Valtatie
1 Lahnaj�rvi- Lohja
L�ht�kohdat
Suunnittelun tavoitteet
Valtatiet� 1 kehitet��n osana kansainv�list� kuljetusk�yt�v��, Eurooppatiet�
E18, jonka kehitt�minen on mukana koko Euroopan kattavissa liikenneverkoissa.
E18-tien teht�v�n� on tukea ja mahdollistaa sen vaikutusalueella olevien
toimintojen kehittymist� ja vastata mahdollisimman ymp�rist�yst�v�llisesti,
tehokkaasti ja turvallisesti liikenteen kysynt��n.
E18-tielle on asetettu mm. seuraavia tavoitteita:
E18-tie on palvelutasoltaan ja varustukseltaan
kansainv�linen p��v�yl�.
E18-tie v�litt�� suomalaisen maiseman,
arkkitehtuurin ja muotoilun kuvaa matkaajalle.
E18-tien rakentamisessa minimoidaan
ymp�rist�lle ja ihmisille aiheutuvat haitat.
E18-tielle annettujen yleisten p��tavoitteiden lis�ksi, on suunnitteluv�lille
Lahnaj�rvi�Lohja laadittu seuraavia ymp�rist�llisi�, liikenteellisi� ja
taloudellisia tavoitteita:
1. Tie
SAAVUTETTAVUUS - TURVALLISUUS - TOIMIVUUS
Valtatie 1 suunnitellaan moottoritien� ja sit�
kehitet��n keskeisen� osana kansainv�list� E18-kuljetusk�yt�v��.
Moottoritien, rinnakkaistien ja liittymien
tulee taata mahdollisimman hyv� saavutettavuus alueen eri osiin.
Joukkoliikenteen toimintaedellytykset
turvataan.
Tien toteuttaminen v�hent�� kuolleiden ja
vakavasti loukkaantuneiden m��r��
Liikenteellinen toimivuus ennustetilanteessa
(vuonna 2020) pit�� olla v�hint��n tyydytt�v�
2. Luonto
LUONNON MONIMUOTOISUUS TURVATAAN
Luonnon ekologinen toimivuus s�ilytet��n
Pohjavesien ja arvokkaimpien pintavesien
puhtaus varmistetaan
El�inten kulkureitit ja talvehtimisalueet
s�ilytet��n
3. Maisema
MAISEMAN JA KULTTUURIHISTORIAN ARVOT S�ILYTET��N
Herkimpien alueiden kulttuurihistoriallinen
jatkuvuus turvataan
Maisemakuvan muutokset minimoidaan
4. Maank�ytt�
KUNTIEN MAANK�YTT�TAVOITTEITA TUETAAN
Toiminnalliset kokonaisuudet pyrit��n
s�ilytt�m��n
Alueiden yhteydet pyrit��n s�ilytt�m��n
Virkistyst� ja matkailua palvelevia
maank�ytt�muotoja pyrit��n tukemaan
5. Elinkeinotoiminta
MAATALOUDEN JA UUSIEN ELINKEINOJEN EDELLYTYKSET TURVATAAN
Pelto- ja mets�alueiden pirstoutuminen
pyrit��n minimoimaan
Uusien elinkeinojen kehittymist� tuetaan
6. Asuminen
HAITAT ASUMISELLE JA VIRKISTYKSELLE MINIMOIDAAN
Asumisviihtyisyyden heikkeneminen pyrit��n
minimoimaan
Kes�asukkaiden viihtyvyyden ja alueiden
virkistysk�yt�n heikkeneminen pyrit��n minimoimaan
7. Melu ja p��st�t
P��ST�T JA MELUHAITAT MINIMOIDAAN
Pyrit��n liikenteen minimip��st�ihin ja
-pitoisuuksiin
Pyrit��n melutasoihin, jotka ovat 5�10 dB alle
valtioneuvoston melutason ohjearvojen (45 dB ja 55 dB), jos ne ovat
taloudellisesti perusteltuja
Pyrit��n s�ilytt�m��n meluttomia alueita
Melualueelle j��vien asukkaiden ja
loma-asuntojen m��r� minimoidaan
8. Liikennetalous
TALOUDELLISESTI KANNATTAVA KOKONAISRATKAISU
Rakentamiskustannusten on pysytt�v�
yleissuunnitelman kustannusraameissa.
Tiej�rjestelyille on saatava
liikennetaloudellisesti kannattava kokonaisratkaisu.
|