Tielaitos, keskushallinto
tulevaisuuden tutkimus-julkaisu
Tulevaisuuden näkymiä 1/1996
Sisältö
Lukijoille Baltian maiden EU-jäsenyys - harhaa vai tulevaisuutta? Pienikokoiset autot - ratkaisu energia- ja saasteongelmiin? Lyhyesti Tulevaisuuden näkymiä ilmestyy vähintään neljästi vuodessa. Lehden kustantaja on Tielaitos, keskushallinto ja julkaisija tie- ja liikennetekniikkayksikkö. Toimituksessa ovat Nils Halla (vastaava toim.), ja Veijo Kokkarinen. Toimituksen osoite on Tiehallinto/tie- ja liikennetekniikka, PL 33, 00521 Helsinki, p. 0204 22 2516 (Halla), telefax 0204 22 2512. Jakelutoivomukset vastaavalle toimittajalle. - ISSN 0789-8886.
Lukijoille
Euroopan Unionin laajentumisen seuraavassa vaiheessa
on mukaan pyrkimässä koko joukko Keski- ja Itä-Euroopan
siirtymätalousmaita. Meitä Suomessa kiinnostaa erityisesti
Baltian maiden asema. EU-asiantuntija Ismo Ulvila ei kirjoituksessaan
suhtaudu kovinkaan toiveikkaasti Baltian maiden jäsenmahdollisuuksiin.
Kestävä kehitys liikenteessä edellyttäisi
mm. nykyistä ympäristöystävällisemmän
henkilöauton käyttöön ottoa. Kevyemmän,
pienikokoisemman ja olennaisesti vähemmän energiaa kuluttavan
ja siten vähemmän saastuttavan auton tekemiselle ei
varsinaisesti ole teknisiä esteitä. Asia vain on edennyt
kovin vitkaan autoteollisuudessa, eikä nyt ylettömiä
paineita ole tullut ostaja- ja viranomaispuoleltakaan.
Tosin aivan viime aikoina on näkynyt merkkejä,
että uuden polven autoja kehitetään tosissaan myös
suurvalmistajien tutkimusosastoilla. GM esimerkiksi päätti
sittenkin aloittaa EV-1/Impact -sähköautonsa pienimuotoisen
sarjavalmistuksen, mutta toisaalta Kaliforniassa otettiin aikalisä
nollapäästöautojen myyntivelvoitteelle. Veijo Kokkarinen
tarkastelee The Futuristin artikkelin pohjalta kevyiden autojen
etuja.
N. Halla
Sähköposti:
Ismo Ulvila
Baltian maiden EU-jäsenyys - harhaa vai tulevaisuutta?
Tämän kirjoitelman johtava yleisteema on
Keski-Euroopan maiden (vaikkakin on suomalaiselle outoa puhua
entisestä ns. itäblokista Keski-Eurooppana, on se maantieteellisesti
oikein!) ja Baltian orastava tie Euroopan Unioniin. Otsikon mukaisesti
Baltian maiden tilannetta pyritään kuitenkin tarkastelemaan
laajemmin ja perusteellisemmin kuin Keski-Euroopan. Tämä
on järkevää ajateltaessa tilannetta vaikkapa Suomen
kannalta; Baltian maiden jäsenyys vaikuttaisi meihin huomattavasti
enemmän kuin KIE-maiden*. Tilannetta tarkastellaan EU:n eri
politiikkojen kannalta vetäen lopuksi johtopäätöksiä
vaikutuksista sekä Euroopalle että Suomelle.
Yleistä
Voitaneen perustellusti sanoa, että EU:n viimeisin
laajentumiskierros oli unionin nykymuodon viimeinen. Näin
Suomikin pääsi viime hetkellä mukaan päättämään
unionin tulevaisuudesta. Juuri nyt Euroopan Unioni on tähänastisesti
suurimmassa tienhaarassaan: kuinka tahdistaa syveneminen ja laajeneminen,
kun unionin perusrakenteet eivät lainkaan vastaa sitä
Eurooppaa, jossa nyt elämme. Esimerkiksi Maastrichtin sopimusta
neuvoteltaessa Eurooppa eli vielä de facto kylmän sodan
jälkeisissä tunnelmissa. Eikä yksinomaan Eurooppa
ole muuttunut. Monien mielestä ns. atlantistinen suhde, eli
Yhdysvaltojen vahva sotilaspoliittinen vaikutus Euroopassa on
hiljalleen hiipumassa. Kokonaan uudenlainen turvallisuusriski
Euroopalle löytyykin nyt sen eteläisiltä rajoilta.
Läntisen Euroopan 50%:n osuus maailmankaupasta putoaa tulevaisuudessa,
kun Aasian ja Etelä-Amerikan nousevien talouksien painoarvo
kasvaa eivätkä 20 vuotta jatkuneet läntisen Euroopan
rakenteelliset ongelmat mahdollista enää dynaamista
talouskasvua. Mutta mitä Eurooppaa tässä tarkastellaan?
Pitäisikö EU:n olla yhtäkuin maantieteellinen Eurooppa?
Euroopan Unionin laajenemisen perusteet
Eurooppaa on vuosisatojen kuluessa yritetty yhdistää
erilaisin tavoin ja näkemyksin toistakymmentä kertaa.
Yhteistä näille kaikille yrityksille on ollut niiden
epäonnistuminen. Euroopan historiallisista yhdentymisyrityksistä
kuitenkin kaksi nousee ylitse muiden: Kaarle Suuren valtakunta
ja Rooma. Niiden ansiota on tämänpäivän eurooppalainen
identiteetti.
Kuva 1: Kaarle Suuren ja Rooman valtakunnat.
On oleellista huomata, että nk. EU:n kova ydin
muodostuu juuri alueesta, joka tuhat vuotta sitten oli ensimmäinen
suhteellisen rauhanomaisesti yhdistynyt Eurooppa - Kaarle Suuren
valtakunta. Entisen Länsi-Rooman ja keskiajan loppuun asti
säilyneen Itä-Rooman raja on vielä tänäkin
päivänä ortodoksisuuden raja, raja läntisen
ja itäisen kulttuuriperinnön välillä. On todennäköistä,
että rajan länsipuolelle jäävät maat
ovat pitkällä tähtäimellä Valko-Venäjää
lukuunottamatta mukana Euroopan Unionin laajentumisessa. Juuri
tässä kulkee Euroopan henkinen raja sellaisena kuin
me sen koemme, sanokoon maantiede mitä sanoo. Sopimuksessa
Euroopan Unionista, I osasto, O artikla todetaan: "Jokainen
Euroopan valtio voi hakea Unionin jäsenyyttä...".
