Tiehallinto, Vaasan tiepiiriPohjanmaan kautta - Via ÖsterbottenTiemuseon julkaisuja 15 on ilmestynytLisätietoja | Jakelu | Tiemuseon julkaisut | Tielaitos 200 vuotta![]() Vaasan tiepiirin julkaisema teos "Pohjanmaan kautta - Via Österbotten" (ISBN: 951-726-287-6) kertoo maakunnan tieliikenteen ja tienraivaajien historian. Teos on osa vuoteen 1999 kestävää Tielaitoksen 200-vuotishistoriaprojektia. Tutkimuksen ovat kirjoittaneet FM Tapio Salminen, FM Raisa Maria Toivo ja FM Timo Haavisto.Teos on kokonaan kaksikielinen ja siinä on 463 sivua, n. 80 kuvaa ja 18 karttaa. Kirja julkistettiin Vaasassa 8.4.1997. |
Maakunnan vanhin tiestö![]() Varsinaiset maantiet palvelivat lähinnä viranomaisia ja sotilaita, talonpoikien kaupan kannalta tärkeä liikenne kulki enimmäkseen talvi- ja paikallisteitä, polkuja ja vesireittejä myöten. Jokien merkitys liikenteelle oli vielä 1600-luvulla tärkeä, mutta seuraavalla vuosisadalla jokiliikenne menetti asemansa Etelä- ja Keski-Pohjanmaalla jokien jatkuvasti madaltuessa.
Pohjanmaan liikennevaihe ja yhteydet RuotsiinPohjanmaan liikenteellinen merkitys kasvoi 1700-luvulla, kun yhteydet Itä-Suomesta etelään katkesivat rajamuutosten seurauksena. Alkoi Pohjanmaan liikennevaihe. Suomi liitettiin Venäjään 1809, jonka seurauksena vähitellen 1800-luvun kuluessa Pohjanmaan liikenteellinen merkitys väheni, kun Itä-Suomen kauppa kääntyi Venäjälle.Yhteydet Pohjanlahden yli eivät kokonaan katkenneet, ja etenkin kriisiaikoina, kuten Kriminsodan ja talvisodan aikana, vanha reitti Merenkurkun kautta Ruotsiin oli vilkkaassa käytössä.
Tokeroteitä ja moottoriväyliä![]() Vanhan, hevosliikenteelle tehdyn tieverkon parantaminen aloitettiin jo 1920-luvulla, mutta varsinaisesti vasta toisen maailmansodan jälkeen rakennettiin kokonaan uusi päätieverkko autoliikennettä ajatellen. Lisätietoja:
Kirjan myynti ja jakelu:
|