Turun tiepiiri: ajankohtaista
8.1.2004
Tiehallinto kysyy saaristokuntien
kantaa Paraisten-Nauvon yhteyden kehitt�misess�
Tiehallinto pit�� Paraisten - Nauvon
yhteyden kehitt�misen todellisina vaihtoehtoina noin kymmenen vuoden
t�ht�yksell� nykyisen lauttaliikenteen kehitt�mist� ja tunneliratkaisuun
perustuvaa kiinte�� yhteytt�. Saaristokuntien kanta on ratkaiseva
jatkotoimenpiteiden kannalta. Tiehallinnon Turun tiepiiri on l�hett�nyt
saaristokunnille lausuntopyynn�n ja odottaa saavansa vastaukset maaliskuun
alkuun menness�. Lausuntojen perusteella Tiehallinto tekee oman p��t�ksens�
jatkotoimista.
Saaristokuntien voimassa oleva tavoite yhteyden
kehitt�misest� voidaan pelkist�� seuraavasti: Kunnat haluavat kiinte�� yhteytt�
ja ensisijainen vaihtoehto on kiinte�n� silta.
Ymp�rist�vaikutusten arvioinnin ja taloudellisten
laskelmien perusteella ei ole kuitenkaan l�ydetty laajasti hyv�ksytty� ja
kustannuksiltaan toteuttamiskelpoista siltaratkaisua. T�ss� tilanteessa on
t�rke�t� varmistaa saaristokuntien tavoite yhteyden kehitt�misen vaihtoehdosta
ja aikataulusta.
Siltavaihtoehdon edellytt�m� yksimielisyys
puuttuu
Ymp�rist�vaikutusten arvioinnin aikana ilmeni,
ett� 1990-luvun alussa laadittu siltavaihtoehto ei t�yt� merenkulun vaatimuksia.
T�st� syyst� tutkittiin vaihtoehtoina aiempaa korkeampaa siltaa sek� avattavaa
siltaa. Saatujen YVA-lausuntojen perusteella tutkitut vaihtoehdot eiv�t ole
toteuttamiskelpoisia. Jos siltavaihtoehtoa pidet��n edelleen tavoitteena, on
luontevaa jatkaa selvityksi� juuri aloitetun maakuntakaavan laatimisen osana.
Saaristokuntien kanta tunneliyhteydest� on
ratkaiseva
Valtio vastaa kaikissa vaihtoehdoissa
kustannuksista, jotka t�ll� hetkell� ovat yli kolme miljoonaa euroa vuodessa.
Tiehallinnon teett�m�n talousselvityksen tunneli olisi pitk�ll� aikav�lill�
edullisempi kuin lauttaliikenne. Kustannusero ei ole kuitenkaan niin suuri, ett�
se yksin ratkaisisi vaihtoehdon valinnan. Tunnelivaihtoehtoa kohtaan on
esiintynyt my�s lis��ntyv�� vastustusta.
Tavoitteeksi asetettava yhteysvaihtoehto on
saariston kehitt�misen kannalta suuri ratkaisu. Tiehallinnon arvion mukaan
ratkaisua teht�ess� on tunnustettava seuraavat tosiasiat:
- Siltavaihtoehto edellytt�� kompromissia, jotta
saataisiin kustannuksiltaan toteuttamiskelpoinen vaihtoehto. P��t�sprosessi
siirt�� toteuttamisen pitk�lle tulevaisuuteen.
- Tunnelivaihtoehto on ymp�rist�n ja
kustannusten kannalta t�m�nhetkisten tietojen perusteella
toteuttamiskelpoinen. Kevyen liikenteen osalta on tyydytt�v� nykyist� alempaan
palvelutasoon. Nopeimmillaankin p��t�ksenteon ja toteutuksen vaatima aika
siirt�� tunnelin liikenteelle oton ensi vuosikymmenen alkuun.
- Lauttavaihtoehdon palvelutason s�ilytt�minen
nykyisell��n edellytt�� varautumista tuntuvaan kustannusnousuun.
Selvitykset riitt�v�n tarkkoja valinnan
tekemiseksi
Kaikista vaihtoehdoista on laadittu
yleissuunnitelmatasoiset selvitykset. Tarkkuustaso on riitt�v� valintojen
tekemiseksi. Jatkossa suunnitelmia tarkennetaan valittavan vaihtoehdon osalta.
Kaikkien vaihtoehtojen tarkempi suunnittelu on jo kustannussyist� poissuljettu.
Lis�tietoja antavat tiejohtaja Pekka
Jokela puh. 0204 22 4500 (paikalla 19.1. alkaen) ja tieinsin��ri Markus Salmi
puh. 0204 22 4657.
|