Euroopan Unionin periaate on, että Unioni on avoin kaikille
niille Euroopan kansakunnille, jotka hyväksyvät sen
aatepoliittiset päämäärät. Tärkein
näistä on demokraattinen yhteiskuntajärjestys ja
ihmisoikeuksien kunnioittaminen. Esimerkiksi Turkin jäsenyyshakemus
on jäädytetty juuri maan heikon ihmisoikeustilanteen
vuoksi. Hakijamaan on myös sijaittava Euroopassa, minkä
vuoksi Marokon jäsenyyshakemus hylättiin. Jäseneksi
tulevan on kyettävä myös kantamaan jäsenyyden
mukanaan tuomat vastuut. Hakijamailla ei myöskään
saisi olla alueellisia -tai kansallisia kiistoja naapurimaidensa
kanssa, mikä heikentää Viron, Liettuan, Unkarin,
Romanian ja Kroatian mahdollisuuksia.
Essenin huippukokous joulukuussa 1994 hyväksyi
EU:n Keski-Eurooppa-strategian. Strategian mukaisesti EU on valmistellut
KIE-maiden ja Baltian sekä Slovenian ("kymmenikkö")
tietä jäsenyyteen solmimalla näiden kanssa (kuten
myös Turkin, Maltan ja Kyproksen kanssa) assosiaatiosopimukset
eli ns. Eurooppasopimukset, joista viimeisimmät valmistuivat
Ranskan edellisellä puheenjohtajakaudella. Nämä
sopimukset ovat varsinaisia kauppasopimuksia laajemmat, tavaroiden
vapaakaupan lisäksi (lukuunottamatta ns. herkkiä aloja
kuten teräs, tekstiilit ja maatalous) sopimuksissa on artiklat
palvelujen *tarjonnasta, pääoman liikkumisesta, yritysten
perustamisesta sekä rahoitusalan yhteistyöstä.
Sopimuksilla on myös tietyt poliittiset tavoitteet. Jäsenkandidaatit
myös ryhtyvät toimiin kansallisen lainsäädäntönsä
mukauttamiseksi soveltuvilta osiltaan jo ennen mahdollista jäsenyyttä.
Integraation kehittämisen tukena Keski- ja Itä-Euroopan
maihin on PHARE-ohjelma, joka on perustettu auttamaan maiden talousuudistuksia
ja demokraattista kehitystä. Ohjelman kautta kanavoidaan
teknistä, taloudellista sekä infrastruktuurin rakentamiseen
liittyvää teknistä tukea ja rahaa, kaikkiaan siis
yhdelletoista maalle. Phare rahoitetaan suoraan EU:n budjetista.
Vuonna 1994 Phare-avustuksen suuruus oli noin 6,0 mrd. FIM. Pharen
kokonaisbudjetista 15% voidaan suunnata infrastruktuurihankkeiden
rahoittamiseen.
Turvallisuuspoliittiset vaikutukset
Euroopan Unioni joutuu laajetessaan heti kysymään
itseltään, minkälaisia turvallisuuspoliittisia
vaikutuksia koituu siitä, että jäseneksi otetaan
entisiä kommunistimaita, joiden olot ja ajatusmaailma eivät
vielä vastaa läntistä tasoa. Unionissa on kirjoittamaton
sääntö, jonka perusteella jäsenkandidaatilta
vaaditaan vähintään 10 vuotta demokraattista kehitystä
ennen jäsenyyttä. Säännöstä tehtiin
poikkeus Kreikan osalla, koska olot haluttiin vakiinnuttaa nopeasti,
mutta Espanjan ja Portugalin suhteen sääntö piti.
On siis luultavaa, että esimerkiksi Baltian maat voisivat
olla jäseniä aikaisintaan vuonna 2002.
Monet, tai lähes kaikki, jäsenkandidaatit
tuntevat geopoliittisen asemansa uhatuksi, ja etsivät siten
suojaa EU:sta ja/tai NATO:sta. Seuraavan EU:n laajenenemisen tarkoitus
näyttäisikin olevan pääasiallisesti turvallisuuspoliittinen.
Edellinen laajentuminen keskittyi talouskysymyksiin, EFTA-mailla
ei ollut vakiintuneina demokratioina turvallisuuspoliittisia ongelmia.
Minkälaiseen Yhteiseen ulko- ja turvallisuuspolitiikkaan
siis johtaisi esimerkiksi l'Europe des vingt-cinq (=25)? Entä
puolustuspolitiikka?
Käsitteellisesti EU:n ulkosuhteet muodostuvat:
kauppapolitiikasta, ulkopolitiikasta, turvallisuuspolitiikasta,
puolustusulottuvuudesta, vuonna 1996 päätettävästä
puolustuspolitiikasta, joka ehkä johtaa vuonna 2002 yhteiseen
puolustukseen sekä kehitysyhteistyöpolitiikasta. Näiden
keskinäinen painottuminen on kuvan 2 mukainen.
Euroopan Unionin Yhteinen ulko- ja turvallisuuspolitiikka
on määritelty Maastrichtin sopimuksen J-artiklassa,
minkä perusteella se muodostaa unionisopimuksessa ns. toisen
pilarin, jonka asioista päättäminen vaatii jäsenvaltioiden
yksimielisyyttä. Periaatteessa kansallisvaltiot vastaavat
unionissa omasta politiikastaan ja EU:n puitteissa käsitellään
vain asioita, joissa jäsenvaltioilla on yhteisiä intressejä.
Kuten kuvasta 2 näkyy, on varsinainen puolustuspolitiikka
kovin heiveröisessä asemassa, vaikka Yhteisen ulko-
ja turvallisuuspolitiikan yhtenä ensisijaisena pyrkimyksenä
tulisikin olla turvallisuuden takaaminen kaikissa muodoissaan.
Kuva 2: Euroopan Unionin ulko- ja turvallisuuspolitiikan
renkaat.
Yhteisen ulko- ja turvallisuuspolitiikan toimeenpanosta
vastaavat yksimieliset jäsenvaltiot ja komission välityksellä
Länsi-Euroopan Unioni. WEU:lla ei ole varsinaista sotilaallista
voimaa eikä siten keinoja kriisien hallintaan, ja näkyvimmin
se on esillä toimistotalollaan Av. du President Wilson:in
varrella Pariisissa. EU ei siis kykene itse antamaan minkäänlaisia
turvatakuita, ne jäävät NATO:n tehtäväksi.
Toisaalta NATO:n roolikin on muuttunut. Se on poistanut
huomattavasti joukkojaan Euroopasta ja solminut rauhankumppanuussopimuksia
entisten Varsovan liiton maiden kanssa. Näin siis NATO on
välillisesti antanut turvallisuuspolitiikan pallon eurooppalaisille
antaen ainakin periaatteessa otollisen mahdollisuuden WEU:n kehittämiselle.
Erityisesti Ranskan johtamat europeanistit ja Saksa, joka ei halua
jälleen jäädä kahden rintaman väliin,
haluavat kehittää WEU:sta neljännen pilarin unionisopimukseen,
missä se on jo määritelty "Euroopan Unionin
kehityksen erottamattomana osana."
