Uudenmaan tiepiiri: ajankohtaista
15.3.2004
Tiejohtaja Pekka Jokela Etel�isen Suomen
liikennefoorumissa 15.3.2004:
Kasvavat kaupunkiseudut
luovat haasteita etel�isen Suomen liikennej�rjestelm�lle
Elinkeinoel�m�n toiminnot keskittyv�t
suurille kaupunkiseuduille ja alueellista kehityst� ohjaavat suuret ja
keskisuuret kaupunkiseudut. Kasvavilla alueilla kaupunkiseutujen v�listen ja
sis�isten liikenneyhteyksien merkitys korostuu. Etel�isen Suomen
liikennej�rjestelm�n toimivuus on t�rke�� maamme kilpailukyvylle ja
hyvinvoinnille.
Liikenne- ja viestint�ministeri Leena Luhtasen
johdolla valmistelluissa liikennev�yl�politiikan linjauksissa vuosille 2004 -
2013 nimettiin maamme t�rkeimpien liikenteen isojen investointihankkeiden
lis�ksi kiireellisimm�t teemahankkeet. Teemahankkeita ovat mm. satama- ja
terminaaliyhteyksien kehitt�minen, kasvavien alueiden kehityksen tukeminen ja
p��teiden turvallisuuden parantaminen. Teemahankkeet ovat hyv� tapa ratkaista
isojen kehitt�mishankkeiden varjoon kokonsa vuoksi j��vi� liikennej�rjestelm�n
kehitt�mistarpeita.
Ministerity�ryhm�n ehdottamat teemahankkeet
koostuvat t�rkeist� nk. v�liinputoajahankkeista. Ehdotuksen teemahankkeisiin
sis�ltyy kuitenkin vain osa etel�isen Suomen akuuteista liikennej�rjestelm�n
kehitt�mistarpeista. Useita kiireellisi� etenkin kasvavien kaupunkiseutujen
kehitt�mishankkeita j�� viel� esityksen ulkopuolelle.
T�ll� hetkell� hyvin etenee E18-tieyhteyden
kehitt�minen osana EU:n priorisoimaa Pohjolan kolmio -hanketta. Muiden
ministerity�ryhm�n linjaamien kiireellisten isojen investointihankkeiden osalta
rahoitus on viel� auki ja niiden toteuttaminen uhkaa siirty� vuosilla eteenp�in.
My�sk��n teemahankkeiden toteuttamisen edellytt�m�st� rahoituksesta ei ole
tietoa.
Kasvavien kaupunkiseutujen kehitt�mistarpeisiin
ei k�ytett�viss� olevilla resursseilla pystyt� vastaamaan. Tieverkon kyky ottaa
vastaan liikenteen kasvua ei ole riitt�v�. Ruuhkat lis��ntyv�t erityisesti
suurimpien kaupunkiseutujen keh�v�ylill�. Ministerity�ryhm�n kiireellisten
investointihankkeiden ulkopuolelle on j��nyt mm. Tampereen l�ntisen ohikulkutien
toinen vaihe, Keh� III:n parantaminen v�lill� Vantaankoski - Lentoasemantie sek�
Turun ohikulkutien viimeinen vaihe.
Tieinvestoinnit edellytt�v�t pitk�j�nteist�
rahoitusta. Hankkeiden toteutuksessa tulisi ottaa k�ytt��n uusia toteuttamis- ja
rahoitusmalleja. Tiehallinto on aktiivisesti kehitt�nyt uusia toteuttamistapoja
kuten elinkaarimallin hy�dynt�mist� suurissa investointikohteissa. My�s kuntien
tai yritysten koroton laina tieinvestointeihin tulisi selvitt��. Lis�ksi tulisi
tutkia mahdollisuus perustaa poliittisessa ohjauksessa oleva tierahasto
turvaamaan liikennej�rjestelm�n kehitt�misen pitk�j�nteisyys.
Tiejohtaja Jokelan alustus kuultiin Tiehallinnon
etel�isten tiepiirien ja Ratahallintokeskuksen j�rjest�m�ss� Etel�isen Suomen
liikennefoorumissa Kirkkonummella 15.3.2004. Seminaarissa k�siteltiin etel�isen
Suomen liikennej�rjestelm�n erityispiirteit�, kehitt�mistarpeita ja
-mahdollisuuksia. Liikenne- ja viestint�ministeri Leena Luhtanen osallistui
tilaisuuteen. Ministerin ohella seminaarissa oli mukana alueen ja sen
liikenneolojen tulevaisuuteen keskeisesti vaikuttavia p��t�ksentekij�it�,
asiantuntijoita ja asiakasryhmien edustajia.
Seminaarin alustusten
esitysaineistot (pdf -tiedostoja):
- Pekka Jokela,
tiejohtaja, Tiehallinto, Turun tiepiiri (645k)
- Esa Halme,
maakuntajohtaja, P�ij�t-H�meen liitto (1620k)
- Anne Herneoja,
liikennejohtaja, Ratahallintokeskus (200k)
- Ilari Karppi,
professori, Tampereen yliopisto (125k)
- Matti Saarinen,
pj., valtiovarainvaliokunta, liikennejaosto (70k)
Lis�tietoja::
Tiehallinto, Turun tiepiiri, tiejohtaja Pekka Jokela, puh. 0204 22 4500
Tiehallinto, Uudenmaan tiepiiri, tiejohtaja Rita Piirainen, puh. 0204 22 2700
Tiehallinto, H�meen tiepiiri, tiejohtaja Mauri Pukkila, puh. 0204 22 4000
|