Hangontie avataan liikenteelle
Vt. 25 Hanko-Skogby-osuuden avajaiset
24.10.2001 Klo 10.
Tiejohtaja Matti-Pekka Rasilaisen puhe
Valtatie
25:n parantamisessa on p��sty melkein loppuun, kun t�m� Hanko-Skogby-v�li
valmistuu.
Karjaalla on viel� Meltolan mutkat korjaamatta.
L�hiaikoina tullaan viel� uudelleen rakentamaan
Lohjan kohtaa valtatie 1:n rakentamisen yhteydess�.
Tiesuunnitelmassa vuodelta 1993 hanketta
perusteltiin tien mutkaisuudella ja kapeudella sek� p��teit�
keskim��r�ist� suuremmalla onnettomuustiheydell�.
Hankoniemen teollisuuden ja Hangon sataman takia
raskaan liikenteen osuus on normaalia suurempi ja vaarallisia kuljetuksia on
paljon. T�m� on riski my�s pohjavesialueille.
M��ri� ja markkoja
Tiet� parannettiin 20,7 km, josta Hangon
kaupungin alueella on 17 km ja loput 3,7 km on Tammisaaressa.
Lis�ksi tehtiin paikallisteit� 1,4 km ja kevyen
liikenteen v�yli� 6,2 km sek� yksityisteit� 5,7 km.
Valtatiet� oiottiin ja m�kisyytt� poistettiin
sek� tien levennettiin 8/7 metrisest� 10,5/7,5 metriseksi. Lis�ksi
rakennettiin pohjavesisuojausta 16,4 km. Siltoja on hankkeessa 4 kappaletta.
Nyt valmistuneen osuuden KVL on n 3900 ajon/vrk,
josta raskaan liikenteen on - kuten jo totesin - suuri eli n. 17%.
Hankkeen hinnaksi tulee n. 102 Mmk, mik� on
runsaat 20 Mmk enemm�n kuin v. 1993 laaditun tiesuunnitelman kustannusarvio.
Hintataso on luonnollisesti noussut ja lis�ksi alunperin ei ollut tiedossa
lopullinen pohjavesisuojauksen laajuus.
Ajoitus
Tien rakennusty�t aloitettiin elokuussa vuonna
1998. P��urakoitsijana on toiminut
Tieliikelaitos.
Ty� on toteutettu ns. KVU-muodossa eli
kokonaisvastuu-urakalla. Urakkamenettelyyn kuuluu t�ss� rakentamisen lis�ksi
my�s rakenteellinen suunnittelu.
Menetelm� ei kuitenkaan ollut v�ltt�m�tt�
juuri t�h�n urakkaan sopivin, sill� hankkeen toteuttamisessa oli ongelmia,
kun paljastui, ett� tielinjalla on sodanaikaisia r�j�hteit� eik� pohjaveden
suojaustarpeen m��r� ollut alussa ihan selke�.
Ammusraivaus
Alueen puhdistaminen ammuksista ja pommeista on
ollut ty�l�st� varotoimenpiteiden takia. Ammusraivauksen l�ht�kohtana oli
VTT:n laatima turvallisuustarkastelu, jonka perusteella ty�maa-alue jaettiin
viiteen eri vaarallisuusluokkaan.
Puolustusvoimat aloittivat raivausty�t
syyskuussa 1998 ja ty�t p��ttyiv�t t�n� kes�n�.
Hanke olisi voitu toteuttaa vuotta nopeammin
ilman r�j�hdeongelmaa.
Pohjaveden suojaus
Pohjaveden suojaukseen k�ytettiin tiivist�
bentoniittimattoa.
Vesien poisjohtamiseen on rakennettu 14
purkulinjaa yhteens� n. 5 km.
Pohjaveden suojaus maksoi t�ss� hankkeessa 23
Mmk eli n. 1,4 Mmk/km.
Kuonan k�ytt�
Rakenneratkaisuna yritettiin saada koko matkalle
kuonarakenne, koska materiaalia oli saatavissa ty�maan vierest� Koverharin
ter�stehtaalta riitt�v�sti.
Lupa kuonan k�ytt��n saatiin
ymp�rist�keskukselta vain pohjavesisuojauksen ulkopuoliselle alueelle runsaan
4 km matkalle.
Mik�li kuonaa olisi voitu k�ytt�� koko
matkalla olisi voitu s��st�� jopa 3 Mmk.
Kiitokset
Lopuksi haluan kiitt�� kaikkia hankkeeseen
osallistuneita suunnittelijoita, rakentajia ja muita toteuttajia sek� hankkeen
rahoituksen aikaansaaneita.
Erityiskiitokset esit�n puolustusvoimille
vaarallisista ammusraivaust�ist�.
Paluu
|