NATO:n laajeneminen olisi siis synkronisoitava Euroopan
Unionin laajenemiseen, eikä näin viimeaikaisen keskustelun
perusteella tapahdu ainakaan Baltian maiden suhteen. NATO:n laajeneminen
lienee EU:ta paljon hitaanpaa. Toisaalta turvallisuusunionikaan
ei voi kehittyä, ellei Euroopan talousunionin kehittyminen
anna sille perusteita. Turvallisuuspoliittisesti Baltian tilanne
ei siis ainakaan lähitulevaisuudessa herätä toiveita,
joskin muiden Keski-Euroopan maiden suhteen tilanne on asteittain
parempi. On kuitenkin selvää, että Keski-Euroopan
mailla on suurempi valmius integroitua unionisopimuksen II (ulko-
ja turvallisuuspolitiikka) ja III (sisä- ja oikeusasiat)
pilariin, kuin I (sisämarkkinat). Tämä myös
johtaa "Eurooppaan
la carte". Sisäistä
turvallisuutta unionissa edustaa Maastrichtin sopimuksen kolmas
pilari yhteistyöstä sisä- ja oikeusasioissa. Schengenin
sopimuksella perustetun Schengen Information *Systems:in pitäisi
taata rajattoman Euroopan eli Schengenin sopimuksen täytäntöönpanon.
Mutta voitaisiinko Schengenin sopimus toteuttaa myös seuraavan
laajentumiskierroksen jälkeisessä unionissa. Onko unionin
alueella ylipäänsä ollenkaan enää ensi
vuosituhannella yleistä esteetöntä liikkumista?
Neljä vapautta
Euroopan Yhteisön tärkein motiivi oli muodostaa
Länsi-Eurooppaan yksi yhteinen markkina-alue, jonka sisällä
toteutuisi ns. neljä vapautta: ihmisten, palveluiden, tavaroiden
ja pääoman liikkuminen vapaasti maasta toiseen. Tilanne
Rooman sopimuksen solmimisen aikaan 1957 oli kuitenkin tyystin
toinen kuin nyt, sillä Länsi-Euroopassa oli yhä
työtä tarjolla. "Kuutosten" taloudet olivat
suurin piirtein samaa tasoa. Mitä käytännössä
seuraisi neljän vapauden toteuttamisesta koko unionin alueella
nyt, kun Länsi-Eurooppaa runtelee historiallisen paha rakenteellinen
työttömyys ja Keski-Europan maat ja Baltia ovat taloudellisesti
erittäin kaukana unionin keskitasosta. On selvää,
että työmarkkinoiden yhtenäistymisen aiheuttama
nykyajan Exodus romahduttaisi unionin. Unionin kansalaisoikeudet
on määritelty Maastrichtin sopimuksessa demokratian
lisäämiseksi. Mutta demokraattista ei olisi lainkaan
se, että uudet jäsenet eivät saisi vapaasti liikkua
tai asua toisten jäsenvaltioiden alueella.
Neljän vapauden ongelmaan on kaksi ratkaisua:
KIE-maille ja Baltialle voitaisiin esimerkiksi myöntää
unioniin eräänlainen toisen luokan jäsenyys, jota
olisi soveltuvin osin muutettu neljän vapauden, II ja III
pilarin, talous- ja rahaliiton, päätöksenteon sekä
tiettyjen yhteisten politiikkojen osalta. Paperilla hyvältä
näyttävää ideaa vastaan ovat lukuisat KIE-maiden
edustajien kannanotot siitä, että niitä ei tule
tyydyttämään minkäänlainen toisen luokan
jäsenyys unionissa. Pitkiä siirtymäkausia tarvittaisiin
lähes kaikilla aloilla, vaikka jäsenyydestä kiinnostuneet
maat ovat jo alkaneet valmistautumisen jäsenyyteen allekirjoittaessaan
Eurooppa-sopimukset. Myös unioni on tullut vastaan helpottamalla
markkinoillepääsyä ja antamalla yksipuolisia tullietuisuuksia.
Mitä enemmän asiaa tarkastellaan, sitä
selvemmäksi tulee oletus, että unioni laajentuu jaksoittain
ja maaryhmittäin vain kahden tai kolmen maan kanssa kerrallaan.
Unionin lopullinen laajentuminen itään voi siis kestää
vaikkapa neljä eri laajentumiskierrosta, ennen kuin kaikki
10 jäsenkandidaattia ovat mukana. Ensimmäisessä
ryhmässä ovat todennäköisesti mukana tämän
logiikan perusteella vain Puola, Tsekki ja Slovenia. Baltian maat
joutuisivat muiden mukana taistelemaan pääsystä
toiseen ryhmään, tai ehkä yrittää neuvotella
eräänlaisen mini-ETAn odotushuoneekseen. Vaikka Baltian
tilanne ei siis ole aivan lohduton, on tilanne myös tämän
tarkastelun jälkeen pessimistinen. Kehityskulku kahden nopeuden
Euroopasta monien nopeuksien Eurooppaan on väistämätön.
Yhteinen maatalouspolitiikka CAP sekä alue-
ja rakennepolitiikka
Otsikkoon sisältyy noin yhteensä 80% Euroopan
unionin menoista! Mitkä olisivat vaikutukset yhteiselle maatalouspolitiikalle,
jos esimerkiksi Puolan maatalous tulisi mukaan markkinoille ja
rahanjakoon? Kuinka talous- ja rahaliittoon tähtäävien
maiden budjettialijäämien kävisi, jos ne joutuisivat
vastaamaan kaksinkertaistuneesta alue- ja rakennepolitiikasta?
Klassinen esimerkki on tunnetusti Saksojen yhdistyminen: Euroopan
rikkaimmalla maalla Länsi-Saksalla ei ole varaa maksaa kehittyneimmän
itä-blokin maan jälleenrakentamista. Vaikka pitkällä
tähtäimellä uudet maat tarjoavat kokonaan uudet
markkinat, ei lyhyellä tähtäimellä ole saavutettavissa
muuta kuin kuluja ja nykyjärjestelmän romahtaminen (itäisten
kymmenen jäsenehdokkaan mukaantulo kasvattaisi nykyisin perustein
laadittavaa unionin budjettia laskelmien mukaan 38 mrd. ECU/vuosi).
Nykyisessä Euroopan unionissa maatalous vastaa
noin 3% BKT:stä, kun taas esimerkiksi miltei 40 miljoonan
ihmisen Puolassa vastaava luku on 28% ja Tsekissä 8%. Itään
laajentunut unioni ei kestäisi nykyisen kaltaista Yhteistä
maatalouspolitiikkaa, joka pitäisi ilmeisesti palauttaa kansalliselle
tasolle. Oman lisänsä ongelmaan aiheuttavat nykyisen
unionin köyhimmät jäsenet Kreikka ja Portugali,
jotka eivät varmasti katselisi hyvällä tukimiljardiensa
kääntymistä toiseen suuntaan. Tästä tarkemmin
kohdassa "EU:n nationalismi".
