Valtatie
1 Muurla - Lahnaj�rvi
Toimenpidep��t�s
LIIKENNEMINISTERI�
3.2.1998
4151/41/97
Tielaitos
Viite 97/20/Hth-366, 9.10.1997
Asia VALTATIEN I RAKENTAMINEN
MOOTTORITIEKSI V�LILL� MUURLA-LOHJANHARJU; YLEISSUUNNITELMA
TOIMENPIDEP��T�S
Yleissuunnitelman ja siit� annettujen
lausuntojen perusteella liikenneministeri� p��tt�� seuraavaa:
1. Yleissuunnitelmassa esitetty moottoriv�yl�n
yleispiirteinen sijainti ja Karnaisten alueen tunneliratkaisu sek� tiej�rjestelyjen
periaate hyv�ksyt��n jatkosuunnittelun pohjaksi.
2. Tien jatkosuunnittelun yhteydess� otetaan
yleissuunnitelmasta j�tetyt lausunnot ja huomautukset sek� ymp�rist�keskuksen
lausunto hankkeen ymp�rist�vaikutusten arvioinnista mahdollisuuksien mukaan
huomioon.
3. Hankkeen kustannustavoitteeksi hyv�ksyt��n
2070 miljoonaa markkaa (tr.ind. 133 = helmikuu 1996). Hankkeen toteuttaminen
vaiheittain liikennetaloudellisin perustein tulee selvitt�� jatkosuunnittelun
yhteydess�.
4. Hanke on liikennetaloudellisesti
toteuttamiskelpoinen. Jos hankkeen hy�ty/kustannussuhde tarkemman suunnittelun
yhteydess� laskee alle 1,0 on toimenpidep��t�s tarkistettava.
5. Hankkeen rahoitus ja toteuttaminen ratkaistaan
toiminta- ja taloussuunnitelmista sek� valtion vuotuisesta talousarviosta p��tett�ess�.
6. Moottoritien vaikutusalueella Lohjanharjulla
sijaitsevista Natura 2000 ohjelman alueista Valtioneuvosto p��tt�� erikseen.
Liikenneministeri�, ymp�rist�ministeri�, Uudenmaan ymp�rist�keskus,
Tielaitoksen keskushallinto ja Uudenmaan tiepiiri ovat neuvotelleet Natura
ohjelman alue-ehdotuksesta ja tien sijoittumisesta Lohjanharjulle.
7. Ennen moottoritien rakentamista Muurlan ja
Lohjan v�lille tulee Tielaitoksen ryhty� toimenpiteisiin nykyisten valtateiden
1 ja 25 sek� maantien 146 liikenneturvallisuuden parantamiseksi.
Liikenneministeri� palauttaa asiakirjat.
PERUSTELUT
Aikaisemmat suunnitelmat ja p��t�kset
Turku-Helsinki tieyhteydest� on laadittu vuonna
1989 vaihtoehtoselvitys v�lille Muurla-Lohjanharju. Liikenneministeri� antoi
kyseisest� tiejaksosta hankep��t�ksen 1.11.1990, jossa todettiin, ett�
- nykyiselle valtatielle 1 Muurlan ja
Lohjanharjun v�lill� on suunniteltava ja toteutettava liikenneturvallisuutta
parantavat toimenpiteet.
- v�lill� Muurla - Lievi� on varauduttava
moottoriv�yl�n rakentamiseen vaihtoehtoselvityksen C-vaihtoehdon mukaista
maastok�yt�v�� noudattaen.
- my�hempi� p��t�ksi� varten tulisi laatia
yleissuunnitelma valtatien 1 rakentamiseksi moottoritieksi v�lill� Muurla -
Lievi� sek� valtatien 25 (entisen kantatien 53) parantamisesta.
T�t� p��t�st� koskeva tieosuus on jatkoa
Paimion ja Muurlan v�liseen valtatien 1 suunnitteluosuuteen, joka p��ttyy
Muurlan ja Perttelin rajalle ja jonka rakennusty�t ovat juuri aloitettu.
Suunnitelman perusteet ja tavoitteet
Hankkeen tarkoituksena on liikenn�it�vyyden
turvaaminen ja liikenneturvallisuuden parantaminen.
