Teknillisen korkeakoulun Tielaboratorion kes�ll� ilmestyneen
kulumisraportin mukaan melua v�hent�v� p��llyste kuluu varsin paljon jo
yhden talvikauden aikana. Kulumisnopeus on jopa kymmenkertainen meluisampiin
ja kest�v�mpiin p��llysteisiin verrattuna. N�ytt�isi silt�, ett� melua
v�hent�v�t p��llysteet kest�v�t Keh� I:n kaltaisilla, eritt�in
vilkkaasti liikenn�idyill� teill� vain yhden talven. Tavalliset
p��llysteet kest�v�t 3-5 vuotta. Vantaalla sijaitsevan Kulom�entien
kaltaisilla, rauhallisemmilla teill� hiljainen p��llyste voi kest�� 2-3
vuotta. Alhaisemmat ajonopeudet v�hent�v�t luonnostaan p��llysteen
kulutusta.
Mik�li p��llystett� jouduttaisiin uusimaan vuoden v�lein, t�m�
lis�isi kustannuksia ja haittaisi liikennett�. Tiety�tkin aiheuttaisivat
ylim��r�ist� melua.
Hiljaisen p��llysteen kulumisesta johtuva teiden uraisuus heikent��
my�s liikenneturvallisuutta.
Uudenmaan tiepiiri suhtautuu kaikesta huolimatta positiivisesti hiljaiseen
p��llysteeseen. Tiemelu aiheuttaa terveys-, keskittymis- ja
viihtyvyyshaittoja. Hiljaiselle p��llysteelle on siis tilausta, mutta aluksi
tuotetta pit�� kehitt�� niin, ett� se kest�� paremmin kulutusta.
P��llysteen kehitt�miseksi onkin perustettu Hilja-projekti, jossa on mukana
Teknillinen korkeakoulu, TEKES ja eri yrityksi�. Projekti jatkuu vuoden 2003
loppuun saakka.
P��kaupunkiseudulla hiljaista p��llystett� on kokeiltu useissa eri
kohteissa. Lyhyit� yhden - nelj�n kilometriin pituisia koep�tki� l�ytyy
mm. Keh� I:lt�, Keh� II:lta, H�meenlinnan v�yl�lt�, maantielt� 152
sek� maantielt� 1494.
Lis�tietoa:
P��llysteinsin��ri Kalevi Toikkanen/Uudenmaan tiepiiri,
p. 0204 22 2812
P��llysteinsin��ri Viljo Sepp�nen/Uudenmaan tiepiiri,
p. 0204 22 2810