Vasa
vägdistrikt: aktuellt
Meddelande
8.3.2004
Trafiksäkerhetsutvecklingen inom Vasa vägdistrikt
Antalet trafikdödade minskade
med 16 % på de allmänna vägarna (= statens vägar) inom
Vägförvaltningens Vasa vägdistrikt. Antalet trafikdödade uppgick
till 26 personer (31 året innan). Också antalet skadade inom
trafiken minskade med ca 5 %, deras antal uppgick till 544
personer (573).
Allvarliga olyckor
Utvecklingen var positiv speciellt under första hälften av 2003, då
antalet allvarliga vägtrafikolyckor minskade betydligt. Under
sommaren ökade antalet personskadeolyckor kraftigt och utvecklingen
var negativ också under slutet av året, då det inträffade många
dödsolyckor.
Av antalet dödsfall inom trafiken
skedde 40 % i mötesolyckor, 20 % i avkörningar, 20 % inom
lättrafikolyckor och 10 % i påkörningar bakifrån.
Trafikolycksundersökningskommissionernas arbete är ännu inte
slutfört för 2003 års del, varför man inte ännu har noggrannare
hunnit analysera orsakerna till de allvarligaste olyckorna och
förbättringsbehoven.
Olyckor i tätorter
Hastighetsbegränsningssystemet i tätorter har förnyats betydligt
under de senaste åren. I nästan alla tätorter inom vägdistriktet har
man tagit i bruk en regional hastighetsbegränsning på 40 km/h. Den
sänkta hastighetsbegränsningen omfattar vanligen inte hela
tätortsområdet, men nog de trafikmässigt mest betydande riskställena.
Olycksutvecklingen visar att antalet
trafikolyckor i tätorter har minskat under de senaste fem åren med
över 40 %. Också antalet personskadeolyckor har minskat med nästan
30 %. Den positiva olycksutvecklingen syns inom såväl
lättrafikolyckor som motorfordonstrafikolyckor och baserar sig långt
på det förändrade hastighetsbegränsningssystemet, men också på de
konstruktionsmässiga åtgärder som vidtagits i tätorterna. På
gatunätet, som kommunerna administrerar, har olycksutvecklingen
varit liknande men svagare.
Olyckor utanför tätorter
Trafikolyckorna utanför tätorter har inte minskat, utan antalet
allvarliga personskadeolyckor har t.o.m. ökat. Ökningen är störst
inom avkörnings-, svängnings- och mötesolyckorna. Det är också dessa
olyckor som ofta har allvarliga följder. Man har ännu inte hittat
orsakerna till varför antalet olyckor har ökat.
I fråga om lättrafikolyckor utanför
tätorter har det inte skett några stora förändringar under de
senaste fem åren. Man har äntligen fått den mycket stora mängden
älgolyckor att minska. Utvecklingen torde fortsätta ännu i år,
eftersom senaste hösts älgjakt minskade stammen ytterligare.
Närmare uppgifter: Markku
Järvelä 020 422 7502 trafiksäkerhetsingenjör Vägförvaltningen, Vasa
vägdistrikt
|