Liikenne
Valtatien 1 keskim��r�inen vuorokausiliikenne
on Lohjanharjun ja Somerontien (maantie 280) liittym�n v�lill� keskim��rin
9500 ajoneuvoa vuorokaudessa sek� Somerontien ja Muurlan v�lill� 6900 - 7600
ajon./vrk. Tien liikenteelle on ominaista voimakkaat ruuhkahuiput. Kes�viikonloppuisin
liikenne on 1,5-kertainen keskim��r�iseen liikenteeseen verrattuna.
Viikonloppu- ja kes�liikenteen aiheuttamista liikenteen sujuvuuden
heikkenemisest� k�rsiv�t my�s tavara-, joukko- ja ty�matkaliikenne. Raskaan
liikenteen osuus on nykyisin 13 - 14 %, mik� on huomattavasti enemm�n kuin
maassa keskim��rin.
Valtatiell� 25 Lohjanharjun ja Lohjan v�lill�
on noin 12 500 autoa vuorokaudessa ja tiell� on selv�t arkip�ivien ty�matkaliikenteen
ruuhkahuiput. Raskaan liikenteen osuus on 7 - 12 %.
Liikennem��r�n on ennustettu kasvavan
valtatiell� 1 vuoteen 2020 menness� 11 200 - 15 000 ajoneuvoon vuorokaudessa
ja valtatiell� 25 Lohjanharjulla 20 000 - 23 000 ajoneuvoon vuorokaudessa, jos
maantiet� ei tehd�. Liikenne-ennusteessa on otettu huomioon rautatieliikenteen
kehitt�minen. Laskelmien perusteena oleva ennuste on maltillinen ja se on vain
noin kolmannes minimiennustetta suurempi.
Jos nykyisi� tieyhteyksi� ei paranneta,
liikenteen palvelutaso laskee luokkaan F (tie ruuhkautuu t�ysin) useilla
valtatien 1 osuuksilla ja kokonaisuudessaan valtatiell� 25.
Moottoritien ennustettu liikennem��r� vuonna
2020 on 12 900 - 24.000 ajon/vrk. Vilkkaimmillaan
liikenne on Lohjan seudulla. Rinnakkaistien� toimiville nykyiselle valtatielle
1 j�isi liikennett� 600 - 4200 ajon/vrk ja valtatielle 25 Muijalan ja Lohjan
vesitornin v�liselle osuudelle noin 9000 ajon/vrk.
Liikenneturvallisuus
Muurlan ja Lohjan v�lill� valtateill� 1 ja 25
sek� maantiell� 186 tapahtui vuosina 1990-94 yhteens� 140 henkil�vahinkoon
johtanutta onnettomuutta eli keskim��rin 28 onnettomuutta vuodessa. Lis�ksi
moottoritielle muulta tieverkolta siirtyv�lle liikenteelle on laskennallisesti
arvioitu tapahtuvan 9,3 henkil�vahinkoon johtavaa liikenneonnettomuutta
vuodessa. Koko tarkasteltavalle liikenteelle tapahtuu nykyisin keskim��rin 37
henkil�vahinkoon johtanutta onnettomuutta vuodessa, joissa kuolee viisi henkil��
ja loukkaantuu 55 henkil��.
Valtateiden 1 ja 25 liikenneturvallisuus on
huomattavasti huonompi kuin vastaavilla teill� keskim��rin. Vaarallisimmilla
osuuksilla sattuu 1,5 - 2 -kertainen m��r� onnettomuuksia verrattuna
vastaaviin valtateihin keskim��rin samalla liikennem��r�ll�.
Vuodelle 2020 ennustetuilla liikennem��rill�
tapahtuisi suunnittelualueella vuosittain arvioin mukaan 61 henkil�vahinkoon
johtavaa onnettomuutta, jossa kuolisi 8 - 9 henkil�� ja loukkaantuisi 89
henkil��. Tarkastelussa on mukana muulta tieverkolta moottoritielle siirtyv�
liikenne.
Moottoritie v�hent�� huomattavasti kuolemaan
johtavien onnettomuuksien m��r��. Esimerkiksi kohtaamis-, liittym�- ja el�inonnettomuuksia
tapahtuu moottoritiell� huomattavasti v�hemm�n kuin nykyisell� tiell�.
