10.6.1999
Tielaitos julkaisee yli tuhatsivuisen paketin tieliikenteen historiaa. Tielaitoksen kolmiosaisesta teossarjasta "Tuhat vuotta tiet�, kaksisataa vuotta Tielaitosta" julkaistiin jo vuonna 1995 osa Pike�, hike�, autoja, joka k�sittelee vuosia 1945-2005. Nyt julkaistaan sarjan kaksi muuta osaa, Maata, j��t�, kulkijoita, jossa k�sitell��n aikaa kivikaudelta vuoteen 1860, sek� Soraa, ty�t�, hevosia, jonka aiheena on tieliikenne vuosina 1860-1945.
Teossarjan aiheita ovat teill� liikkuminen, tienpito ja ennen muuta teiden merkitys suomalaisille ja suomalaisen yhteiskunnan kehitykselle. Tavallista ihmist�k��n, teiden k�ytt�j��, ei unohdeta. Kirjoissa kuvataan teiden ja kievareiden v�liin v�rik�st�kin menoa, sivuilla vaeltaa kulkijoita Pohjanmaan py�velist� Heikki Hakalaisesta Dallap�-orkesteriin saakka.
Maata, j��t�, kulkijoita
Maata, j��t�, kulkijoita l�htee liikkeelle esihistoriasta ja piirt�� tieliikenteen kehityskaaren kivikaudelta 1800-luvun alkupuoliskolle eli orastavan teollistumisen aikaan. Ansapoluilta siirryttiin maanteille, kun kirkon, kruunun ja hansan eli kaupan, sodank�ynnin ja hallinnon tarpeet alkoivat vaatia kunnollisia tieyhteyksi�. Meren saavuttaminen oli t�rke��, liikenteen akseli kulki meren ja sis�maan v�lill�.
Aiemmassa kirjallisuudessa on korostettu vesiteiden k�ytt�� t�ss� liikenteess� - nyt osoitetaan, ett� t�m� on ollut suurelta osalta romantisointia. Vedenjakajat, kosket ja kannakset sek� usein my�s veden v�hyys aiheuttivat sen, ettei vesiv�ylist� juuri ollut etenk��n tavaraliikenteen tarpeisiin. Todellisuudessa teiden ja etenkin talviliikenteen merkitys oli elint�rke�.
Maata, j��t�, kulkijoita kertoo my�s siit�, miten vastahakoiset talonpojat saatiin tientekoon. Sota, suurvaltapolitiikka, hallinto ja diplomatia sek� talouden tarpeet alkoivat ohjata tieverkon muodostumista sit� mukaa kun kruunun ote valtakunnasta vahvistui. Teiden ja tieliikenteen historia avaa t�rke�n ja tuoreen n�k�kulman Suomen historiaan.
Soraa, ty�t�, hevosia
Soraa, ty�t�, hevosia k�sittelee aikaa, jolloin Suomen tieliikenne koki kaksi suurta mullistusta. 1800-luvun j�lkipuoliskolla uudet massakuljetusv�lineet, rautatie ja h�yrylaiva muuttivat tieliikenteen roolia sit� kuitenkaan syrj�ytt�m�tt�. Itse asiassa teiden merkitys Suomen talouden kehitykselle oli elint�rke� my�s tuossa vaiheessa: vain tieverkko kattoi koko maan.
Toisen mullistuksen aiheutti auton tulo. Autoliikenteen lis��ntyess� tieverkko oli uusittava. Toinen maailmansota pani t�m�n ty�n tulokset koetukselle. Kirja kertoo my�s h�k�p�ntt�liikenteen vuosista.
Autoliikenteen alkamisesta huolimatta teiden sankari oli suomalainen hevonen. Molemmissa nyt ilmestyviss� kirjoissa kerrotaan hevosen suuresta merkityksest� hyvinvointimme kehitykselle - unohtamatta sen osuutta my�sk��n teiden rakentamisessa.
Teossarjan p��toimittaja on dosentti Jaakko Masonen. Maata, j��t�, kulkijoita -kirjan ovat kirjoittaneet Petri Halinen, Sari Katajala-Peltomaa, Jaakko Masonen, Tapani Mauranen, Marko Nenonen ja Antti Sirki�. Toimittaja on Tapani Mauranen. Soraa, ty�t�, hevosia -teoksen kirjoittajat ovat Kimmo Antila, Timo Haavisto, Jaakko Masonen, Tapani Mauranen, Jukka Oinonen, Kirsi Salonen, Antti Sirki� ja Matti Turunen. Toimittajat ovat Kimmo Antila, Veikko Kallio ja Tapani Mauranen.
Sarjan julkaisijat ovat Tielaitos ja Oy Edita Ab (ent. Painatuskeskus Oy). Sarjan kirjoja voi ostaa paitsi kirjakaupoista, my�s Editan Netmarketista.
Lis�tietoja:
Leena S�lejoki-Hiekkanen, Tielaitos, p. 0204 22 2493
[email protected]