Euroopan Unionin yhteinen aluepolitiikka liittyy
unionin sisäisen yhteenkuuluvuuden eli koheesion vahvistamiseen,
joka määriteltiin vuoden 1986 Yhtenäisyysasiakirjassa,
ja myöhemmin unionisopimuksen artiklassa 130. Rakennepoliittisia
instrumentteja ovat varsinaiset rakennerahastot, koheesiorahasto,
EIB ja Euroopan Hiili- ja Teräsyhteisö. KIE-maat ja
Baltit olisivat tukimuotojen suurimmat nettohyötyjät,
eikä tähän ole varaa.
Päätöksentekomenettely ja Euroopan
Unionin tulevaisuus
Euroopan Unionin päätöksentekojärjestelmää
täytyy joka tapauksessa muuttaa, järjestelmä ei
toimi hyvin edes nykyisen laajuisessa unionissa. Uuden järjestelmän
on oltava sellainen, että se on toimiva myös laajentumisen
jälkeen. Ongelmaksi nousee pienten valtioiden suhteellisen
suuri äänimäärä ministerineuvostossa.
Tällä hetkellä esimerkiksi Saksa maksaa unionin
budjetista 30%, mutta ministerineuvoston äänistä
sillä on vain 12%. Vääristymä suurenisi entisestään,
jos pienten valtioiden lukumäärä lisääntyy
unionissa. Siksi päätöksentekomenettelyä muutettaneen
kahdella tavalla: enemmistöpäätöksiä
tullaan soveltamaan yhä useammilla alueilla (muunmuassa ympäristö,
välillinen verotus, henkilöiden liikkuminen, mahdollisesti
myös ulko- ja turvallisuuspolitiikka) koska suuremmassa unionissa
yksimielisyyttä olisi yhä vaikeampi saavuttaa. Toiseksi,
otettaneen käyttöön ns. kaksoismääräenemmistö
neuvostossa, jolloin siis direktiiviehdotuksen hyväksymiseen
tarvittaisiin määräenemmistö äänistä
ja unionin väestön enemmistö. Kaikkien pienten
valtioiden, niin Suomen kuin Keski-Euroopankin, vaikutusvalta
siis pienenee tulevaisuuden unionissa. Tämä ei kuitenkaan
sanottavasti haitanne KIE-maiden tai Baltian jäsenyyspyrkimyksiä.
Päätöksentekomenettely on yksi niistä
asioista, joita vuoden 1996 Hallitusten välinen konferenssi
(IGC) valmistelee. IGC:n pitäisi pystyä vastaamaan ainakin
unionin tulevaisuuden kannalta keskeisiin kysymyksiin kuten ulko-
ja turvallisuuspolitiikka, unionin demokraattisuus (lisätäänkö
Parlamentista riippuvan yhteispäätösmenettelyn
soveltamisalueita), EMU:n kolmannen vaiheen alkaminen, päätöksentekomenettely,
sekä sisämarkkina-asiat. Euroopan unionin tulevaisuus,
tai pikemminkin sen kehityksen suunta riippuu hyvin paljon näistä
päätöksistä. Esimerkiksi Parlamentin vallan
kasvattamisella olisi suora yhteys syventyneeseen unioniin tulevaisuudessa.
Myös talous- ja rahaliiton laaja toteutuminen syventäisi
yhteistyötä ja johtaisi federalistiseen liittovaltiomalliin.
EU:n nationalismi
Euroopan Unionin kansalaisten mielialoja mittaava
eurobarometri on jo usean vuoden toistanut samaa sanomaa: kansalaisten
tyytyväisyys unionin toimintaan on laskussa. Tämä
on myös näkynyt konkreettisen dramaattisilla tavoilla,
kuten Ranskan täpärä kansanäänestys Maastrichtin
sopimuksesta, laimea osanotto Euroopan Parlamentin vaaleihin 1994,
tai vaikkapa uusien jäsenmaiden täpärät kansanäänestykset
jäseneksi liittymisestä. Samaan aikaan useissa unionin
jäsenmaissa äärioikeisto ja kansallismielisyys
nostaa voimakkaasti kannatustaan. On mahdollista, että seuraavan
laajentumisen yhteydessä jonkin jäsenvaltion parlamentti
ei voi hyväksyä uusia jäseniä unioniin (kaikkien
jäsenvaltioiden parlamenttien on hyväksyttävä
uudet jäsenet) esimerkiksi tiukan sisäpoliittisen tilanteen
vuoksi.
Entä mihin suuntaan IGC tarkentaa Maastrichtin
sopimusta? Meneekö unioni liittovaltion suuntaan (kuten haluaa
muunmuassa Saksa, joka itsekin on liittovaltio) vai pikemminkin
hallitusten väliseksi valtioiden liitoksi (kuten thatcheristinen
Iso-Britannia haluaisi)? Liittovaltiossa parlamentilla olisi suora
lainsäädäntö- ja verotusoikeus, komission
(=hallitus) nimitysoikeus, neuvoston rooli muuttuisi senaatiksi
ja unionin symboliseksi keulakuvaksi voitaisiin valita presidentti.
Liittovaltion muotoinen unioni voisi todennäköisesti
laajentua helpommin kuin valtioliitto-unioni, missä tällä
hetkellä elämme. Tämänhetkinen unionin tilanne
mahdollistaa myös sillisalaatti-unionin, missä jäsenmaat
Tanskan ja Iso-Britannian tapaan valitsevat kokonaisuudesta ainoastaan
itselleen sopivat osat, minkä mahdollistaa unionin tämänhetkinen
yksimielisyysvaatimus tärkeissä asioissa.
Jännite federalistien ja ei-fedaralistien välillä
ei ole ainoa unionin jännitteistä. Unionissa on olemassa
selkeä jako atlanttisiin (Iso-Britannian blokki) ja eurooppalaisiin
(Ranskan blokki). Kauppapoliittisesti Ranska johtaa protektionistisia
eteläisiä jäsenmaita ja Saksa ja Iso-Britannia
liberalisteja. Tasapaino pohjoisen ja eteläisen jännitteen
suhteen kääntyi ETA-maiden laajentumisen yhteydessä
selvästi saksalaisen pohjoisen blokin puolelle. Samaan suuntaan
vaikuttaisi myös laajeneminen itään, joten on arvattavissa,
että suurin vastustus KIE-maiden ja Baltian jäsenyyteen
tulee unionin eteläisistä jäsenmaista taloudellisin
perustein, kun unionin painopiste selvästi muuttuu.
Vaikutukset Euroopan unionin laajentumisesta Baltian
maihin
Baltian maat eivät vielä vuonna 1995 ole
läheskään valmiit jäsenyyteen. Asian moniulotteisuutta
selventää oheinen taulukko tämänhetkisen liittymisen
vaikutuksista unioniin: periaatteessa tie jäsenyyteen on
avoin, jos kaikki taulukon kohdat täytetään.
