Keh� I:n parantaminen rantaradan
kohdalla alkaa
Tiedote 5.6.2001
Keh�
I:n parantaminen Espoossa Turunv�yl�n ja Vallikallion v�lill� on
p��kaupunkiseudun kiireellisimpi� tiehankkeita. Tieosuus on Keh� I:n
vilkkaimpia, sen liikennem��r�t ovat nyky��n yli 60 000 ajoneuvoa
vuorokaudessa.
Osuudella on kolme liikennevaloilla ohjattua
liittym��, jotka aamun ja illan huipputuntien aikana aiheuttavat pahoja
ruuhkia.
Keh� I:n parantamisen yleissuunnittelu Espoon
alueella k�ynnistyi vuonna 1997 hankkeen ymp�rist�vaikutusten arvioinnilla
(YVA). Ymp�rist�vaikutusten arviointiselostus oli n�ht�vill� ja
lausunnoilla vuoden 1997 lopulla ja yleissuunnitelma valmistui vuonna 1999.
Lepp�vaarassa Keh� I:n suunnittelua on t�m�n j�lkeen jatkettu kolmessa
osassa. Rantaradan kohdalta rakennussuunnitelmat ovat valmiit ja rakentamaan
ryhdyt��n kes�kuussa 2001. Turunv�yl�n ja Keh� I:n liittym�j�rjestelyjen
(Lepp�solmun) tiesuunnitelma on parhaillaan viranomaisk�sittelyss� ja
Vallikallion liittym�j�rjestelyjen ja tunneliratkaisun (Mestarintunneli)
tiesuunnitelman laatiminen on juuri k�ynnistym�ss�.
Rantaradan kohdan parantaminen on Keh� I:n
ensimm�inen ja kiireellisin osuus.
Rantaradan kohta on Keh� I:n parantamisen
ensimm�inen osuus Turunv�yl�n ja Vallikallion v�lill�. Liikenteen
sujuvuuden turvaaminen juuri t�ll� kohdalla on kaikkein kiireellisint�.
Nykyinen tie on jo nyt ajoittain pahasti ruuhkautunut ja Lepp�vaaran alue- ja
palvelukeskuksen voimakas kehittyminen lis�� omalta osaltaan merkitt�v�sti
Keh� I:n liikennekuormitusta.
Lepp�vaaraan rakennettava joukkoliikenneterminaali, vuonna 2002 k�ytt��n
otettava Lepp�vaaran kaupunkirata ja l�hivuosina alkava Jokeri-bussiliikenne
edellytt�v�t my�s Keh� I:n joukkoliikenteen toimintaedellytysten pikaista
parantamista.
Rinnakkaisrampit ylikulkusillan
kohdalle
Keh� I:n rakennusty� rantaradan kohdalla
k�sitt�� osuuden, joka alkaa rantaradan etel�puolelta likimain Perkkaan
seurakuntatalon kohdalta ja p��ttyy rantaradan pohjoispuolella
Puustellinm�ess�. Nykyisen v�yl�n molemmille puolille rakennetaan erilliset
rinnakkaisrampit, jotka palvelevat keh�lt� erkanevaa ja sille liittyv��
liikennett� sek� joukkoliikennett�. Ramppeja varten tarvitaan uudet sillat
rantaradan yli.
Muita tiej�rjestelyj� ovat mm. Turuntien
varteen teht�v� uusi kevyen liikenteen v�yl� ja alikulkuk�yt�v�t
Turuntien ramppien poikki. Ne korvaavat Turuntien pohjoispuolella Keh� I:n
alittavan Arkadian alikulkuk�yt�v�n, joka poistetaan k�yt�st�
rakennust�iden yhteydess�.
Lepp�vaaran ylikulkusillat kunnostetaan ja
levennet��n
Rakennusty�n merkitt�vin osa on rantaradan
ylitt�vien Lepp�vaaran ylikulkusiltojen levent�minen. Lis�ksi vanhat sillat
kunnostetaan. Uusi siltapari tulee olemaan kokonaisleveydelt��n 53,5 m ja se
toteutetaan samoin j�nnemitoin kuin nykyiset sillat.
- Ks. mallinnekuva.