Moottoritien rakentamisen j�lkeen onnettomuuksien on arvioitu v�henev�n
puoleen nykyverkkoon verrattuna. Vuosittain v�ltytt�isiin noin 28 henkil�vahinkoon
johtavalta onnettomuudelta, joissa kuolisi 5 henkil�� ja loukkaantuisi 43
henkil��.
Liikennetalous
Hankkeen rakennuskustannuksiksi on arvioitu
yhteens� 2070 miljoonaa markkaa, josta ymp�rist�haittojen lievent�miseksi
tehdyist� erikoisratkaisuista johtuvia lis�kustannuksia noin 250 - 300
miljoonaa markkaa. Hankkeen yhteiskuntataloudellinen hy�ty-kustannussuhde on
1,5 ja ensimm�isen vuoden tuottoprosentti 9,1.
Hankkeen hy�ty-kustannustarkastelua on
tarkennettu ymp�rist�vaikutusten arviointiselostuksen valmistumisen j�lkeen.
Laskelmaan on otettu mukaan moottoritielle muualta tieverkolta siirtyv�
liikenne.
Moottoritien kannattavin osuus on v�li Lievi�
-Lohja. Osuuden hy�ty-kustannussuhde on 1,8 jos tie avataan liikenteelle vuonna
2002. T�m�n osuuden rakentamiskustannukset moottoritien� ovat 365 miljoonaa
markkaa.
Ymp�rist� ja maank�ytt�
Suunnittelualue sijoittuu p��osaltaan
lounaiselle Suomelle tyypilliseen vaihtelevaan murroslaaksojen luonnehtimaan m�kimaisemaan.
Edullisten kasvuolosuhteiden vuoksi luonto on poikkeuksellisen rikas. Seudulla
on runsaasti arvokkaita luontokohteita, joista merkitt�vimpi� ovat
valtakunnallisesti arvokkaat Karnaisten kallioalue ja Lohjanharju. Alueilla
lomittuvat useat luonnon- ja maisemansuojeluintressit sek�
kulttuurihistorialliset ja virkistysalueelliset arvot.
Moottoritien rakentaminen rikkoo muutamia
luontokokonaisuuksia, vesist�j� ja luonnon monimuotoisuuden kannalta
arvokkaita alueita. Pohjavesiin kohdistuvat kokonaisriskit v�henev�t
moottoritien rakentamisen my�t�. Tieluiskat suojataan ja moottoritien
rakentaminen v�hent�� liikennett� nykyisilt� pohjavesialueilla olevilta
teilt�. My�s liikenneonnettomuuksien v�heneminen pienent�� pohjavesien
pilaantumisriski�. Merkitt�vimm�t riskit kohdistuvat Lohjanharjun ja Kitulan
pohjavesialueille, joissa kolmeen vedenottamoon kohdistuvat riskit kasvavat
moottoritien rakentamisen my�t�.
Nykyisten valtateiden varrella olevien taajamien
l�pikulkeva liikenne v�henee, jolloin tiet voidaan muuttaa nykyist� paremmin
ymp�rist��ns� soveltuviksi. N�in voidaan parantaa kylien taajamakuvaa.
Moottoritie muuttaa luonnonmaisemaa ja leikkaa
Kruusilan ja Laperlan valtakunnallisesti arvokkaita maisemakokonaisuuksia. N�ill�
alueilla tien l�heisyyteen tai sen alle j�� useita tunnettuja
esihistoriallisia kohteita, jotka tutkitaan ennen tien rakentamista
Museoviraston ohjeiden mukaisesti.
Alueella ei ole muinaismuistolain perusteella
rauhoitettuja kohteita.
Moottoritien rakentaminen siirt�� liikenteen
melua uusille harvaan asutuille seuduille. Samalla nykyisen valtatien varren
melutasot laskevat. Moottoritievaihtoehto leikkaa Nahvonj�rven ja Suomusj�rven
virkistysalueita. Karnaisten saloyl�ng�n virkistysalue voidaan s�ilytt��
rakentamalla tie tunneliin.
Tielinjaus vastaa Uudenmaan liiton alueella
seutukaavassa esitetty� ohjeellista linjausta. Varsinais-Suomen liiton alueella
tien p��suunta poikkeaa vahvistetusta seutukaavasta, joka Varsinais-Suomen
liitolla on tarkoitus tarkistaa vuonna 1998.