Oletetaan silti, että kaikki vaikeudet, jotka
koskevat turvallisuuspolitiikkaa, maataloutta, neljää
vapautta ja unionin päätöksentekomenettelyä
saadaan jollakin tapaa ratkaistua, ja Baltian maat pääsevät
jäseniksi heti kehittyneimpien KIE-maiden ryhmän jälkeen,
esimerkiksi vuonna 2005. Tästä aiheutuvat poliittiset
ja lyhyen tähtäimen taloudelliset vaikutukset Euroopan
Unionille olisivat pääosin negatiivisia. Tämä
on ratkaisevaa unionin kansalaismielipiteen kannalta: EU:n kansalaismielipide
on kyllä solidaarisesti pikaisen laajenemisen kannalla, mutta
ainoastaan niin kauan kun kenenkään ei tarvitse maksaa
siitä koituvia lyhyen tähtäimen kustannuksia.
Pitkällä tähtäimellä on
todennäköistä, että laajentuminen itään
auttaisi unionin taloutta ja kauppapolitiikkaa. Esimerkiksi Itä-Saksan
avautuneet markkinat olivat piristysruiske Saksan teollisuudelle.
Ilmeistä hyötyä olisi myös tulliunionin laajenemisesta.
Unohtaa ei sovi myöskään sitä, että Keski-Euroopan
väestö on esimerkiksi aasialaisiin verrattuna erittäin
korkeasti koulutettua: tämä antaa vahvan potentiaalin
teolliselle kasvulle.
Edellisen taulukon perusteella vaikutukset yhteiseen
liikennepolitiikkaan olisivat valtaosiltaan positiivisia. Ratkaisevaa
on tulevaisuudessa se, pääsevätkö KIE-maat
ja Baltit täysin mukaan sisämarkkinoille, jolloin esimerkiksi
kuljetukset itään tehostuisivat huomattavasti rajamuodollisuuksien
helpottuessa tai poistuessa kokonaan. Toisaalta pääsy
sisämarkkinoille voisi vääristää myös
kilpailua kabotaasiliikenteessä, jos erot ovat suuria työvoimakustannuksissa
(Virossa olisi myös tarvittava arktinen tietotaito kabotaasin
harjoittamiseksi Suomessa...) Laajempi unioni mahdollistaisi myös
tehokkaamman TEN-verkoston suunnittelun ja ympäristönsuojelun.
Suomen kannalta vaikutukset ovat hyvin paljon samansuuntaisia,
joskin asemastamme johtuen ehkä suurempia. Olisi mielenkiintoista
ajatella, että Helsingin eteläpuolelta alkaisi yksi
rajaton Eurooppa Baltian maiden ollessa EU:n jäseniä.
Via Baltican arvo nousisi kokonaan uudelle tasolle, yhdeksi Suomen
pääkorridoriksi. Esimerkiksi reitti Tallinnasta Varsovaan
(600 km) olisi siten mahdollista taittaa yhdessä päivässä
eurooppalaisen ajoaikalainsäädännön puitteissa.
Suomen asema kuljetusteknisenä saarekkeena helpottuisi huomattavasti,
jos sisämarkkinat alkaisivatkin jo 40 km päästä.
Itäisessä Euroopassa nyt myönnetäänkin
melko avoimesti alkuhuuman hälvettyä, että jäsenyys
Euroopan Unionissa ei toteudukaan niin nopeasti kuin kuviteltiin.
Ensimmäisenä asiana olisi niiden mielestä saada
turvatakuut kuntoon, vaikka NATO on haluton laajentumaan paljon
ja nopeasti, eikä EU kykene takuita antamaan. Baltian suuntaan
NATO viimeaikaisten kommenttien perusteella tuskin laajentuukaan.
Taloudellinen yhdentyminen näyttäisi olevan mahdollista
aloittaa vasta sitten, kun EU:n tulevaisuuteen hyvin pitkälle
vaikuttava hallitusten välinen konferenssi joskus loppuu
ja talous- ja rahaliiton kolmas vaihe on lyöty lukkoon tai
toteutettu. Edelleen, vaikka jäsenyydestä päästäisiin
puhumaan jopa tämän vuosikymmenen aikana, lasketaan
siirtymäajat varmasti jopa kymmenissä vuosissa, ainakin
tässä kirjoituksessa luetelluissa kysymyksissä.
Vastauksena otsikon kysymykseen Baltian jäsenyydestä
Euroopan Unioniin, tulevaisuutta vai harhaa, tekee mieli vastata:
harhaa. Tätä kirjoitettaessa on yhä todennäköisenpää,
että EU tulee laajentumaan hitaammin ja varovaisemmin kuin
on kuviteltu. Kaikkia 10 itäistä jäsenkandidaattia
ei kelpuuteta jäseneksi yhtäaikaa ja edessä saattaa
olla katkera taistelu maiden jakamisesta kelpoisuusryhmiin. Baltiaa
tuskin kelpuutetaan ainakaan ensimmäiseen.
Veijo Kokkarinen
PIENIKOKOISET AUTOT - RATKAISU ENERGIA- JA SAASTEONGELMIIN?
Ihmiset ostavat ylisuuria autoja ja alikäyttävät
niitä. Muuttamalla autonkäyttäjien ennakkokäsityksiä
ja mielikuvia pienikokoisista autoista, autonvalmistajat saadaan
kehittämään autoja, joiden energian kulutus ja
ilman saastuttaminen ovat erityisen pieniä. Pienten erikoisautojen
laaja käyttöönotto vähentäisi USA:ssa
liikenteen energian kulutusta ja päästöjä
jopa 50 prosentilla, vaikka liikenne lisääntyisikin
ruuhkaisilla kaupunkialueilla 70 prosentilla. Näin kirjoittaa
Robert Q. Riley.
Jo nyt liikenne kuluttaa yli 20 prosenttia maailman
primäärienergiasta ja tuottaa huomattavan osan maailman
ilman saasteista. Maailman henkilöautokannan arvioidaan kasvavan
2,5-kertaiseksi seuraavan 30 vuoden aikana. Energian kulutus ja
ilman saasteet lisääntyvät vastaavasti. Taloudellisesti
hyödynnettävät öljyvarat olisivat tuolloin
loppumaisillaan.
Tällaiset trendit eivät voi jatkua ilman,
että niillä olisi negatiivisia vaikutuksia terveyteen
tai elämänlaatuun. Jatkossa tarvitaan uudenlaista suhdetta
henkilöiden liikkuvuuden ja energian kulutuksen välillä.
Ratkaisu on selvästi nykyista suurempi energiatehokkuus,
mikä on samalla ratkaisu myös ympäristöongelmiin.
Liikenteen energian kulutuksen vähentäminen
Kuinka sitten saavutetaan huomattava vähennys
liikenteen energiankulutuksessa? Teknisiä mahdollisuuksia
ovat ajoneuvotekninen suunnittelu, uudet polttoaine- ja voimansiirtojärjestelmät
sekä parempi liikenteen hallinta. Nämä ovat kuitenkin
kalliita ratkaisuja. Selvästi halvempi ratkaisu on autokoon
selvä pienentäminen. Tällöin päästään
jopa kolme kertaa taloudellisempaan energian käyttöön.
