
Rinnakkaistien linjaukseen palattiin
edellisen tilaisuuden mukaisesti yhä uudelleen. Rinnakkaistien melusuojaus
huolestutti myös edelleen Soppeenmäen Ahvenistontien asukkaita.
Ympäristösuunnitelma sai kiitosta.
Huolta kannettiin pohjavesisuojauksen
riittävyydestä ja onnettomuusriskistä. Sorakuopan täyttäminen ja
suojavallit tien reunassa sekä suojauksen ulottaminen myös rinnakkaistien
osuudelle parantavat nykyisiä olosuhteita.
Metsäautotieverkon rakentamista
toivottiin nyt esitettyä laajempana tien länsipuolisella alueella.
Suunnitelmassa on korvattu nykyiseltä tieltä poistuvat yhteydet. Muutaman
maanomistajan kantana oli, että tieverkko aiheuttaa liiaksi kiertoa
nykytilanteeseen nähden.
Moottoritie ja eritasoliittymät
eivät enää puhuttaneet osallistujia.