Hangontie avataan liikenteelle
Vt 25 Hanko � Tammisaari (Skogby) avajaiset
24.10.2001
P��johtaja Eero Karjaluoto
Tiehallinto
Hyv� tiejuhlav�ki!
Hanko
on kiistatta niit� Suomen paikkakuntia, jonka nimi tuntuu painavan selv�sti
enemm�n, kuin mihin sen pit�isi esimerkiksi asukasluvun mukaan ylt��.
Asukkaitahan Hangossa on vain noin 10 000, mutta monet sen nimeen liittyv�t
mielleyhtym�t ovat kautta maan tunnettuja - aina keveist� Hangon kekseist�
raskaisiin sota-asioihin asti.
Liikenteen solmukohtana Hanko on ollut
ensimm�isess� t�rkeysluokassa vuosisatojen ajan. Jo keskiajalla merenkulkijat
hakkasivat vieraskirjamerkint�j� Hangon edustan kallioihin. My�hemmin Hanko
oli siirtolaisten l�ht�terminaali ja talvisen merenkulun ainoa henkireik�.
T�n��n Hangon talviliikennevaltikka on haalistunut, mutta sen edullisin
sijainti It�meren ylityksen kannalta ei ole poistunut. Uusi nopea
autolauttareitti on heitt�nyt vahvan haasteen muille pintaliikenneyhteyksille
Suomesta EU:n ydinalueille.
Etel�-Suomen suuremmilta paikkakunnilta katsoen
Hanko on kuitenkin melko syrj�ss�. Se on pitk�n pistotien p��ss�, eik�
sinne ole menty ilman erityist� asiaa. Erilaiset Hangossa sijaitsevat toiminnot
ovat silti pit�neet liikennem��r�n kohtalaisen korkeana; liikennett�
Hankoniemen tiell� on noin 4000 autoa/vrk, josta raskasta arkisin per�ti 20 %.
On ollut pieni tiepidon historian h�pe�tahra,
ett� n�inkin vilkas p��tie on saanut olla t�h�n asti kapea ja mutkallinen,
semminkin kuin maasto ei ole vaikea ja itse maa-aines on hyv��
tienrakennusmateriaalia. Parantamissuunnitelman valmistuminen 1990-luvun alussa
osui kuitenkin hankkeen ep�onneksi ajankohtaan, jolloin tieinvestointien
rahoitus l�hti selv��n laskuun ja kilpailu talousarvioon p��syst� kiristyi
merkitt�v�sti.
Hankolaiset k�viv�t tiens� puolesta varsin
aktiivista kampanjaa sitkeydell�, joka oli totuttu yhdist�m��n l�hinn�
It�- ja Pohjois-Suomeen. Hallituksen talousarvioesityksiin tien parantamista ei
saatu, mutta hankolaisten ponnistelut palkittiinkin varsin harvinaislaatuisella
tavalla: eduskunta lis�si hankkeen aloittamisen vuoden 1998 talousarvioon.
Lis�� m��r�rahaa ei kuitenkaan my�nnetty, joten aloitusrahat tuli irrottaa
muilta hankkeilta. Seuraavinakin vuosina jatkunutta hankkeiden kilpaa
rahoituksesta lievensi se, ett� Hangon tiehankeen etenemist� alkoivat hidastaa
muut seikat, eli r�j�hteiden raivaus.
Vaikka hankolaisten onni oli saada tiens�
liikkeelle hieman keitti�n kautta, aiheutui m��r�rahojen ja k�ynniss�
olevien hankkeiden v��r�st� suhteesta takavuosina melkoisesti turhaa ja
ep�taloudellista hidastelua hankkeiden toteutuksessa. T�n��n tilanne on
sek� budjetoinnin ett� tienpidon organisoinnin kannalta selke�mpi.
T�m�n vuoden alussa perustettu Tiehallinto ei
itse toteuta urakoita, vaan teett�� ne mahdollisimman suurina kilpailutettuina
kokonaisuuksina ulkopuolisilla � jollainen on my�s vuoden alusta perustettu
Tieliikelaitos, eli entisen Tielaitoksen tuotantopuoli. Valtion talousarviossa
Tiehallinnolle annetaan sopimusvaltuus kunkin hankkeen koko kustannusarvion
mukaisesti. Tiehallinnon haasteena korostuu pyydett�v�n sopimusvaltuuden oikea
mitoitus. Urakoitsijat me haastamme monipuolistuvilla tarjouspyynn�ill�,
joissa j�tet��n tilaa innovatiivisille suunnitteluratkaisuille ja palkitaan
hyvist� tuloksista.
Toivotan hankolaisille ja kaikille t�m�n
tien tarvitsijoille hyv�� tulevaisuutta uudistetun tien my�t�!
Paluu
|