Rekkaonnettomuuksien tiedotus lis��ntynyt - onnettomuudet eiv�t
Tielaitoksen ja Rahtarit ry:n tiedote
10.8.1999
Raskaiden ajoneuvojen liikenteelle aiheuttamista
h�iri�ist� kerrotaan entist� useammin radioiden
liikennetiedotteissa. Seurauksena monille
on syntynyt mielikuva "rekkaonnettomuuksien"
m��r�n kasvusta.
Raskaan liikenteen onnettomuuksien, yhteenajojen
tai suistumisten lukum��r� ei tilastojen mukaan
ole kuitenkaan merkitt�v�sti kasvanut. Eiv�tk�
tienk�ytt�j�t koe tilanteen huonontuneen. Sen sijaan
merkitt�v� muutos on tapahtunut tiedottamisessa.
Tieliikennett� h�iritsevist� tekij�ist�, my�s
liikenneonnettomuuksista varoitetaan liikennetiedotteella.
Tiedotteiden tavoite on liikenteen turvallisuuden
ja sujuvuuden parantaminen. Ajantaisten tietojen avulla
autoilija voi v�ltt�� liikenteen h�iri�t valitsemalla
korvaavan reitin, matkustusajankohdan tai -tavan.
Radioissa kuultavat liikennetiedotteet onnettomuuksista
ja muista liikenneh�iri�ist� on kehitetty tienk�ytt�jien
palvelemiseksi. Tiedottaminen aloitettiin vuonna 1994,
mutta vasta vuonna 1997 tiedotteet kattoivat suurimman
osan merkitt�vist� tapahtumista.
Vuosittain l�hetet��n noin 1500 tiedotetta. V�litett�v�t
tiedot perustuvat poliisin, alueh�lytyskeskusten,
Tielaitoksen tai tiepalvelumiesten antamiin tietoihin.
Liikennetiedotteissa ei p��s��nt�isesti mainita liikenteen
h�iri�n aiheuttanutta ajoneuvoa. T�st� poikkeuksena ovat
liikenneonnettomuudet, joissa raskas ajoneuvo on ollut
osallisena.
Poikkeavaa k�yt�nt�� on perusteltu sill�, ett� esimerkiksi
tielt� suistuneen raskaan ajoneuvon kuorman tyhjent�minen,
ajoneuvon nosto sek� tien raivaus liikenn�it�v��n kuntoon
kest�� yleens� huomattavasti kauemmin kuin pienemmille
ajoneuvoille sattuneissa onnettomuuksissa. H�iri� saattaa
aiheuttaa merkitt�vi� viivytyksi� ja kest�� jopa useita
tunteja.
Rekkaonnettomuuksista tiedottamista on pidetty
tienk�ytt�jien palveluna. Saadun palautteen perusteella
on kuitenkin syntynyt ep�ily, ett� liikennetiedottamisen
sivutuotteena on syntynyt mielikuva rekkaliikenteen
onnettomuuksien lis��ntymisest�.
T�st� syyst� Rahtarit ry ja Tielaitos ovat
yhteisty�ss� selvitt�neet ihmisten k�sityksi�
raskaasta liikenteest�, sen turvallisuustasosta
ja mahdollisista muutoksista.
Asiaa tutkittiin selvitt�m�ll� onnettomuustilastoja,
haastattelemalla 500 tienk�ytt�j�� sek� raskaiden ajoneuvojen
kuljettajia. Tienk�ytt�ji� haastatteli Suomen Gallup.
Tilastojen valossa raskaan liikenteen turvallisuus ei
ole heikentynyt viime vuosina. Poliisin tietoon ei ole
tullut aikaisempaa enemp�� sellaisia henkil�vahinko-
onnettomuuksia, joissa on ollut osallisena raskas ajoneuvo.
Vakuutusyhti�iden korvaamien raskaan liikenteen
onnettomuuksien lukum��r� on hieman kasvanut, mutta muutos
selittyy sek� laman j�lkeisen ajoneuvom��r� ett�
ajosuoritteen kasvulla.
Tehdyn haastattelun perusteella l�hes 70 prosenttia
ihmisist� piti raskaan liikenteen turvallisuutta eritt�in
tai melko hyv�n� ja vain 10 prosenttia huonona.
Kuljettajien ammattitaito arvosteltiin korkeaksi. Noin
joka toinen tienk�ytt�j� arvioi turvallisuuden pysyneen
ennallaan. Joka nelj�s arveli tilanteen parantuneen.
Noin nelj�sosa haastatelluista arvioi tilanteen huonontuneen.
Raskaan liikenteen turvallisuuden uskottiin parantuneen
ajoneuvojen, ajotaidon ja ajok�ytt�ytymisen seurauksena.
Huonontumisen ep�iltiin useimmiten johtuneen kiristyneist�
aikatauluista ja jonkin verran my�s teiden kunnossapidosta.
Mielikuva liikenneturvallisuuden parantumisesta perustui
useimmiten vastaajan omiin kokemuksiin, sensijaan k�sitys
huonontumisesta lehtien kirjoituksiin, mutta my�s televison
ja radioiden antamaan kuvaan.
Kuljettajien varauksellinen suhtautuminen rekkatiedotteisiin
on siis ymm�rrett�v��, koska n�kemys negatiivisesta
turvallisuuskehityksest� perustuu tiedotusv�lineiden
v�litt�m��n kuvaan yleens�.
Sensijaan liikennetiedotteilla on p��sty tavoitteeseen.
Kuljettajille tehdyn kyselyn perusteella valtaosa raskaan
ajoneuvon kuljettajista on kokenut tiedottamisen hy�dyllisen�
tai jopa eritt�in hy�dyllisen�. Tiedotteet ovat omiaan
helpottamaan kuljetusty�n suunnittelua ja jopa tauottamista.
My�s autoilijoilta saadun suoran palautteen perusteella
liikennetiedottamista pidet��n eritt�in tarpeellisena. He
ilmoittavat my�s usein itse tien p��ll� olevista liikenteen
haitoista Tienk�ytt�j�n linjalle 0200 2100.
Lis�tietoja antavat:
Tutkija Tarja Ojala, Rahtarit ry, p. (03) 343 3720
Erikoistutkija Jorma Helin, Tielaitos, p. 0204 222520