|
Valtatie 2 Helsingistä
Poriin on tärkeä valtakunnallinen sekä seudullinen yhteys
pääkaupunkiseudun ja Luoteis-Uusimaan, Forssan seudun sekä
Satakunnan välillä. Valtatie 2 toimii myös alueen keskeisenä
sisäisenä yhteytenä tienvarren taajamien välillä. Valtatie
2 sivuaa Nummelaa, Vihdin kirkonkylää ja Karkkilaa ja toimii
osana näiden taajamien sisääntuloyhteyksiä. Tämä yleissuunnitelma
on tehty välille Palojärvi - Vihdin kirkonkylä (merkitty viereiseen
karttaan punaisella). |
Ongelmat ja kehittämistarpeet
Valtatien 2 liikennemäärä välillä Palojärvi – Vihdin kirkonkylä
vaihteli vuonna 2002 välillä 7000 – 11500 autoa vuorokaudessa
(KVL). Liikennemäärä oli suurin tien eteläpäässä.
Valtatie 2 ei täytä tällä hetkellä valtatieverkolle asetettuja
liikenteellisiä tavoitteita ja ongelmat lisääntyvät tulevaisuudessa,
kun liikenne kasvaa. Liikenne jonoutuu jo nyt vilkkaimmilla osuuksilla.
Liittyminen sivuteiltä valtatielle on vaikeaa. Osa liittymistä
on myös vaarallisissa kohdissa, ja joissakin liittymissä on tapahtunut
vakavia onnettomuuksia.
Rinnakkaisyhteydet puuttuvat Huhmarista Nummelaan ja Nummelasta
Vihdin kirkonkylään. Uudet yhteydet ovat tarpeellisia myös kevyen
liikenteen kannalta.
Tavoitteet
Suunnittelun tavoitteena on löytää toimenpiteet, joilla liikenteen
turvallisuutta ja sujuvuutta voidaan parantaa. Samalla haetaan
ratkaisuja, joilla tien haittavaikutuksia ympäristöön voidaan
lieventää mm. meluesteillä ja pohjavesisuojauksilla.
Vaikutukset
Yleissuunnitelman toimenpide-ehdotukset parantavat kaikkien kulkumuotojen
toimintaedellytyksiä. Uudet kaista- ja liittymäjärjestelyt nostavat
valtatie 2:n palvelutasoa tehden sen käytön sujuvammaksi ja turvallisemmaksi.
Uusista järjestelyistä hyötyy myös joukkoliikenne. Tieosuutta
käyttävien linja-autojen matka-ajat lyhenevät. Uudet meluesteet
vähentävät liikennemelulle altistuvien määrää, ja pohjavesisuojaukset
vähentävät pohjavesien pilaantumisriskiä. Hankkeen kustannusarvio
on 11,1 miljoonaa euroa.
Aikataulu ja jatkotoimenpiteet
Yleissuunnitelma on valmis. Se lähtee tielain mukaiseen käsittelyyn
vuoden 2004 alkupuolella. Hankkeen seuraava vaihe on tiesuunnitelman
laatiminen.
Valtatien 2 Helsinki – Pori -yhteysvälin kehittämishanke
on mukana Tiehallinnon ja liikenne- ja viestintäministeriön 2004-2007
toiminta- ja taloussuunnitelmissa. Suunnitelmien osalta rakentaminen
on mahdollista aloittaa vuonna 2005.
|