Valtioneuvoston tiedotusyksik�n tiedote
Valtioneuvoston yleisistunto 10.3.2000
Valtioneuvosto teki yleisistunnossa 10.3.2000 seuraavat p��t�kset:
Periaatep��t�s tielaitoksen uudistamisesta ja tienpidon rahoituksesta vuosina 2000�2003. Tielaitoksen kehitt�mist� jatketaan jakamalla tielaitos 1.1.2001 lukien tiehallintoon, joka toimii virastona, sek� tuotantoliikelaitokseen, johon siirret��n tielaitoksen tuotantotoiminta. Valtioneuvoston lausumat;
1) Hyv�ksyess��n valtioneuvoston periaatep��t�ksen tielaitoksen liikelaitostamisesta valtioneuvosto:
- toteaa, ett� ehdotukseen sis�ltyv� 500 miljoonan markan hankerahoitus on erillinen, nimenomaan liikelaitostamiseen liittyv� siirtym�kauden rahoitusj�rjestely sek�
- vahvistaa liikelaitoksen pysyv�ksi tielaitoksen tuotannon organisaatiomuodoksi torjuen n�in yhti�itt�mistavoitteet.
Uudistuksen jatkovalmistelussa tielaitokselle tulee asettaa selke�t julkisen palvelun teht�v�t tienpidon laadun, turvallisuuden ja alueellisen tasapainon turvaamiseksi sek� varmistaa henkil�st�ratkaisujen toteutuminen henkil�st�ty�ryhm�n neuvottelumuistion ja siin� hyv�ksyttyjen periaatteiden mukaisesti.
2) Hyv�ksyess��n tielaitoksen kehitt�misp��t�ksen valtioneuvosto toteaa, ett� Suomea sitovien kansainv�listen velvoitteiden mukaisen ilmastopolitiikan toteuttaminen vaatii toimenpiteit�, joilla liikennett� ohjataan ilmastovaikutuksiltaan kest�viin ratkaisuihin.
LIITE
Periaatep��t�s tielaitoksen uudistamisesta
Valtioneuvosto on, asian oltua valmistelevasti talouspoliittisen ministerivaliokunnan sek� raha-asianvaliokunnan k�sittelyss�, t�n��n tehnyt seuraavan periaatep��t�ksen:
Hallitusohjelmassa on todettu, ett� liikenneverkkojen kunto ja arvo s�ilytet��n nykytasolla. Ohjelman mukaan hallitus varautuu my�s liikenneverkkohankkeiden rahoittamiseen erillisj�rjestelyin. Maa- ja vesirakennusalan vakaa kehittyminen turvataan. Tielaitoksen organisaatiota kehitet��n k�ynniss� olevien pilottikokeilujen pohjalta hyv�� henkil�st�politiikkaa noudattaen.
L�ht�kohta teht�v�lle organisaatiop��t�kselle on, ett� tienpidon laatu ja etenkin tiest�n turvallisuus s�ilyv�t, markkinat kehittyv�t ja ett� tiest�n rappeutuminen pys�htyy. Organisaatiouudistuksen valmisteluty�ss� toteutetaan seuraavia periaatteita:
1. Organisointilinjaus
Tielaitos jaetaan 1.1.2001 lukien tiehallinnoksi, joka toimii virastona, sek� tuotantoliikelaitokseksi, johon siirret��n tielaitoksen tuotantotoiminta. Tiehallintoon siirret��n tielaitoksen viranomaisteht�v�t sek� tienpidon tilaaja- ja kilpailuttamisteht�v�t niihin liittyvine toimintoineen. Perustettavaan liikelaitokseen siirret��n tuotantotoiminta sek� tuotantoon liittyv� omaisuus. Maa-ainesalueet jaetaan hallinnon ja liikelaitoksen kesken. Tuotantoliikelaitoksen palvelutavoitteena on, ett� se yll�pit�� valmiuksia yleisten teiden hoitoon koko maassa.
2. Henkil�st�n asema
Henkil�st�n asemaan liittyvist� j�rjestelyist� laaditaan j�rjest�jen kanssa yhteisty�ss� neuvottelumuistio, jolla varmistetaan kilpailun avaamiseen tarvittavan siirtym�ajan henkil�st�vaikutusten hallinta. Osapuolet sitoutuvat noudattamaan neuvottelumuistion periaatteita. Kilpailun kokonaan k�ynnistytty� tuotantoliikelaitoksen henkil�st�tarve on noin 3 500 henkil�� ja tiehallinnon noin 900 henkil��. Luonnollisen poistuman sek� nyt jo toteutettavien aktiivisten sopeuttamistoimenpiteiden rinnalla erityistoimenpiteit� kohdistetaan enint��n 500 henkil��n liikelaitoksen osalta. Tiehallinto sopeuttaa henkil�st���n p��osin luonnollisen poistuman kautta. Henkil�st�n sopeuttamisessa noudatetaan vastuullista henkil�st�politiikkaa.