Moottoritien rakentaminen parantaa kuntien v�lisi�
yhteyksi� ja nykyisen valtatien 1 varren taajamien v�liset yhteydet
helpottuvat. Samalla se tukee elinkeinotoiminnan kehittymist� etenkin Salon ja
Lohjan seuduilla, joista pienet kunnat ovat yh� enemm�n riippuvaisia.
Nykyisten teiden varrella olevien palveluyritysten asema heikentyy, mutta uusia
mahdollisuuksia syntyy moottoritien vaikutuspiiriin.
Ymp�rist��n kohdistuvia negatiivisia
vaikutuksia voidaan lievent�� rakenteellisilla toimenpiteill�. Tielle tehd��n
tunneleita, maisemasiltoja, pohjavesien suojaustoimenpiteit� ja meluntorjuntaa.
El�imille tehd��n ekok�yt�vi� moottoritien poikki. Tien korkeusaseman
suunnittelussa pyrit��n mahdollisuuksien mukaan v�ltt�m��n korkeita
penkereit�.
Tutkitut vaihtoehdot ja vertailut
Yleissuunnitelman yhteydess� tutkittiin useita
linjausvaihtoehtoja, joista valtaosa oli paikallisten asukkaiden ja
intressiryhmien ehdottamia. Vaihtoehtoja vertailtiin liikenteellisten,
taloudellisten ja ymp�rist�vaikutusten suhteen. Vertailun perusteella p��dyttiin
yleissuunnitelman mukaiseen ratkaisuun, jossa Karnaisten alueelle j�� kaksi
vaihtoehtoa, tunneli ja avoleikkaus.
Lakis��teisen ymp�rist�vaikutusten arvioinnin
yhteydess� yleissuunnitelmassa valittua moottoritieratkaisua verrattiin
nykyisen tiest�n parantamiseen.
SUUNNITELMAN K�SITTELY
Yleissuunnitelmia laadittaessa sovellettiin v�leill�
Muurla - Lahnaj�rvi ja Lahnaj�rvi Karnainen silloin kehitteill� olevaa ymp�rist�vaikutusten
arviointimenettely�. Linjausvaihtoehtojen ymp�rist�vaikutukset selvitettiin
ja arvioitiin avointa ja vuorovaikutteista suunnittelutapaa noudattaen. My�s
Karnainen-Lievi� yleissuunnitelma laadittiin avointa ja vuorovaikutteista
suunnittelutapaa noudattaen. Avointa suunnittelua jatkettiin lakis��teisen ymp�rist�vaikutusten
arvioinnin yhteydess�.
Yleissuunnitelmista on pyydetty lausunnot alueen
kunnilta, l��ninhallituksilta, ymp�rist�keskuksilta (vesi- ja ymp�rist�piireilt�),
maakuntien liitoilta, Helsingin ratakeskukselta, Museovirastolta, Turun
maakuntamuseolta, Lohjan museolta, Uudenmaan sotilasl��nin esikunnalta ja ymp�rist�ministeri�lt�.
Viranomaislausuntojen lis�ksi Suomen- ja Varsinais-Suomen
luonnonsuojeluliitoilta sek� Linja-autoliitolta on pyydetty lausunnot.
Lausuntojen pyyt�misen yhteydess� suunnitelmat ovat olleet alueen kunnissa n�ht�vill�,
jolloin suunnitelmista on voinut esitt�� huomautuksia.
Lausuntoja ei ole saatu Linja-autoliitolta
(osuudelta Lahnaj�rvi-Karnainen) eik� Suomen luonnonsuojeluliitolta (osuudelta
Lahnaj�rvi-Karnainen). Uudenmaan ymp�rist�keskus on ilmoittanut, ettei se
anna lausuntoa Muurla - Lahnaj�rvi yleissuunnitelmasta.
Yleissuunnitelmasta tehdyn lausuntokierroksen j�lkeen
on koko suunnitteluv�list� tehty lain mukainen ymp�rist�vaikutusten
arviointi, jossa moottoritien rakentamista on verrattu nykyisen tien
parantamisvaihtoehtoon. Arviointiselostuksesta on saatu Uudenmaan ymp�rist�keskuksen
lausunto.