Pienet autot soveltuvat parhaiten työmatkakäyttöön
sekä ruuhka-ajoon kaupunkialueilla.
On laskettu, että USA:ssa pienet erikoiskäyttöautot
vähentäisivät kansakunnan energian kulutusta ja
liikenteen päästöjä 50 prosentilla ja silti
liikenne voisi lisääntyä nyt ruuhkaisilla kaupunkialueilla
jopa 70 prosentilla. Pienten autojen käyttöönotolle
on olemassa kuitenkin suuria esteitä. Autoteollisuus pelkää
menettävänsä voittoja, pienten autojen turvallisuuden
katsotaan olevan heikko ja kuluttajat eivät ainakaan toistaiseksi
hyväksy autokoon radikaalia pienentämistä.
Eri maissa henkilöautossa on keskimäärin
1,6 - 1,8 matkustajaa. USA:ssa noin 90 prosenttia henkilöautomatkoista
on sellaisia, jossa on vähemmän kuin kaksi matkustajaa,
työmatkoilla on keskimäärin 1,1 matkustajaa (Suomessa
henkilöauton keskimääräinen matkustajaluku
on 1,6 ja työmatkoilla 1,2). Käyttämällä
pienempiä ja kevyempiä ajoneuvoja toistuvilla matkoilla
voidaan kuljetuskaluston massaa pienentää huomattavasti.
Tästä on seurauksena pienempi energian kulutus ja pienenevät
saasteet.
Aikaisemmat toimet vähentää liikenteen
päästöjä perustuivat yrityksiin muuttaa autonkäyttäjien
käyttäytymistä: saada autonkäyttäjät
auton yhteiskäyttöön työmatkoilla tai käyttämään
joukkoliikennevälineitä. Nämä ratkaisut edellyttivät
ihmisiltä elämäntyylin muutosta, ja siksi niillä
ei ole saavutettu kovin lupaavia tuloksia. Auton yhteiskäytössä
ihmisten on muutettava työmatkatottumuksiaan, jotta isolle
autolle saataisiin parempi hyötysuhde. Pienellä autolla
saavutetaan olennaisesti sama päämäärä
kehittämällä liikennevälinettä, joka
on yhteensopiva ihmisten matkustustottumusten kanssa.
Pienten autojen hyväksyntä kohtaa kuitenkin
esteitä. On voitettavana ennakkokäsityksiä, joita
on niin kuluttajilla kuin autojen suunnittelijoilla. Kuluttajat
katsovat pienet autot turvattomiksi ja vähemmän vetovoimaisiksi
(autolla on suuri symbolimerkitys). Autonvalmistajat pitävät
niitä vaikeasti markkinoitavina. Suunnittelijat pitävät
niitä täysikokoisen auton halpaversiona.
Itse asiassa pienet autot eivät välttämättä
ole turvattomia, vetovoimattomia tai vaikeasti markkinoitavia
halpamalleja. Niissä voi olla kekseliäitä turvaratkaisuja,
vaikuttavaa edistyksellistä informaatioteknologiaa ja törmäyksenestojärjestelmiä
sekä omaperäisiä ja vetovoimaisia ulkomuotoratkaisuja.
Niitä saattaisi olla hauska ajaa!
Ultrakevyet autot ensi vuosituhannen alussa
Tulevaisuuden autosuunnittelu voi poiketa huomattavasti
tämän päivän monikäyttöautosta.
Uuden aallon vaihtoehtoautojen nimistössä vilahtelee
sellaisia nimiä kuin 'ostoskärry' (shopper), 'lähialueauto'
(neighborhood car), 'kapeakaista-ajoneuvo' (narrow-lane vehicle),
'työmatka-auto' (commuter car) ja 'kaupunkiauto', (urban
car). Jonain päivänä 'standardiauto' ei ehkä
olekaan enää standardiauto. Uusia erikoisautoja voidaan
kuvata seuraavasti:
Työmatka-auto on suunniteltu erityisesti työmatka-ajoja
varten. Se painaa korkeintaan 450 kg. Auto on moottoritiekelpoinen,
ja huippunopeus on 120 km/h. Auto täyttää moottoriajoneuvon
turvallisuusstandardit ja istumapaikkoja on kolme tai vähemmän.
Litralla polttoainetta auto kulkee 30 - 45 km.
Kapea-ajokaista-ajoneuvo on työmatka-auton alaryhmä
ja istumapaikkoja on 1 - 2.
Kaupunkiauto on suunniteltu erityisesti kaupungin
katuliikenteeseen. Paino on korkeintaan 450 kg ja maksiminopeus
90 km/h sekä henkilöluku korkeintaan kaksi. Auto kulkee
vaihtoehtoisesti joko sähköllä tai polttomoottorilla.
Puoliautot (sub-cars) ovat erityisen kevyitä
ja pienimoottorisia ajoneuvoja, eivätkä varsinaisia
autoja. Esim. moottoripolkupyörä tai -kolmipyörä,
moottoripyörät (myös katettuna), golf-autojohdannaiset
ja kolmi- tai nelipyöräiset lähialueautot.
Kuluttajien arvot
Jokainen pitää itsestään selvänä,
että pienet, käyttötarkoitukseen erikoistuneet
autot vähentävät ruuhkia ja säästävät
luonnonvaroja. Mutta onkin toinen asia myydä näitä
autoja. Perinteisesti markkinat suunnittelevat tuotteen ja myyvät
sen sitten kuluttajille. Nyt on kysymyksessä kuluttajan markkinoiden
synnyttäminen ympäristöystävälliselle
pikkuautolle.
Koko historiansa aikana Amerikassa auto on symbolisoinut
omistajansa vaurautta ja hyvinvointia. Miltä mahtaisi stereotyyppinen,
taloudellinen 'vihreä' auto näyttää tässä
moottorikavalkaadissa? Jotakuinkin vaatimattomalta!
Auton hankinta liittyy voimakkaasti ostajan minäkuvaan.
Uusilla energiatehokkailla ajoneuvoilla pitää olla luontaista
vetovoimaa omasta takaa. Säästäminen ja kieltäymykset
eivät ole vetäviä markkinointiteemoja. Taloudellisten
ja teknologisten teemojen lisäksi tarvitaan autonkäyttäjän
minäkuvan muutosta. Vaihtoehtoisen auton 'vihreä' orientaatio
saattaisi olla 21. vuosisadan modernin, maailmatietoisen miehen
ja naisen symboli. Uusien autojen omistamisen, käyttämisen
ja huoltamisen pitää olla hauskaa.
Uutta politiikkaa ja uutta teknologiaa tarvitaan
rohkaisemaan energiatehokasta liikennettä. Mutta menestyäkseen
sekä politiikkaa että teknologiaa täytyy tarkastella
yhdessä ihmisten arvojen, elämäntyylin ja asenteiden
kanssa.
