Suolauksen v�hent�miskokeilu
pohjavesialueilla talvikaudella 1999-2000, v�liraportti
Tiedote 17.7.2001
V�liraportti
k�sittelee suolauksen v�hent�misen yhden talven vaikutuksia l�hinn� vt 25:n
osuudella Hangosta Hyvink��lle.
V�hent�miskokeilu jatkui my�s talvella
2000-2001 ja sit� jatketaan edelleen tulevanakin talvena. Kokeilua on
laajennettu my�s muille teille, l�hinn� moottoriteiden rinnakkaisteille,
jotka tarjoavat n�in v�hemm�n suolaiset ajo-olosuhteet nopeampaan reittiin
verrattuna.
Julkaisua voi tilata rajoitetusti Uudenmaan
tiepiirist� Mikko Hildenilt� (p. 020 422 2714, fax 020 422 2711), tilaustunnus
on TIEL 3200678. Kokeiluun liittyvist� asioista antavat lis�tietoa Tapani
Angervuori (p. 020 422 2705), Heikki Tomi (p. 020 422 2864) ja Alpo Heinonen (p.
020 422 2896).
TIIVISTELM�
Uudenmaan tiepiiri p��tti v�hent�� suolausta
valtatiell� 25 ja er�ill� muilla pohjavesialueilla sijaitsevilla
tieosuuksilla talvikaudella 1999-2000. T�m� raportti k�sittelee talvikaudelta
1999-2000 saatuja kokemuksia ja havaintoja suolauksen v�hent�misen
vaikutuksista. Kokeilun aikana on tarkkailtu muutoksia pohjaveden
suolapitoisuudessa sek� muutoksia kunnossapidossa, talvikelionnettomuuksien
m��r�ss� ja muutoksia liikenteen keskinopeuksissa. Lis�ksi on koottu
kokeilusta saatavat palautteet.
Suolan k�yt�n v�hent�misell� pyrit��n
rajoittamaan pohjavesien suolaantumista. Kokeilutiet ovat hyvin vett�
johtavilla hiekka- ja soramuodostelmilla. Vt 25 on 138 kilometrin matkalla
Ensimm�isen Salpaussel�n alueella, jossa tien l�heisyydess� ovat Hangon,
Tammisaaren, Karjaan, Lohjan, Vihdin ja Hyvink��n vedenottamot sek�
Nurmij�rven Primalcon vedenottamo, yhteens� 27 tarkkailtavaa kohdetta.
Suolauksen v�hent�misen vaikutusta pohjavesiin
on alettu seurata ker��m�ll� kunnista tiedot vedenottamoiden sijainnista ja
kloridipitoisuuksista noin 5 vuoden ajalta ennen suolauskokeilun aloittamista.
Kloriditiedot on nyt saatu vuoden 2000 loppuun asti. Seurattavia vedenottamoita
on yhteens� 52 kpl, joista 27 vedenottamoa on vt 25 varrella.
Ensimm�isen vuoden aikana olivat muutokset
kloridipitoisuuksissa v�h�isi�. Keskim��rin kloridipitoisuus on alentunut
1,26 mg/l.
Kloridipitoisuuden ja vedenottamoiden et�isyyden
v�lill� ei ole mit��n korrelaatiota kuten ei my�sk��n et�isyyden ja
kloridipitoisuuden muutoksen v�lill� aikana 1999-2000.
Suolauksen v�hent�miskokeilun aikana on
kokeilusta tiedotettu julkisuuteen sek� alueen kunnille. Kokeiluteill�
liikennett� varoitettiin muuttuneesta hoitok�yt�nn�st� liikennemerkeill�.
Kokeilun yhteydess� koottiin siihen liittyv�t
tienk�ytt�jien palautteet. Niiden joukossa ei ollut yht��n sellaista, joka
olisi liittynyt kokeiluun. Voidaan siis todeta, ett� talvikauden 1999-2000
suolauksen v�hent�miskokeilu ei ole miss��n m��rin her�tt�nyt
kielteist� tai my�nteist�k��n huomiota tienk�ytt�jien keskuudessa.
Kokeilun aikana talvikaudella 1999-2000
kirjattiin yl�s kaikki valtatiehen 25 kohdistuneet kunnossapitotoimenpiteet ja
seurattiin suolan k�ytt��. Kokeiluteill� pystyttiin v�hent�m��n suolan
k�ytt�� noin 40% edellisten talvien keskim��r�iseen k�ytt��n
verrattuna. Kokeilu on vaikuttanut siten, ett� muillakin teill� on suolan
kulutus v�hentynyt.
Talvikunnossapidon kustannukset eiv�t ole
alentuneet koeteill�, koska muuta liukkaudentorjuntaa on jouduttu vastaavasti
lis��m��n samalla kun suolan m��r�� on v�hennetty.
Kokeiluajan osalta voidaan todeta, ett�
talvikaudella 1999-2000, ei ole havaittavissa mit��n poikkeamaa
onnettomuuksien m��r�ss� verrattuna vertailuvuosiin
Talvikauden 1999-2000 liikenteen kuukausittaisia
keskinopeuksia on verrattu edellisten vuosien keskiarvoihin. Muutokset ovat
eritt�in pieni�. Keskim��rin talvikauden 1999-2000 keskinopeudet ovat
laskeneet vai 0,1 km/h.
Suolauksen v�hent�miskokeilu on antanut
rohkaisevia tuloksia talvikaudella 1999-2000. Syksyll� 2000 p��tettiin
laajentaa kokeilua koskemaan mt 280 sek� moottoriteiden rinnakkaisteit� 170 ja
140. Tavoitteena on tarjota l�hinn� henkil�autoille v�hemm�n suolattu
vaihtoehto.
Alkuper�inen tavoite oli v�hent�� suolan
joutumista pohjaveteen. T�lt� osin on yksi talvikausi liian lyhyt
tarkkailujakso. Voidaan kuitenkin sanoa, ett� keskim��rin on havaittavissa
v�h�ist� kloridipitoisuuksien laskua pohjaveden ottopisteiss�. T�lt� osin
saadaan tarkemmat tulokset vasta muutaman vuoden seurannan j�lkeen.
Kokeilun aikana on tullut esiin tarve kouluttaa
kunnossapitohenkil�kuntaa suolan k�yt�n v�hent�misen edellytt�miin uusiin
ty�menetelmiin. T�ll� koulutuksella on ollut vaikutusta suolan k�yt�n
v�hentymiseen my�s muilla teill�.
Kokonaisuudessaan voidaan jo kokeilun t�ss�
vaiheessa todeta, ett� suolan k�ytt�� voidaan v�hent��. Nykyisi�
hoito-ohjeita on syyt� tarkastella kriittisesti saatujen kokemusten pohjalta.
|