Keh� II:n jatkeen ymp�rist�vaikutukset
arvioidaan
Uudenmaan tiepiiri on yhteisty�ss� Espoon, Helsingin ja Vantaan
kaupunkien kanssa aloittamassa Keh� II:n jatkeen v�lill� Turuntie - H�meenlinnanv�yl�
ymp�rist�vaikutusten arviointimenettelyn.
YTV:n, Espoon, Vantaan ja Helsingin
hyv�ksym�n liikennej�rjestelm�suunnitelman mukaan keh�m�inen liikenne Keh�
II:n ja Keh� III:n alueilla lis��ntyy tulevaisuudessa eniten. Keh� II:n
jatkeen suunnittelu luokitellaan kiireellisimpien hankkeiden joukkoon.
Keh� II:n jatketta perustellaan
sill�, ett� se helpottaisi poikittaisliikenteen sujumista, poistaisi l�piajoliikennett�
asuinalueilla ja parantaisi n�iden alueiden liikenneturvallisuutta,
viihtyisyytt� ja joukkoliikenteen toimintaedellytyksi�. Uudesta v�yl�st�
koituu ihmisille ja ymp�rist�lle haittaa, jota voidaan kuitenkin hallita
teknisin keinoin kuten rakentamalla meluesteit� ja tunneloimalla v�yl��.
Laki m��rittelee ymp�rist�vaikutusten
arviointia
Tielain 10� mukaan tie on
sijoitettava ja teht�v� siten, ett� tien ja liikenteen ymp�rist�lle
aiheuttamat haitat j��v�t mahdollisimman v�h�isiksi. Vuonna 1994 voimaan
tullut laki ymp�rist�vaikutusten arviointimenettelyst� t�smensi ymp�rist�vaikutusten
selvitt�misen velvoitetta. Lain laatimisen pohjana on ollut EU:n direktiivi ymp�rist�vaikutusten
arvioinnista.
Ymp�rist�ministeri� p��tt��
tehd��nk� ymp�rist�vaikutusten arviointi. Aloitteentekij�n� toimii yleens�
ymp�rist�keskus.
Arviointimenettelyn kiemurat
Arviointimenettelyst� laaditaan
aluksi suunnitelma, jossa kuvataan, mit� asioita arviointimenettelyn yhteydess�
k�sitell��n, miten arviointity� tehd��n ja miten eri tahot voivat
osallistua arviointity�h�n.
Arviointiohjelman ja siit� saadun
palautteen perusteella tehd��n varsinainen arviointity�, jonka tulokset
esitet��n ymp�rist�vaikutusten arviointiselostuksessa. Arviointity�n
rinnalla laaditaan teknisi� suunnitelmia esimerkiksi melusuojauksista ja v�yl�n
tunneloinnista, jotka tukevat arviointia.
Arviointiselostus Keh� II:n
hankkeesta valmistuu loppukes�ll� 2002. Ymp�rist�vaikutusten
arviointimenettely p��ttyy Uudenmaan ymp�rist�keskuksen ymp�rist�selostuksesta
antamaan lausuntoon syksyll� 2002. Arviointimenettelyn j�lkeen tehd��n p��t�s
mahdollisesta jatkosuunnittelusta.
Alueen asukkaat, yhteis�t, eri
viranomaiset ja muut kiinnostuneet voivat osallistua ty�h�n kertomalla
mielipiteens� elo-syyskuussa 2001 ja kes�ll� 2002.
Mit� tutkitaan?
Ymp�rist�vaikutusten
arviointimenettelyss� tutkitaan hankkeen tarvetta ja sen eri vaihtoehtojen
vaikutuksia. Ty�ss� tarkastellaan my�s sellaista vaihtoehtoa, ettei Keh�
II:n jatketta rakennettaisi laisinkaan, vaan kehitett�isiin jo olemassa olevia
liikennev�yli�. Keh� II:n jatkeen p��suuntavaihtoehtoina ovat jatkeen
toteuttaminen joko H�meenlinnan v�yl�lle tai Keh� III:lle.
Ymp�rist�vaikutukset m��ritell��n
hankkeen v�litt�miksi tai v�lillisiksi vaikutuksiksi ihmisiin, luontoon,
yhdyskuntiin ja yhteis�ihin, maisemaan ja kulttuuriperint��n sek�
luonnonvarojen hy�dynt�miseen.
Arvioinnissa kiinnitet��n
huomiota seuraaviin asioihin:
- tiedottaminen, vuoropuhelu ja
osallistuminen
- yhteiskuntatalous
- liikenne-ennuste
- maank�ytt� ja kaavoitus
- maisema ja kaupunkikuva sek� liikennetila
- melu
- muut p��st�t
- pohja- ja pintavedet
- sosiaalisten vaikutusten arviointi
- arkeologiset ja kulttuurihistorialliset kohteet
- luonto ja virkistys
- luonnonvarat
- kevyt liikenne ja liikenneturvallisuus
- joukkoliikenne
- vertailu
Alueella on merkitt�vi�
virkistysalueita sek� maisema- ja luontokokonaisuuksia kuten esimerkiksi M�t�joen
laakso ja puronvarsilehto sek� Gubbm�ssan, jonka suojelu on juuri pantu
vireille. Alueella on my�s esihistoriallisia muinaisj��nn�ksi� kuten
kivikautisia asuinpaikkoja ja pronssi- ja rautakautisia hautar�ykki�it�. My�s
kulttuurimilj�it� on jonkin verran.
"Ihan tavallinen tiehanke"
Projektip��llikk� Ari Puhakka pit��
Keh� II:sta palautteen osalta aivan tavallisena tiehankkeena. Toiset
kannattavat ja toiset vastustavat hanketta. Espoon ja Vantaan yleiskaavoissa on
tehty aluevaraus Keh� II:lle, mutta Helsinki ei ole n�in tehnyt, kenties
malminkartanolaisten vastustuksen vuoksi.
Asukasyhdistykset ovat j�rjest�neet
tilaisuuksia hankkeen tiimoilta. Osa espoolaisista on Keh� II:n rakentamisen
kannalla, sill� he uskovat l�piajon asuntoalueilla n�in v�hentyv�n. Sen
sijaan helsinkil�iset vastustavat hanketta.
Tie uhkaa Malminkartanon virkistysalueita.
Ari Puhakan mielest� Keh� II pit�isi
varata kaavoihin. H�n on kuitenkin sit� mielt�, ettei jatketta rakenneta
ennen kuin kaikki muut keinot on kokeiltu. Aluksi parannetaan olemassa olevia
teit�./Petra Tynninen - Uudenmaan tiepiiri
Lis�tietoja: Uudenmaan tiepiiri, Ari
Puhakka, p. 0204 22 2930, 040 556 5533
|