Ymp�rist�vaikutusten arviointi (YVA)
Lakis��teinen ymp�rist�vaikutusten arviointi
tehtiin vuosina 1995-1996. Ymp�rist�vaikutusten arvioinnissa verrattiin
moottoritien rakentamista nykyisen tien parantamiseen.
YVA-menettelyn aikana ei tullut esille sellaista
haitallista vaikutusta, joka est�isi moottoritien rakentumisen. Hankkeesta
vastaava, Uudenmaan tiepiiri, p��tyi ymp�rist�vaikutusten
arvioinninperusteella suosittelemaan moottoritiet� jatkosuunnittelun pohjaksi,
koska moottoritie on liikenteen sujuvuuden, liikenneturvallisuuden,
taloudellisuuden ja elinkeinotoiminnan kannalta huomattavasti parempi kuin
nykyisen tiest�n parantaminen.
Yhteysviranomaisen lausunto ymp�rist�vaikutusten
arviointiselostuksesta
Yhteysviranomaisena toimineen Uudenmaan ymp�rist�keskuksen
lausunnossa 3.12.1996 on todettu selvitykset riitt�viksi valitun
moottoritievaihtoehdon ja nykyisen tiest�n parantamisen vertaamiseksi.
Lausunnossa pidet��n arviointiselostuksessa esitettyj� vaikutustarkasteluja
Lahnaj�rven, Raatin, Laiskalammen ja Lohjanharjun alueilla riitt�vin�. N�ilt�
kohdilta on asukkaiden taholta esitetty voimakkaita mielipiteit�
yleissuunnitelmissa valittuja moottoritielinjauksia vastaan.
Hankkeesta vastaavan mukaan nykyisten teiden
parantaminen ei riit� liikenteen hoidon kannalta tyydytt�v��n ratkaisuun.
Ennen tien lopullista toteutusp��t�st� on syyt� tarkistaa, onko
liikenne-ennusteissa tapahtunut niin merkitt�vi� muutoksia, ett� ne
antaisivat aihetta perusratkaisun uudelle harkinnalle.
Jatkosuunnittelussa pit�� ymp�rist�keskuksen
mukaan erityist� huomiota kiinnitt�� pinta- ja pohjavesiolosuhteisiin ja
niihin kohdistuviin vaikutuksiin.
Luonnonsuojelulaki on muuttumassa ja siihen sis�ltyy
EU:n luonto- ja lintudirektiivin mukaiset s��nn�kset erityisesti
suojeltavista lajeista ja luontotyypeist� sek� valmisteltavan Natura 2000
ohjelman kohteista. Moottoritien alueella on direktiivin mukaisia kohteita.
Vaikutukset ja mahdolliset lupatarpeet pit�� selvitt�� s��nn�sten
tarkennuttua.
Jatkosuunnittelun yhteydess� pit�� selvitt��
my�s haitallisten vaikutusten lievent�mistarve ja lievent�mistoimenpiteiden
yksityiskohdat. Moottoritien estevaikutusten v�hent�minen, sopeuttaminen
maisemaan ja pohjavesiasiat vaativat erityist� huomiota jatkosuunnittelun
yhteydess�.
Ymp�rist�ministeri�n lausunto
Ymp�rist�ministeri� antoi lausuntonsa
yleissuunnitelmasta sen j�lkeen kun Uudenmaan ymp�rist�keskus oli antanut
lausuntonsa valtatien 1 v�lin Lohja-Salo ymp�rist�vaikutusten
arviointiselostuksesta.
Ymp�rist�ministeri� on aiemmissa
kannanotoissaan (8.12.1989 ja 4.8.1994) puoltanut varautumista moottoritien
toteuttamiseen Lohjanharjun ja Muurlan v�lill�. Ministeri� ilmoittaa
lausunnossaan, ett� moottoritien rakentamisesta riippumatta on selvitett�v�
ne parannustoimenpiteet, joita voidaan pit�� perusteltuina nykyisill�
valtateill� 1 ja 25 sek� maantiell� 146.
Hankkeen jatkosuunnittelun yhteydess� tulee ymp�rist�selvityksi�
tarkentaa. Erityist� huomiota tulee kiinnitt�� pohjavesien suojeluun
Lohjanharjulla sek� hankkeen ja harjujensuojeluohjelman sek� mahdollisen
Natura-alueen v�lisiin ristiriitoihin.
