Valtatien 4 (Lahdenv�yl�n)
parantaminen Viikiss�
Helsingin
yliopistokaupunginosa Viikin rakentaminen on alkanut. Viikin keskukseen
sijoittuu Helsingin yliopisto, Helsingin tiedepuisto, kauppakeskus, julkisia
palveluita, yritystiloja ja asuntoja. Viikkiin tulee noin 13 000 asukasta ja yli
6 000 ty�paikkaa.
Lahdenv�yl�n etel�puolisen alueen kaavoitusta
ohjaa Viikin osayleiskaava. Viimeiset alueen asemakaavat ovat valmisteilla
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirastossa. Osayleiskaavan sek� meluselvitysten
pohjalta vuonna 1996 valmistuneessa tiesuunnitelmassa esitet��n muutoksia
Pihlajam�en eritasoliittym�n ramppij�rjestelyihin sek�
joukkoliikennekaistojen ja melutorjunnan rakentamista Lahdenv�yl�lle Viikin
kohdalle. Tiesuunnitelman hyv�ksymisp��t�s annettiin 22.3.2001.
Rakennussuunnitelma on valmistunut elokuussa v. 2000.
Viikin rakentaminen tuo muutoksia
liikenneyhteyksiin Pihlajam�en eritasoliittym�ss�
Lahdenv�yl�n etel�puolelle rakennetaan vv.
2002-2006 Viikin paikalliskeskus, joka aiheuttaa muutoksia
liikennej�rjestelyihin. Helsingin suunnasta tuleva ramppi siirtyy
Latokartanonkaaren liittym�n kohdalle ja liittym��n rakennetaan
liikennevalot.
Lahdenv�yl�n molemmin puolin rakennetaan
Pihlajam�entien ylitt�v�t uudet risteyssillat bussirampeille. Samalla
kohennetaan ramppiliittymien v�list� katuymp�rist�� kiveyksin ja
tukimuurein.
Asukkaiden kaipaamia pohjoisen suunnan ramppeja
ei toteuteta viel� t�ss� vaiheessa, mutta nyt suunnitellut ratkaisut
mahdollistavat niiden toteuttamisen my�hemmin.
Viikkiin on suunniteltu hyv�t
julkisen liikenteen yhteydet
Viikin asukas-, opiskelija- ja ty�paikkojen
m��rien kasvaessa tehostetaan joukkoliikenneyhteyksi� alueella. Pihlajam�en
eritasoliittym��n rakennetaan molemmin puolin Lahdenv�yl�� linja-autorampit
pys�kkeineen. Lis�ksi Pihlajam�en ja Keh� I:n eritasoliittymien v�lille
rakennetaan Lahdenv�yl�lle lis�kaistat joukkoliikenteelle.
Joukkoliikenteen Espoon - Helsingin
poikittaislinja Jokeri alkaa liikenn�id� Viikkiin vuoden 2003 loppuun
menness�. N�in Lahdenv�yl�n uudet pys�kit mahdollistavat vaihdot
Lahdenv�yl�n ja Jokerilinjan v�lill�. Pys�keilt� on raittirampit sek�
porrasyhteydet katuverkkoon. Portaat varustetaan s�hk�l�mmityksell�.
Helsingist� tulevan rampin vierelle on huomioitu
varaus my�s pikaraitiotien toteuttamiselle.
Kevyen liikenteen yhteyksi�
parannetaan
Kevyen liikenteen yhteydet Pihlajanm�est�
Viikin puolelle paranevat huomattavasti, kun nykyinen huonokuntoinen Ketokiven
alikulkuk�yt�v� puretaan ja tilalle rakennetaan uusi valoisa vapaaaukoltaan 8
metrin levyinen alikulkuk�yt�v�. Lis�ksi Pihlajam�entien jalkak�yt�vi�
uusitaan risteyssiltojen rakentamisen yhteydess�.
Lahdenv�yl�n varteen uusia
meluesteit�
Lahdenv�yl�n Viikin puoleinen sivu varustetaan
meluesteill� Maaherrantien sillasta l�htien nykyiseen muutama vuosi sitten
toteutettuun meluesteeseen asti. Pihlajam�en puoli suojataan melusein�ll� ja
maavallilla.
Meluesteet tehd��n p��osin vaaleasta
betonista, jota el�v�itet��n puurimoituksella. Silloilla sek� nykyisen
meluesteen liitoskohdassa materiaalina k�ytet��n l�pin�kyv�� muovia.
Aikaisemmin rakennettujen meluseinien tapaan uusien meluesteiden etupuoli on
kallistettu ulosp�in. Tausta on suojattu ilkivallan est�miseksi ter�sverkoin.
Lahdenv�yl�n valaistus
saneerataan
Lahdenv�yl�n nykyinen vuosina 1960-70
rakennettu valaistus on uusimisen tarpeessa. Uusi valaistus toteutetaan
keskikaistavalaistuksena 18 metrisill� pylv�ill�. Valaistuksen uusiminen
perustuu v. 1993 tehtyyn Helsingin � Lahden moottoritien v�lill� Koskelantie
� Vaarala, tievalaistuksen saneerauksen tarveselvitykseen ja vuonna 1996
tehtyyn valaistussuunnitelmaan.
Ty�naikaiset
liikennej�rjestelyt
Rakennusty�t aiheuttavat h�iri�t�
Lahdenv�yl�n ja Pihlajam�entien liikenteelle. Lahdenv�yl�n ajoratoja
joudutaan kaventamaan ajoittain siten, ett� molempiin suuntiin on k�yt�ss�
vain kaksi ajokaistaa. Aamuruuhkan aikaan on kuitenkin keskustan suuntaan
k�yt�ss� kolme kaistaa. Kallionr�j�ytyst�iden aikana liikenne katkaistaan
enint��n 15 minuutiksi ruuhka-ajan ulkopuolella.
Kustannukset jaetaan Tiehallinnon
ja Helsingin kaupungin kesken
Hankkeen rakennussuunnitelman mukainen
kustannusarvio on 44,3 milj. mk. Kustannukset jakaantuvat likimain puoliksi
Tiehallinnon Uudenmaan tiepiirin ja Helsingin kaupungin kesken. Kaupunki
kustantaa p��osan Pihlajam�en eritasoliittym�n rampeista, kevyen liikenteen
v�ylist�, portaista, tukimuureista ja johtosiirroista. Tiehallinto kustantaa
puolestaan Lahdenv�yl�n lis�kaistat ja valaistuksen sek� p��osan
meluesteist�. Siltojen sek� linja-autoramppien kustannukset jakaantuvat
puoliksi molemmille rahoittajille.
Rakennusty� valmistuu syksyll�
2002
Helsingin kaupungin rakennusvirasto aloitti
Pihlajam�en eritasoliittym�n Viikin puoleisen rampin rakentamisen helmikuussa
2001. Uudelle rampille liikenne siirtyi elokuussa 2001.
Loppuosan hankkeesta teett�� Tiehallinnon
Uudenmaan tiepiiri. Hanke valmistuu aikataulun mukaan marraskuussa 2002,
viimeistely- ja istutust�it� ajoittuu viel� kev��lle 2003.
Lis�tietoja antavat:
Tiehallinto, Uudenmaan tiepiiri
Opastinsilta 12 A, 00520 HELSINKI
Ins. (AMK) Hannu Ranta, puh 0204 22 2771 tai
Ins. Esko Ypy�, puh. 0204 22 2791
Helsingin kaupungin rakennusvirasto
Kasarminkatu 21, 00099 HELSINGIN KAUPUNKI
Ins. Juha V��t�inen, puh. (09) 166 2634
|