Henkil�st�n sopeuttaminen toteutetaan tiehallinnon ja liikelaitoksen v�lisiss� sopimuksissa, jotka perustuvat neuvottelumenettelyyn.
P��periaatteena on, ett� j�rjestelyt siirtym�aikana eiv�t johda irtisanomisiin taloudellisista tai tuotannollisista syist�. Neuvottelumuistiossa t�smennet��n henkil�st�n asemaan liittyv�t reunaehdot ja toimintapolitiikat.
Henkil�st�n asemaan liittyviss� j�rjestelyiss� tulee toisena p��periaatteena olla mahdollisimman v�lit�n siirtyminen joko perustettaviin uusiin organisaatioihin, toiselle ty�nantajalle tai ammattikoulutukseen.
Toimenpiteet suunnitellaan yhdess� valtiovarainministeri�n ja ty�ministeri�n kanssa.
3. Kilpailun avaaminen
Tienpidon kilpailuttaminen jatkuu vuonna 2000 p��osin samassa laajuudessa kuin vuonna 1999.
Kilpailun avaamisen aikaisten neuvottelu-urakoiden volyymista ja menettelytavoista sovitaan vuoden 2000 aikana vuosille 2001-2004. Vuosina liikelaitokselle annetaan neuvottelu-urakoita noin 2 100 milj. mk, 1 500 milj. mk, 700 milj. mk ja 200 milj. mk.
Vastaavasti kilpailua avataan vaiheittain seuraavasti:
- rakentaminen ja yll�pito vuosina 2001-2002
- suunnittelu vuosina 2001-2004
- hoito vuosina 2001-2004
Kilpailun avaamiseen yhteydess� varmistetaan, ett� tienpidon laatu ja tieverkon turvallisuus ovat turvattuja. Tuotantoliikelaitos voi laajentaa toimintaansa tienpidon ulkopuolisille markkinoille enint��n siin� laajuudessa kuin yksityiset yritt�j�t voittavat yleisten teiden tienpidon urakoita kilpailun laajentamisen seurauksena.
4. Tienpidon rahoitus
L�ht�kohta jatkossa on, ett� tielaitoksen uudelleen organisoinnista aiheutuvat s��st�t j��v�t tienpidon hyv�ksi. Vuosien 2000 - 2003 osalta perustienpidon m��r�rahoja lis�t��n. Lis�ys toteutetaan my�nt�m�ll� perustienpitoon lis�rahoja 200 milj. mk kev��n lis�budjetissa. Aktiivisiin sopeuttamistoimenpiteisiin k�ytet��n perustienpidon rahoja vuosina 2001-2004 yhteens� 90 milj. mk. Erillisen kehitt�mispaketin toteutukseen my�nnet��n lis�rahaa 500 milj. mk kev��n lis�budjetissa. Lis�rahoituksen avulla sopeutetaan henkil�st�n m��r��, s�ilytet��n liikenneverkkojen kunto ja arvo nykytasolla ja toteutetaan er�it� kannattavia tieinvestointeja tehokkaasti. Tienpitoon suunnattu lis�rahoitus pienent�� lis�ksi henkil�st�n v�hent�mistarvetta. Tienpidon m��r�rahataso vuosina 2001-2003 on v�hint��n 3 821 milj. mk. Lis�rahoitus edellytt�� organisaatiouudistuksen hyv�ksymist� eduskunnassa.
5. Toteuttaminen ja aikataulu
Liikenneministeri� laatii ehdotukset tielaitoksen organisoinnista ja lis�rahoituksesta 15.3.2000 menness�. Tavoitteena on, ett� tarvittavat budjettiratkaisut valmistellaan kev��n lis�budjetissa ja vuoden 2001 talousarvion yhteydess�. Lains��d�nt� pyrit��n k�sittelem��n siten, ett� uusi johto voisi vastata uuden organisaation edellytt�m�st� valmistelusta jo syksyst� l�htien.
Ks. my�s liikenneministeri�n tiedote asiasta (LM:n palvelusta uuteen selaajaikkunaan).