Johtopäätöksiä (VK)
Pienikokoisten autojen laajamittaisella käyttöönotolla
saattaa olla huomattavia vaikutuksia tulevaisuuden liikenteeseen.
Mikäli Robert Q. Rileyn arviot polttoaineen kulutuksen ja
liikenteen päästöjen 50 prosentin vähenemisestä
siitä huolimatta, että liikenne ruuhkaisilla kaupunkialueilla
lisääntyisi selvästi, pitäisi paikkansa, ilmiöllä
olisi hyvinkin laajakantoista merkitystä maailman autoteollisuuteen,
energiatilanteeseen, energian hintaan ja kasvihuoneilmiöön
sekä muihin ympäristöhaittoihin.
Pienikokoisten autojen vaikutukset Suomessa tuskin
olisivat yhtä suuria kuin maissa, joissa autoliikenne on
selvästi enemmän ruuhkautunutta. On myös totta,
että pienten autojen käyttöönotolla on paljon
vastustusta niin autonmyyjien puolella kuin myös autonostajien
joukossa. Asenteiden ja mielikuvien muutos pienikokoisten autojen
'hyväksymiselle' olisi jokseenkin suuri. Asenteiden muutosta
saatettaneen tulevaisuudessa edistää ympäristöveropolitiikalla,
jossa pienten autojen verotus olisi selvästi vähäisempää
kuin suurien autojen.
Voisi ajatella, että ainakin aluksi pieniä
autoja saatettaisiin hankkia Suomessa kakkos-autoiksi. Suomessa
perheissä on edelleen valtaosalla yksi auto. Kun (jos) pikkuautot
aikanaan tulevat sarjatuotantoon, niiden hinta olisi varmaankin
nykyisiä autoja halvempi (ainakin pitäisi olla), mikä
lisäisi niiden hankintaa.
Henkilöauto on Suomessa toistaiseksi ollut korkean
hintansa takia kotitaloushyödyke. Pienten autojen käyttöönotto
saattaisi tehdä siitä henkilökohtaisen hyödykkeen
ja liikkumisvälineen. Autotiheys kasvaisi pienten autojen
ansiosta suuremmaksi, kuin jos autokantaan kuuluisi vain 'täysikokoisia'
autoja. Pikkuautojen käyttöönotto lisäisi
myös autoliikenteen kasvua etenkin taajamissa.
Pienet autot otettaisiin ensiksi käyttöön
taajamissa, jossa niiden käytöstä saavutettaisiin
suurimmat hyödytkin. Nämä autot veisivät vähemmän
tie- ja katutilaa ja pysäköintipaikoille niitä
mahtuisi enemmän. Työmatkaruuhkat kuitenkin pienenisivät
nykyisestä. Energian kulutus ja päästöt vähenisivät.
Pitkillä matkoilla ja etenkin lapsiperheissä
nykyinen standardiauto säilyttänee asemansa paremmin.
Myös sellaisilla matkoilla, joilla on paljon tavaraa mukana,
tarvitaan jatkossakin riittävän suurikokoista autoa.
Tällaisia, suomalaisille ominaisia matkoja ovat esim. vapaa-ajan
asuntoon liittyvät matkat.
Pikkuautojen käyttöönotto todennäköisesti
vahvistaisi henkilöauton asemaa liikenteessä, kun päästöjen
määrä kuljettua henkilökilometriä kohden
lähenee joukkoliikenteen päästöjä. Nykyisin
henkilöautoliikenteen päästöt henkilökilometriä
kohden ovat noin kaksinkertaiset linja-autoon verrattuna ja noin
kolminkertaiset junaliikenteeseen verrattuna.
Nykyinen autokonsepti ei enää toimi kovinkaan
hyvin Keski-Euroopan tungostuneilla liikenneväylillä.
Niinpä EU:ssakin on huomattu tarve kehittää tulevaisuuden
tarpeisiin paremmin sopiva auto. Seuraavassa CORDIS-tiedotteesta
käännettyä (NH):
Tulevaisuuden auto
"The car of the future" -tehtäväryhmä
kehittämään painopistealueita tutkimusprojekteille.
EU:n tutkimus- ja kehittämiskomissaari Mrs.
Cressonin, teollisuus, telekommunikaatio ja informaatioteknologiakomissaari
Mr. Bangemanin ja kuljetusjärjestelmäkomissaari Mr.
Kinnockin aloitteesta Euroopan komissio on asettanut kuusi tehtäväryhmää
kehittämään yhteisiä teollisia tutkimusprojekteja
tarkoituksena vahvistaa eurooppalaista kilpailukykyä.
Liikenteen valtaisan kasvun seurauksena ajoneuvojen
päästöongelma on kasvanut huolimatta yrityksistä
valmistaa puhtaampia autoja. Tietyt maat ovat niin huolestuneita
tilanteesta, että ne harkitsevat tiukkaa lainsäädäntöä
auttamaan ongelman ratkaisussa.
Jotain edistystä on saavutettu tuottamalla vähemmän
saastuttavia autoja, jotka ovat myös turvallisempia ja energian
käytöltään tehokkaampia. Valmistajat ovat
yrittäneet vähentää CO2- ja muita haitallisia
päästöjä, mutta paljon jää vielä
tehtäväksi.
Autoteollisuus on taloudellisesti eräs avaintoimiala
Euroopassa. Ajoneuvotuotannon suora lisäarvo edustaa 9% yhdistetystä
BKT:stä. Ala työllistää suoraan 1,8 miljoonaa
henkilöä ja kokonaistyöllistävyys on 8,3%
koko teollisesta työvoimasta Euroopassa. Vuonna 1991 Euroopan
autoteollisuuden tutkimus- ja tuotekehityskustannukset nousivat
11 miljardiin ECUun. Kuitenkin puhtaan auton ja sähköauton
osalta eurooppalaisen teollisuuden tutkimusyritykset ovat olleet
satunnaisia ja huomattavasti jäljessä ulkomaisia kilpailijoita.
Yhdysvalloissa esimerkiksi liittovaltio aikoo sijoittaa 300 miljoonaa
dollaria alan tutkimukseen, samoin Japanin teollisuus on investoimassa
suuria summia tämän alueen tutkimukseen.
Tehtäväryhmä koettaa luoda edellytyksiä
tarvittavalle tutkimukselle ja kokeilutoiminnalle uuden sukupolven
auton kehittämiseksi seuraavan viiden - kymmenen vuoden aikana.
Tarkoituksena on rohkaista suurempaan yhteistoimintaan valmistamaan
auto, joka tuottaa hyvin vähän tai ei ollenkaan haitallisia
päästöjä. Toimenpiteet kohdistetaan ongelman
keskeisimpiin teknisiin kysymyksiin:
Jotta tarpeista ja painotuksista saataisiin parempi
kuva, tehtäväryhmällä on jo ollut epävirallisia
yhteydenottoja auto- ja liitännäisteollisuuteen mukaan
lukien SME:t ja energian tuottajat ja jakelijat. Kokouksia on
pidetty kaikkien asiaa sivuavien sektorien edustajien kanssa toimintasuunnitelman
tieteellisten ja teknologisten piirteiden määrittelemiseksi.
