Åbo vägdistrikt:
Fast förbindelse Pargas - Nagu
8.1.2004
Vägförvaltningen frågar
om skärgårdskommunernas ställningstagande till utvecklandet av
förbindelsen Pargas - Nagu
Vägförvaltningen anser de reella
alternativen för att utveckla förbindelsen Pargas-Nagu på cirka tio
års sikt vara en utveckling av den nuvarande färjtrafiken och en
fast förbindelse, baserad på en tunnellösning. Skärgårdskommunernas
ställningstagande är avgörande med hänsyn till de fortsatta
åtgärderna. Vägförvaltningens Åbo vägdistrikt har tillsänt
skärgårds-kommunerna en begäran om utlåtande och motser svaren före
början av mars. På grundval av utlåtandena fattar Vägförvaltningen
sitt eget beslut om de fortsatta åtgärderna.
Skärgårdskommunernas gällande mål för
att utveckla förbindelsen kan sammanfattas enligt följande: Kommunerna
vill ha en fast förbindelse och alternativet i första hand är en fast
bro.
Utifrån bedömningen av
miljökonsekvenserna och de ekonomiska kalkylerna har man dock inte
funnit någon brolösning med ett omfattande godkännande vilken är
genomförbar i fråga om kostnaderna. I denna situation är det viktigt
att säkra skärgårdskommunernas mål för ett alternativ och tidtabellen
för en utveckling av förbindelsen.
Avsaknad av den enighet som
broalternativet förutsätter
Under bedömningen av
miljökonsekvenserna framgick det att det i början av 1990-talet
uppgjorda broalternativet inte uppfyller sjöfartens krav. Av denna
anledning undersöktes som alternativ en högre bro än tidigare samt en
öppningsbar bro. De undersökta alternativen är inte genomförbara på
basis av de erhållna MKB-utlåtandena. Om ett broalternativ alltjämt
betraktas som målet, är det naturligt att fortsätta utredningarna som
en del av det nyligen inledda uppgörandet av landskapsplanen.
Skärgårdskommunernas
ställningstagande om tunnelförbindelsen är avgörande
Staten står i alla alternativ för
kostnaderna, vilka nu är över tre miljoner euro om året. En tunnel
vore, enligt den utredning som Vägförvaltningen låtit göra, på lång
sikt mer förmånlig än färjtrafiken. Kostnadsskillnaden är dock inte så
stor att den allena skulle avgöra valet av alternativ. Det har också
förekommit ökat motstånd mot tunnelalternativet.
Det alternativ för förbindelse som
skall ställas som mål är av stor betydelse med tanke på skärgårdens
utveckling. Enligt Vägförvaltningens bedömning bör då ett beslut
fattas följande fakta erkännas:
- Broalternativet förutsätter en
kompromiss, för att ett genomförbart alternativ skall erhållas i
fråga om kostnaderna. Beslutsprocessen framskjuter realiserandet
långt in i framtiden.
- Tunnelalternativet är genomförbart
med tanke på miljön och kostnaderna på basis av uppgifterna i dag. I
fråga om den lätta trafiken måste man nöja sig med en lägre
servicenivå än i dag. Den tid som krävs av beslutsfattandet och
genomförandet framflyttar ibruktagandet av tunneln för trafik till
början av nästa decennium.
- En bevarad servicenivå för
färjalternativet liksom i dag förutsätter att man reserverar sig för
en kännbar kostnadsökning.
Utredningarna tillräckligt noggranna
för att val kan göras
För alla alternativ har utredningar
gjorts på utredningsplanenivå. Noggrannhetsnivån är tillräcklig för
att ett val kan göras. I fortsättningen preciseras planerna i fråga om
det alternativ som skall väljas. En mer noggrann planering av alla
alternativ är utesluten redan av kostnadsskäl.
Mera information lämnas
av vägdirektör Pekka Jokela tfn 0204 22 4500 och vägingenjör Markus
Salmi tfn 0204 22 4657.
|