Ymp�rist�ministeri� toteaa, ett� moottoritien
linjaukseen liittyy ongelmia. Ainakin seuraavissa kohdissa tulisi suunnitelmia
tarkentaa ja tutkia ymp�rist�haittojen v�hent�miseksi paikallisesti
vaihtoehtoisia linjauksia:
- Karnaisten alueella ministeri� pit�� vain
tunnelivaihtoehtoa mahdollisena.
Lohjanharjulla tulee selvitt��, voitaisiinko
linjausta siirt�� pohjoisemmaksi siten, ett� tie sijoittuisi
valtakunnallisesti harjujensuojeluohjelman ja sit� noudattavan
Natura-alue-esityksen ulkopuolelle.
- Raatin kyl�milj��n s�ilytt�miseksi tulee
tutkia esitetty� ratkaisua etel�isempi vaihtoehto.
- Lahnaj�rven kohdalla tulee selvitt�� v�litt�m�sti
nykyisen tien viereensijoittuva linjausvaihtoehto, jolloin uuden ja vanhan tien
aiheuttamat h�iri�alueet sijoittuisivat samalle alueelle, ja tien etel�puolinen
maisemallisesti merkitt�v� peltoalue s�ilyisi yhten�isen�.
- Mahdollisuudet tunneleiden hyv�ksik�ytt��n
tulee viel� selvitt�� koko suunniteltavalla osuudella, mutta erityisesti
Juvankosken valtakunnallisesti arvokkaiden kallioalueiden kohdalla.
Ymp�rist�ministeri� ei pid� hanketta
ajankohtaisena ja esitt��, ett� ennen lopullisten toteutusp��t�sten tekoa
on syyt� tarkistaa liikenne-ennusteiden toteutuneisuus, koska ne ovat koko
ratkaisun l�ht�kohtana.
Tielaitos esitt�� muistiossaan 29.1.1998
vastineenaan ymp�rist�ministeri�n lausuntoon seuraavaa:
- Karnaisten tunnelivaihtoehto valitaan
jatkosuunnittelun pohjaksi.
- Moottoritie sivuaa Lohjanharjulla
harjujensuojeluohjelman mukaista ja sit� noudattavaa Natura-alue-esityst�.
Tien pohjoispuolella on asutusta. Ymp�rist�keskuksen kanssa k�ydyiss�
neuvotteluissa on todettu, ett� tien sijainti harjuun n�hden on hyv�ksytt�viss�.
Tiensijainti tarkentuu viel� jatkosuunnittelun yhteydess�.
- Raatin kohdalla on tutkittu useita
vaihtoehtoja, joista on valittu etel�isin. Jatkosuunnittelussa tutkitaan viel�
mahdollisuus tarkistaa tien linjausta.
Muut lausunnot
Muiden lausuntojen osalta liikenneministeri�
viittaa tiepiirien esitykseen, jossa lausunnot on k�sitelty
yksityiskohtaisesti. Liikenneministeri�ll� ei ole lis�tt�v�� tielaitoksen
vastineisiin.
TIELAITOKSEN P��T�SESITYS
Tielaitoksen keskushallinto esitt��, ett�
- yleissuunnitelmissa esitetty moottoriv�yl�n
yleispiirteinen sijainti ja tiej�rjestelyjen periaate hyv�ksyt��n,
- Karnaisen alueella valitaan tunnelivaihtoehto
jatkosuunnittelun pohjaksi,
- hankkeen kustannustavoitteeksi hyv�ksyt��n
2070 miljoonaa markkaa (tr.ind. 133 = helmikuu 1996). Kustannukset sis�lt�v�t
toimenpiteet Muurlan eritasoliittym�st� alkaen. Hanke voidaan toteuttaa
vaiheittain ja ett�
- suunnittelua jatketaan tiesuunnitelmien
laatimisella, ensimm�isess� vaiheessa Lievi�st� Lohjalle.
Lis�ksi tielaitos esitt��, ett�
mahdollisimman pian toteutetaan nykyiselle valtatie 1:lle tarpeelliset
liikenneturvallisuutta ja sujuvuutta edist�v�t toimenpiteet.
Liikenneministeri Matti Aura
Hallitusneuvos Kalevi Perko
|