Tulevissa tapaamisissa keskustellaan tutkimuksen edistymisestä
ja tuloksista.
Vuoden 1995 tapahtumia ovat olleet:
LYHYESTI
Suomi-skenaarioiden seurantaseminaari 25.01.1996
SITRAssa
Veijo Kokkarinen ja Matti Leskinen Tielaitoksesta
olivat kuuntelemassa ns. Suomi-skenaarioiden käyttökokemuksista
hankkeen tilaajan ja rahoittajan SITRAn järjestämässä
seminaarissa. Heidän raporttinsa:
Skenaarioprojektin rahoittanut Sitra on tukenut myös
jatkotyön käynnistymistä ja rahoittanut hankkeen
seurantaraportin laatimisen. Raportti perustuu jatkotyöhön
osallistuvien haastatteluihin ja ilmestyy maaliskuussa.
Aarne Nurmio (SMG Finland Oy) totesi, että Suomessa
ollaan irtaantumassa Suuri suunnitelma -skenaariosta ja siirrytty
Armotonta menoa -skenaarion ja Valtapiirien taistelu -skenaarion
välimaastoon. Hallitusohjelman todettiin olevan Suuren suunnitelman
mukainen. Mitään skenaariota ei sinänsä hylätä.
Suomi -skenaarioiden tekijät (Sitra, SMG) olivat
jäljittäneet yhteensä 75 eri tahoa, jotka olivat
soveltaneet näitä skenaarioita omassa yrityksessään,
virastossa, tai laitoksessa. Tilaisuudessa kokemuksistaan skenaarioiden
käytöstä esittelivät:
Johtopäätöksiä:
Onnistuneen skenaariotyön edellytyksiä:
Epäonnistuneissa skenaariotöissä ei
selkeästi mietitty, mitä tuloksia halutaan.
Entä tielaitoksessa:
Sekä liikenne-ennusteissa, tienpidon kymmenvuotissuunnitelmassa
että laitoksen visiossa 2005 ovat skenaariot olleet taustalla.
Olisiko kevään kuluessa periaateratkaisujen selkiinnyttyä
aika tarkastella uudelleen tilannetta? Ovatko vaihtoehdot riittävän
radikaaleja riskianalyysiin ja varautumiseen? Mikä ero on
tiehallinnon ja liikelaitoksen skenaariotyöllä? Mitä
ennustetyön mahdollinen siirto vaikuttaa?
Kunnallisten palvelujen skenaarioissa voisi olla
jotain vihjettä tiehallinnon asiakaspalvelujen ideointiin.
Raportin valmistuttua siitä saattaa löytyä
sellaisia organisaatioita, joiden skenaariotyöhön kannattaa
tutustua. Seminaarin osanottajalistassa mielenkiintoisilta näyttivät
YIT-yhtymä ja YTV sekä LM.
Muutama poiminta World Future Societyn julkaisemista
kuukausikatsauksista Future Survey (päätoimittaja: Michael Marin),
joissa referoidaan tulevaisuutta käsitteleviä kirjoituksia
ja kirjoja ym. julkaisuja.
Teknologioiden kymmenen kärjessä
Battelle Institute'n asiantuntijat ovat poimineet
kymmenen keskeistä teknologian alaa seuraavana kymmenvuotiskautena
(The Top 10 Technologies For the Next 10 years, Douglas E. Olesen,
President and CEO, Battelle, The Futurist, 29:5, Sept-Oct 1995,
9-13.)
Vuoden 1995 alussa Battelle kokosi näkemyksellisimmät
teknologia-asiantuntijansa ja kysyi heiltä: Mitkä tulevat
olemaan lupaavimmat teknologian alat liike-elämässä
seuraavana kymmenvuotiskautena? Ohjeena oli hakea teknologioita,
jotka tuottavat hyötyä (voittoa) ja joilla on arvoa
käyttöteknologioina, joihin yritysten olisi viisasta
jo nyt suuntautua.
Kymmenen kärjessä olivat:
Seuraavina tulivat mm. satelliittipaikannus (GPS),
valtamerien hyväksikäyttö, täysin kierrätettävät
tai uudestaan käytettävät tuotteet, kotitalousrobotit
ja jotkut uudet tekniikat veden puhdistukseen.
Olesen varoittaa, että mikään näistä
ennustuksista ei ole varma asia mainiten esimerkkinä nykyisen
kiinnostuksen puutteen vaihtoehtoisiin energialähteisiin
- kuuma alue parikymmentä vuotta sitten.
Bruntland Commission assumptions questioned
The Future of the Environment: Ecological Economics
and Technological Change. Faye Duchin (Director, Institute for
Economic Analysis, NYU; VP, ISEE) and Glenn-Marie Lange (IEA).
NY: Oxford U Press, Dec 1994/ 222p/$29.96.
The large-scale use of technologies developed since
the beginning of the industrial revolution, and especially since
WWII, has placed considerable stress on the environment. "Today's
concerns about the global environment are a response to the massive
scale on which modern technologies are now utilized and the certainty
that they will spread to the developing countries in the decades
ahead."
New technologies can be vastly more efficient and
cleaner in terms of use of energy and materials and the generation
of waste. This book explores some important aspects of the relationships
among increasing affluence, pollution, and technological choices
by considering the world economy over the next several decades.
The model and data base used, the World Model and the World Data
Base, was constructed by Wassily Leontief and colleagues in 1977.
The authors construct a worst case Reference Scenario in which
no technological change takes place after 1990, an Our Common
Future Scenario (based on the position of the 1987 Brundtland
Report), and four additional scenarios based on alternative technological
and organizational assumptions (larger share for nuclear/hydro
power, larger share for solar electric power, rapid modernizing
in China and India).
They conclude that the position taken in the Brundtland
Report-that both economic and environmental objectives can be
achieved-is rather optimistic and "not realistic." This
underscores the need for significant rethinking about sustainable
development in both rich and poor countries. Much of the book
is devoted to "case studies" of future prospects in
various sectors: electric power generation, industrial energy
conservation, production and use of metals, construction, cement,
pulp and paper, chemicals, motor vehicles, and household energy
conservation.
World economy trends and issues
World Economic and Social Survey 1995: Current Trends
and Policies in the World Economy. UN Dept for Economic and Social
Information and Policy Analysis. NY: United Nations Publications,
June 1995/345p/ $55.00pb. (Sales No. E.95.II.C.1)
The global economy is in the strongest condition
in many years." It seems to have attained a "cruising
speed" in the growth of output of about 3% per year, "which
at the moment appears sustainable." Although the rate of
growth is not very rapid-about the average of the 1980s-it is
unusually widespread: only 30% of all countries are expected to
have a decline or stagnation in 1995 per capita output, compared
to 55% in 1993. Some other trends and issues: |