Vaasan tiepiiri
Ajankohtaista
(V)
Ajankohtaista
|
Vaasan tiepiiri: ajankohtaista
7.10.2003
Syystalven
kunnossapitotoimenpiteet yleisill� teill�
Talven tuloon
varautuminen
Vaasan tiepiirin alueella ensimm�iset liukkaat kelit alkavat
vuosittain keskim��rin lokakuun j�lkipuolis-kolla. Syksyn s��t
poikkeavat kuitenkin eri vuosina toisistaan huomattavasti. Lokakuun
alussa voi jo esiinty� y�aikaan kuuraa ja pintojen j��tymist�. Syksy
voi joinakin vuosina olla my�s leuto aina marras-kuun lopulle
saakka.
Luotettavat s��ennusteet ovat korvaamaton apu teiden
kunnossapidossa. S��ennusteita saadaan tiedotus-v�lineiden kautta
sek� my�s erikseen tilattuina ja maksettuina palveluina, jolloin
niiden tietosis�lt� on suunniteltu ja muokattu erityisesti tiest�n
kunnossapidon tarpeisiin.
Tienpidossa on jo syyskes�st� l�htien varauduttu talven tuloon ja
s�iden muutoksiin niin, ett� tienpit�j�lle talvikelien tulo ei ole
yll�tys. Urakoitsijat kalustoineen ovat jo lokakuun alussa t�ydess�
valmiudessa: Henkil�st�n talviajan p�ivystykset on j�rjestetty,
liukkaudentorjuntaan tarvittavat hiekat ja suolat ovat varastoissa
sek� kalusto on trimmattu t�yteen l�ht�valmiuteen.
Mustan j��n torjunta
Yleens� syksyisin talvikunnossapito alkaa ns. mustan j��n
torjunnalla. Mustaa j��t� syntyy, kun tienpinnan l�mp�tila laskee
alle nolla-asteen ja ilman kosteus on suuri. Ilman l�mp�tila voi
t�ll�in viel� olla plussan puolella. Monesti n�in k�y, kun iltay�st�
on pilvist� ja kosteaa ja aamuy�st� pilvipeite repeilee ja ilma sen
johdosta nopeasti j��htyy. N�iss� s��olosuhteissa tien pinnalle
muodostuu hyvin nopeasti ohut j��kalvo eli musta j��.
Mustan j��n torjunta perustuu aina s��ennusteisiin. Kun s��ennusteet
kertovat tienpintojen muutaman tunnin kuluttua j��tyv�n, levitet��n
viel� sulille tienpinnoille suolaliuosta, joka est�� j��tymisen.
Autoilijat eiv�t aina ymm�rr�, miksi sulia tienpintoja suolataan.
Jos liukkaudentorjuntatoimenpiteet aloitet-taisiin vasta, kun paikan
p��ll� todetaan tienpinnat j�isiksi, oltaisiin auttamattomasti ja
kohtalokkaasti my�h�ss�. Mustaa j��t� syntyy nopeasti koko tiepiirin
alueen laajuisesti. Koko tiest�� ei voida kunnossapitokalustolla
hetkess� k�sitell�. S��ennus-teet eiv�t aina toteudu ja joskus
ennakkosuolauskin voi j�lkeenp�in arvioiden osoittautua turhaksi.
Autoilijan kannalta on kuitenkin parempi tilanne se, ett� tienpit�j�
kantaa vastuun "turhista suolauksista" kuin se, ett� autoilija
joutuu ottamaan vastuun liukkaista teist�.
Tienpit�j�n ja urakoitsijan tavoitteena tiest�n kunnossapidossa on,
ett� alkavan talven kunnossa-pitotoimenpiteet sujuisivat tehokkaasti
ja joustavasti, ja autoilijat voisivat ajaa turvallisesti hyvin
hoidetulla tiest�ll�.
Lis�tietoja:
Insin��ri Raimo Sillanp��,
puh. 0204 22 7583
|