Tielaitoksen johtokunta hyväksyi Tielaitoksen tutkimus- ja kehittämisstrategian vuosille 2000-2003 kokouksessaan 14.4.1999. Strategian mukaan tiehallinnon tutkimus- ja kehittämistoiminnan painopistealueita ovat:
T&K -toimintaa priorisoidaan näille painopistealueille. Tämän lisäksi tiehallinto varmistaa, että painopistealueille kuulumattomille tienpidon osa-alueille suunnataan riittävästä T&K -toimintaa. Näin taataan tienpidon laajan osaamisen ylläpito ja kehittäminen myös pitkällä aikavälillä.
Tiehallinnon johtoryhmä on päättänyt kokouksessaan
19.6.2000, että T&K-strategian painopistealue "tiestö ja liikennetiedot" laajennetaan tiedon hallinnaksi, jolloin se käsittää koko tiedon hallinnan kehittämisen. Erilliset Digiroad- ja NAVI -ohjelmat rahoitetaan erikseen.
Vuoden 2001 alusta tiehallinnon ja Tieliikelaitoksen tutkimusyhteistyön perusteet muuttuvat ja vain tiehallinnolle jää vastuu tienpidon ja tieliikenteen perustutkimuksen varmistamisesta. Eräät pitkäaikaiset tutkimusprojektit, joissa liikelaitoksen edustajilla on huomattava vastuu, viedään loppuun ylimenokauden aikana v. 2004 loppuun mennessä.
Tiehallinnon tutkimus- ja kehittämistoiminnan konsulttikustannukset on sidottu tienpidon rahoitukseen. Tiehallinnon tavoitteena on käyttää tutkimus- ja kehittämistoimintaan 1,5 % Tiehallinnon budjetista.
Nyt käsiteltävän keskushallinnon ohjelman budjetti on n. 42 miljoonaa markkaa, johon sisältyy EU:lta saatavaksi arvioituja korvauksia aikaisemmin toteutetuista hankkeista n. 2 miljoonaa. Tiepiirit tekevät omaan toimintaansa liittyen myös pienimuotoista tutkimus- ja kehittämistyötä, johon sisältyy konsulttikustannuksia noin 4,9 Mmk. Tiepiirien tekemään kehitystyöhön odotetaan saatavan EU:lta tukia noin 1 Mmk. Koko Tiehallinnon T&K -budjetti on 1,2 % Tiehallinnon budjetista (3 978 milj. mk).
Tiehallinnon tutkimus- ja kehittämisohjelmassa strategisia projekteja on edelleen vain kaksi: tierakenteiden tutkimusohjelma (S 4) ja pääteiden parantamisratkaisut (S 12). Tutkimusteemat ovat yksiköiden vastuulla. Teemojen alla tehtävien projektien ensisijainen tarkoitus on palvella tiehallinnon toiminnan ja tuotteiden kehittämistä.
Tiehallinnon työ koostuu pääasiassa tutkimustarpeiden selvittämisestä, tutkimusten tilauksista, töiden valvonnasta ja tulosten käytäntöön viemisestä. Alla olevassa taulukossa on esitetty kokonaiskustannukset painopistealueittain.
Strategisten projektien ja teemojen kustannusten jakautuminen painopistealuille käyvät ilmi seuraavasta taulukosta (vastuuhenkilöiden yhteystiedot ovat julkaisun lopussa). Kustannuksista noin puolet on jo sidottuja aikaisemmin käynnistyneisiin hankkeisiin. Tiehallinnon tutkimusohjelmassa on varauduttu osallistumaan TEKES:n infraklusteriohjelmaan n. 2 Mmk:lla.