Tieliikenne-ennuste vuosille 1997 - 2030
TIIVISTELM�
Tieliikenne-ennuste vuosille 1997 - 2030 on vuonna 1995 valmistuneen tieliikenteen ennusteen tarkistus. Esitetty tieliikenteen kasvuarvio koko maan osalta vastaa valtioneuvoston asettaman ministerity�ryhm�n taustaselvityksess� syksyll� 1998 esitetty� tieliikenteen kasvuennustetta. Tarkistettu ennuste on edelleen ns. perusennuste. Siin� ei ole otettu huomioon mahdollisia erityisi� liikenne- ja yhteiskuntapoliittisia toimenpiteit�, joilla voisi olla vaikutusta liikenteen kehitykseen.
Tarkistetun ennusteen mukaan tieliikenne kasvaa Suomessa 38 prosentilla vuosina 1997 - 2030, eli noin prosentilla vuodessa. Raskas autoliikenne kasvaa l�hes 50 prosentilla ja kevyt autoliikenne 36 prosentilla. Liikenteen kasvunopeus hidastuu selv�sti vuoden 2010 j�lkeen, kun henkil�autotiheyden kasvu taittuu ja my�s Suomen v�kiluku alkaa pienet� vuoden 2020 j�lkeen. Henkil�autotiheyden arvioidaan olevan 520 autoa 1000 asukasta kohden vuonna 2030 (v. 1998 392 autoa/1000 as.).
Ennusteen tarkistaminen perustuu uusiin v�est�ennusteisiin, joiden mukaan maan sis�inen muuttoliike on arvioitu aikaisempaa suuremmaksi. Koko v�est�n lis�ksi on tarkasteltu aluetasolla v�est�n ik�rakennetta. Tarkistetun ennusteen mukaan tieliikenteen kasvu on nopeinta muuttovoittokasvukeskuksissa ja niit� yhdist�vill� p��teill�. Liikenteen kasvun erot eri alueiden v�lill� ovat melko suuria. Uudenmaan maakunnassa kasvuksi arvioidaan yli 50 prosenttia, kun It�- ja Pohjois-Suomessa kasvuksi tulee vain noin 25 prosenttia.
Nopeinta liikenteen kasvu on ennusteen mukaan p��teill�, 47 prosenttia vuosina 1997 - 2030. P��teiden liikenteen kasvua nopeuttaa muuttoliike kasvukeskuksiin. Etel�-Suomen p��teill� (ja Oulun seudulla) liikenteen arvioidaan kasvavan 50 - 60 prosenttia. Joillakin Pohjois- ja It�-Suomen v�est�tappioalueiden yhdysteill� liikenne ei kasva ollenkaan tai jopa pienenee hiukan. Seututeiden liikenteen keskim��r�iseksi kasvuksi arvioidaan 38 ja yhdysteiden 10 prosenttia vuosina 1997 - 2030.
Pienemmill� alueilla, seutukunnissa ja kunnissa liikenteen kasvun erot maan eri osien v�lill� ovat selv�sti suuria alueita suurempia. Joissain kasvukeskuskunnissa liikenteen kasvu on ennusteen mukaan kaksinkertainen maan keskim��r�iseen kasvuun verrattuna ja joissakin v�est�katokunnissa liikenne ei kasva juuri ollenkaan.