Katetut uudet pys�kit Keh� I:lle
Sillan molempiin reunoihin rakennetaan
katetut linja-autopys�kit, joilta on porras- ja hissiyhteydet asemalaitureille.
Pys�kkikatokset ja tasonvaihtorakenteet ovat ter�srunkoisia ja p��osin
lasirakenteisia. Ilkivallalle alttiit lasirakenteet suojataan ter�sverkoin.
Porrasaskelmat ja pys�kkien odotusalueet varustetaan s�hk�l�mmityksell�.
Hankkeeseen sis�ltyy useita meluesteit�
Silloille rakennetaan melusein�t Puustellinm�en asuntoalueelle kohdistuvan
melun torjumiseksi. Melusein�t toteutetaan osittain l�pin�kyvin� ja
suojataan ter�sverkoin. Korkeimmat 4 metrin melusein�t tehd��n Keh� I:n
it�reunalle. Puustellinm�en kohdalle siltojen pohjoispuolella rakennetaan
lis�ksi tilap�inen puurakenteinen melusein� Turuntien it�isen rampin
varteen. Perkkaan kappelin ja seurakuntatalon kohdalla meluesteen� on
meluvalli.
Rajoituksia liikenteelle ty�n aikana
Rakennusty�t aiheuttavat v�ist�m�tt�
h�iri�t� Keh� I:n, Turuntien ja Lepp�vaaran aluekeskuksen liikenteelle.
Rakennust�iden aikana joudutaan Keh� I:n ajorataa kaventamaan ja
nopeusrajoitusta alentamaan. Keh� I:ll� on kuitenkin p��s��nt�isesti
k�yt�ss� kaksi kaistaa kumpaankin suuntaan. Mik�li kaistam��r��
joudutaan poikkeuksellisesti v�hent�m��n se tehd��n hiljaisen liikenteen
aikana �isin tai viikonloppuisin. Ylikulkusiltojen levennyst�iden aikana Keh�
I:n liikenne k�ytt�� nykyisi� siltoja. Levennysten valmistuttua liikenne
siirret��n uusille silloille nykyisten siltojen kunnostuksen ajaksi. Siltojen
ja tasonvaihtorakenteiden rakennusty�t joudutaan tekem��n s�hk�istettyjen
raiteiden l�heisyydess�. T�m� aiheuttaa rajoituksia rakennusty�lle ja
useita ty�vaiheita joudutaan tekem��n y�- ja viikonlopputy�n�.
Espoon osuus kustannuksista noin
kolmannes
Tiesuunnitelman yhteydess� laaditun
kustannusarvion mukaan hankkeen kustannusten on arvioitu olevan noin 74 milj.mk,
mist� Espoon kaupungin osuus on 30%. Kaupungin osuus muodostuu
tasonvaihtorakenteista, katujen parantamisesta, vesi- ja viem�rijohtojen
siirroista sek� osin meluesteist�.
Uudet tiej�rjestelyt otetaan liikenteelle
syksyll� 2002 Rakentamisaikataulu on tiukka. Rakentaminen k�ynnistyy
kes�kuussa 2001. Tiej�rjestelyt rantaradan kohdalla otetaan liikenteelle
marraskuussa 2002. Keh� I:n parantamisen seuraavat vaiheet ovat Turunv�yl�n
ja Perkkaan sek� Turuntien ja Helsingin kaupungin rajan v�liset osuudet.
N�iden parantamisaikataulu riippuu my�nnett�v�st� rahoituksesta.
Tavoitteena on saada seuraavan vaiheen rakennusty�t k�yntiin viel� vuoden
2002 puolella.
Lis�tietoja antavat:
Tiehallinto/Uudenmaan tiepiiri
PL 70, 00521 HELSINKI
K�yntios. Opastinsilta 12
Ins. Jukka Hietaniemi, puh. 0204 22 2769 tai
ins. Pentti Sirola, puh. 0204 22 2789
Espoon kaupunki, tekninen keskus
Dipl.ins. Erkki Uusitalo
K�yntios: Virastopiha 2 C, 02770 Espoo
Puh. 806 5170 Gsm 050 511 2253 S�hk�posti:[email protected]
|