Planering av projektet
Europav�g E18 Muurla-Lojo�sen
Riksv�g 1 f�rbinder Helsingfors och �bo
stadsregioner och v�gens trafikm�ssiga influensomr�de t�cker Sydv�stra
Finland. Riksv�gen har en stor betydelse f�r utvecklingen av stadsregionerna
och t�torterna som vid v�gen.
Riksv�g
1 (Europav�g
E18) mellan �bo och Helsingfors h�r till Nordiska triangeln som EU
prioriterar. V�gen str�cker sig i Finland fr�n �bo och N�dendal via
huvudstadsregionen till ryska gr�nsen i Vaalimaa. V�gen f�rbinder centrumen
vid S�dra Finlands kust med varandra. F�rdiga v�gavsnitt mellan �bo och
Helsingfors �r i dag Helsingfors-Lojo�sen (38 km) och Muurla-�bo (63 km). Byggandet
p�g�r fr�n Lojo�sen till Lojo
(10 km) och v�gen �ppnas f�r trafik h�sten 2005. Projektet Muurla-Lojo
kompletterar den v�gdel som saknas p� motorv�gsavsnittet mellan �bo och
Helsingfors. Finland har f�rbundit sig att f�re �r 2015 bygga hela Europav�g
E18 till motorv�g.
V�gkr�karna och backarna samt de otaliga
anslutningarna p� avsnittet mellan Muurla och Lojo�sen f�rs�mrar trafiks�kerheten
och begr�nsar omk�rningsm�jligheterna. En exceptionellt stor andel av den �kande
trafiken best�r av lastbilar och l�ngtradare som bildar trafikk�er. Problemen,
exempelvis olyckor, trafikk�er och stora skillnader i restiderna �kar d�
trafikm�ngderna �kar. En trafikolycka eller d�ligt v�glag kan g�ra att
trafiken l�per l�ngsammare, vilket f�rorsakar f�rdr�jningar, som framf�rallt
�r till skada f�r industrin, handeln och kollektivtrafiken.
�ven riksv�g 25 �r vid Lojo stockad och
otrygg. V�gen fungerar som infartsled till Lojo och p� v�gen blandas traktens
genomfartstrafik upp med den lokala trafiken.
V�gplanerna
har vunnit laga kraft
V�gplanen f�r
avsnittet Lojo-Skr�ddarskog
(Lojo�sen)
blev f�rdig h�sten 1998 och beslutet om godk�nnande har tagits i juli
2000. H�gsta f�rvaltningsdomstolen (HFD) har enligt ett beslut i juni 2003 f�rkastat
besv�ren som har anf�rts mot beslutet om godk�nnande av v�gplanen.
V�gplanerna f�r
avsnittet Muurla-Lojo utarbetades i tre etapper och planerna blev f�rdiga i
oktober 2001. Kommunikationsministeriet har i november 2002 beslutat godk�nna v�gplanerna.
Besv�r mot besluten anf�rdes till h�gsta f�rvaltningsdomstolen (HFD), som
gav sitt beslut 31.12.2003. Besv�ren f�rkastades till st�rsta delen och v�gplanerna
har vunnit laga kraft.
Byggandet
Utbyggnaden av
projektet Lojo-Lojo�sen
inleddes i januari 2004. Motorv�gen �ppnas f�r trafik i december 2005. Hela
byggnadsentreprenaden blir f�rdig 31.10.2006.
Avsnittet Muurla-Lojo
siktar man p� att b�rja bygga �r 2005 och att v�gens hela avsnitt skulle �ppnas
f�r trafik �r 2009.
|