Vasa vägdistrikt
Aktuellt
|
Vasa
vägdistrikt: aktuellt
Meddelande 1.10. 2003
Förbättring av
vägförbindelsen till Kronoby flygfält utreds
Trafiken till Kronoby flygfält går längs landsväg 748 (Flygfältsvägen),
som även betjänar kommunens interna trafik och bosättningen vid
Påras - Sand-backa-området. För att förbättra invånarnas
trafiks-äkerhet har vägen en hastighetsbegränsning på 60 km/h.
Hastighetsbegränsningen försämrar fram-komligheten för
flygpassagerare. Från invånarnas sida och speciellt med tanke på
fotgängare och cyklister, är trafiksäkerheten bristfällig, eftersom
överhastigheter är vanliga på den smala och krokiga vägen. För att
kunna säkerställa kommunens markanvändnings framtida behov har även
utvecklingen av vägnätet utretts vid området nära riksväg 8 och
Flygfältsvägen.
Vägförbindelsen från riksväg 8 till flygfältet är en så kallad
terminalförbindelse, en viktig del i hela trafiksystemet. I
åtgärdsutredningen sammankopplas flygfälttrafikens framkomlighet,
invånarnas trygga boendemiljö, kommunens framtida utveckling i
närheten av Flygfältsvägen, samt väghållningens knap-pa resurser.
Dessa resulterar i tre alternativ, av vilka en helhet som kan
förverkligas blir vald. Förverkli-gandet av åtgärderna kräver ännu
en mera detaljerad planering, som blir aktuell senare.
På basen av en nulägesanalys och prognoser har tre alternativ för
flygfältsförbindelsen utformats. Alterna-tivet ”förbättring av
nuvarande väg” består av byggande av gång- och cykelvägar och
förbättring av korsningar. Även anläggning av underfarter på de
viktigaste övergångställena rekommenderas. Hastigheterna dämpas med
refuger, som byggs vid övergångställen på Påras-området,
hastighetsbegränsningen 60 km/h bibehålls dock. Den rondell som just
nu byggs nära centrum finns kvar även i framtiden. Kostnaderna för
detta alternativ har uppskattats till 1,6 miljoner euro.
I det andra alternativet ersätts en del av flygfältsförbindelsen med
en ny väg. Den börjar öster om järnvägen i Lybäck och passerar norr
om bybosättningen. Den nya vägdragningen skulle ansluta till den
befintliga vägen först efter flygfältsanslutningen nära ändan av
landningsbanan. Den nya vägens längd är närmare fem kilometer. Den
befintliga vägen i byn skulle betjäna endast bosättningen. Mellan
riksvägen och järnvägen förbättras den nuvarande vägen med åtgärder
i korsningar och regleringar i lättrafiken. Kostnaderna för detta
alternativ är 2,6 milj. euro. Om den nya vägen inte kan finansieras
snabbt, borde trafiksäkerheten kunna tryggas genom anläggning av en
gång- och cykelväg längs den nuvarande vägen, vilket ytterligare
skulle öka kostnaderna för detta alternativ.
Det tredje alternativet är att en väg byggs på ett helt nytt ställe.
Väglinjen läggs i skogskanten vid norra sidan av Påras åkerfält och
vägen ansluter sig till riksvägen cirka en kilometer norr om
nuvarande riksvägskorsning. Vid ändan av flygfältet har vägen samma
linjedragning som det tidigare alternativet. Trots att den största
delen av flygfältstrafiken flyttas till den nya vägen, behövs
förbättringsåtgärder även av den nuvarande vägen. Exempelvis
Harabackens underfart vid järnvägen måste byggas även i detta
alternativ. Kostnaderna för alternativet blir närmare 5,0 milj.
euro.
Tekniskt och miljömässigt är alla alternativen möjliga, fast
skillnader mellan dem nog finns. Den mest betydande skillnaden
mellan alternativen är ekono-min. Alternativet ”förbättring av
nuvarande väg” är det enda, vars förverkligande är realistiskt inom
Vägförvaltningens nutida finansieringsramar. I övriga alternativ är
kostnaderna jämfört med nyttan mångfaldiga. Eftersom förverkligandet
i alla alterna-tiven skulle ske etappvis, lämpar sig det av många
mindre åtgärder bestående alternativet ”förbättring av nuvarande väg”
bäst även i detta avseende. I generalplaneringen kan kommunen göra
en reservation för en väglinje som passerar Påras – Sandbacka
-området enligt det kortare alternativet.
Arbetsgruppen som har representanter från kommunen, Vägförvaltningen,
Banförvaltningscentralen och flygfältet, anser att den mest akuta
åtgärden är byggandet av Harabackens underfart. Detta skulle vara
ett samarbetsprojekt mellan kommunen, Vägförvalt-ningen och
Banförvaltningscentral. Projektet skulle även innebära att man
flyttar den gång- och cykelväg som nu går ge-nom Wikars gårdsplan.
Följande etapp skulle vara byggandet av gång- och cykelväg genom
Påras by ända till Sandbacka korsning.
Tilläggsuppgifter:
Vägförvaltningen, Vasa vägdistrikt: ing. Jari Mansikka-aho, tfn 0204
22 7504
Kronoby kommun: Tekn. dir. Tage Torrkulla, tfn 06-8343 501
Talentek Ab: ing. Mikko Uljas, tfn 06-3208 550
|