Turun tiepiiri:
Taajamateiden nopeusrajoituksia alennetaan monin paikoin
Valtioneuvoston k�ynnist�m�n� ja tiepiirin
toimesta kaikkien taajamien rajoitukset arvioidaan uudelleen yleisten teiden
osalta kolmen vuoden aikana. Taajamien
nopeusrajoitusten tarkistaminen on aloitettu yhteisty�ss� kunnan ja poliisin
kanssa. Kuluvan vuoden aikana nopeusrajoitusmuutoksia toteutetaan parinkymmenen
taajaman kohdalla. Monin paikoin
nopeusrajoitus alennetaan arvoon 40 km/h. Alhaisia
taajamarajoituksia tuetaan jossain m��rin rakenteellisilla toimenpiteill�.
Yleist�
Kaikista henkil�vahinkoon johtaneista onnettomuuksista l�hes 60% tapahtuu
taajamissa. Taajamien liikenneturvallisuusongelma koskee erityisesti jalankulkua
ja py�r�ily�. Ajonopeuksilla on merkitt�v� vaikutus onnettomuuksien
m��r��n ja vakavuuteen. Suuren ajonopeuden kielteiset vaikutukset n�kyv�t
selvimmin onnettomuuksien seurauksissa: mit� suurempi nopeus, sit� suurempi on
murskaava energia kolarin tapahtuessa ja sen pahempaa j�lke� onnettomuuksissa
syntyy. Kun nopeus kaksinkertaistuu, t�rm�ysenergia nelinkertaistuu.
Perusteet
Valtioneuvosto on tehnyt periaatep��t�ksen tieliikenteen turvallisuuden
parantamisesta vuonna 1997. Yhten� painopistealueena on taajamien
turvallisuuden parantaminen. Periaatep��t�ksen mukaan taajamiin kehitet��n
porrastettujen nopeusrajoitusten j�rjestelm�, jossa nopeusrajoitus
m��ritell��n kevyen liikenteen m��r�n ja ymp�rist�n
liikenneturvallisuustason perusteella. Erityisesti taajamien hallinnollisissa ja
kaupallisissa keskustoissa sek� asuntoalueilla suositaan alle 50 km/h
nopeusrajoituksia, joita tuetaan tarvittaessa rakenteellisisin keinoin.
Taajamatoiminnot
Hyv�n elinymp�rist�n keskeisi� ominaispiirteit� ovat terveellisyys,
turvallisuus, toimivuus ja viihtyisyys. Sosiaalisesti kest�v� kehitys
edellytt�� mm. yhteiskunnallisen oikeudenmukaisuuden edist�mist� sek�
hyv�n eri v�est�ryhmien tarpeet tyydytt�v�n elinymp�rist�n toteuttamista.
Taajamien nopeusrajoitusj�rjestelm� edist�� n�it� tavoitteita.
T�rm�ysriski
Taajamisssa liikkuu paljon autoja, jalankulkijoita ja py�r�ilij�it� usein
hyvin monimutkaisessa liikenneymp�rist�ss�. Autojen ajonopeudet ovat
ratkaisevia jalankulun ja py�r�ilyn kannalta. Onnettomuudessa jalankulkijan
kuolemanriski v�henee kuudenteen osaan t�rm�ysnopeuden alentuessa 50 km:st�
30 km:iin tunnissa.
Kuvassa ajonopeuden vaikutus
jalankulkijan kuoleman todenn�k�isyyteen (Pasanen).
Taajamien liikenneymp�rist� on usein
vaikeaselkoinen. Liikkuminen vaatiikin varsin paljon sek� autoilijalta ett�
kevyen liikenteen kulkijalta. Koska ihmiset tekev�t erehdyksi� my�s
liikenteess�, ei onnettomuuksilta voitane kokonaan v�ltty�. Liikenteen
j�rjestelyill� ja nopeusrajoituksilla pit�� kuitenkin pyrki� siihen, ett�
virhetoimintojen seurauksena kukaan ei menet� henke��n eik� loukkaannu
vakavasti.
Tienk�ytt�jien ik� vaikuttaa sek�
onnettomuusalttiuteen ett� seurausten vakavuuteen. Vanhusten reaktio - ja
liikuntakyky ovat usein alentuneet ja lapset ovat arvaamattomia.
Melu
Nopeudet vaikuttavat meluun my�s taajamassa. Nopeuden alentamisella saatava
vaikutus on huomattavan suuri, sill� kolmen desibelin aleneminen melutasossa
vastaa liikennem��r�n v�henemist� puoleen. Lis�ksi nopeudet vaikuttavat
taajamien tilank�ytt��n. Alhaisilla nopeuksilla ei tarvita kevyen liikenteen
eritasoj�rjestelyj�, liittymien n�kem�vaatimukset ovat pienemm�t,
liittym�ratkaisut suppeammat jne.
Nopeuden alentaminen hyv�ksyt��n
Autoliikenteen nopeuksilla on suuri vaikutus turvallisuuteen ja
asumisviihtyisyyteen asuinalueilla sek� asiointiviihtyisyyteen keskustoissa.
eli kaiken kaikkiaan el�misen laatuun taajamissa. Tutkimusten mukaan valtaosa
taajamien asukkaista pit��kin nopeusrajoitusten alentamista hyv�n�
ratkaisuna. Liikenneturvallisuuden kannalta on t�rke�t�, ett� ollaan valmiit
toimimaan siten, ett� kaikilla liikenteess� mukana olevilla on yht�l�iset
mahdollisuudet. Liikenneturvallisuusty�ss� on hyv� tiedostaa, ett� yhteisi�
p��m��ri� arvostavia on enemmist� suomalaisista ja ett� vain pienell�
v�hemmist�ll� on jotain niiden edist�mist� vastaan. Hyv�ksytt�v�n
riskitason valinta on selv�sti yhteiskunnan, ei esim. yksitt�isen kuljetta-
jan teht�v�.
Lis�tietoja antaa
liikenneturvallisuusinsin��ri Markku Aarikka p. 0204 22 4522. |