Tienpidon linjaukset uudelle vuosituhannelle
22.5.2000
Tielaitoksessa
on valmistunut Tienpidon linjaukset 2015, joka on tienpidon pitk�n
aikav�lin strateginen suunnitelma. Se on Tielaitoksen n�kemys tienpidon
suuntaamisesta, painotuksista ja vaikutuksista tilanteessa, jossa rahoitustaso
s�ilyy nykyisen�. Linjausten pohjana oleva rahoitustaso ei siten ole arvio
tienpidon rahoituksen kokonaistarpeesta, vaan tarkoituksena on luoda pohjaa
tienpitoa ja siihen tarvittavaa rahoitusta koskevalle yhteiskunnalliselle
pohdinnalle.
Liikkumiseen ja tienpitoon kohdistuu
yhteiskunnan, maakuntien, kuntien ja tienk�ytt�jien taholta monia odotuksia ja
tarpeita. N�iden selvitt�minen ja yhteensovittaminen on ollut linjausten
laadinnassa keskeinen tavoite. Ty�n aikana on valtakunnallisten ja alueellisten
tahojen kanssa tehty vuorovaikutteista yhteisty�t� mahdollisimman
tasapainoisten valtakunnallisten linjausten l�yt�miseksi. Linjausten sis�lle
j�� liikkumavaraa alueiden erilaisten tarpeiden huomioon ottamiseksi
tiepiirien suunnitelmissa.
Keskeisi� linjauksia
- Tienpito tukee koko liikennej�rjestelm�n
toimivuutta
Tavoitteena on koko liikennej�rjestelm�n kannalta
tarkoituksenmukainen, taloudellinen ja tehokas tienpito. Tienpidossa
otetaan nykyist� tasapuolisemmin huomioon erilaisten k�ytt�j�ryhmien
tarpeet. Toimivissa matka- ja kuljetusketjuissa eri liikennemuodot tukevat
toisiaan.
- Liikenneturvallisuudella ja
ymp�rist�vaikutuksilla suuri painoarvo
Tienpito tukee valtakunnallisia tavoitteita ja periaatteita
liikenneturvallisuuden parantamiseksi ja tieliikenteen ymp�rist�haittojen
v�hent�miseksi.
- Teiden p�ivitt�isen hoidon taso ja kunnon
s�ilyminen turvataan
Teiden p�ivitt�inen liikennekelpoisuus turvataan. Hoidossa
s�ilytet��n nykyiset toimintalinjat. P��llystetyn tieverkon
rakenteellisen kunnon heikkeneminen pys�ytet��n, mik� edellytt��
nykyist� enemm�n teiden rakennetta parantavia toimia.
- Lis��ntyv�� huomiota
kaupunkiseuduille
Tienpidon investoinnit lis��ntyv�t kasvavilla kaupunkiseuduilla.
Ongelmallisimmat autoliikennett� ruuhkauttavat pullonkaulat poistetaan.
Nykyist� enemm�n toteutetaan jalankulkua, py�r�ily� ja
joukkoliikennett� edist�vi� toimenpiteit�. Kaupunkiseutujen
liikennej�rjestelm�n suunnittelussa avainasemassa on eri toimijoiden
v�linen hyv� yhteisty�.
- P��teill� painopiste siirtyy
kaksikaistaisten tiejaksojen parantamiseen
P��teill� painopiste siirtyy kaksikaistaisten p��tiejaksojen
parantamiseen samalla kun moottoriteiden rakentamisen tarve v�henee.
T�rkeimpien p��teiden toimivuus pyrit��n turvaamaan. Tiejaksoja
parannetaan osin vaiheittain, jolloin ensin keskityt��n vaikutuksiltaan
tehokkaimpiin toimenpiteisiin.
- Seutu- ja yhdysteiden kehitt�minen on
v�h�ist�
Seutu- ja yhdysteill� keskityt��n l�hinn� v�ltt�m�tt�miin
peruskorjauksiin ja liikenneturvallisuutta parantaviin j�rjestelyihin.
Sorateiden m��r� s�ilyy nykyisell� tasolla. Kelirikon aiheuttamaa
haittaa v�hennet��n, mutta kelirikkoa ei kokonaan saada poistettua.
Odotuksia j�� toteutumatta
Nykyiseen rahoitustasoon perustuvilla tienpidon
linjauksilla voidaan vain osittain vastata eri tahojen odotuksiin. Vaikka uusia
ratkaisuja jatkuvasti etsit��n liikenneturvallisuuden parantamiseksi, ei
linjauksilla juurikaan ole mahdollista vaikuttaa p��teiden
kohtaamisonnettomuuksiin. P��teiden kehitt�miseen kohdistuu maakunnissa
huomattavasti enemm�n odotuksia kuin mihin linjauksilla voidaan vastata.
V�h�liikenteisen alemman tieverkon hoidon tason parantamista tai sorateiden
p��llyst�mist� ei ole mahdollista tehd� odotuksia vastaavasti.
Suurilla kaupunkiseuduilla on liikenteen kasvusta
johtuen henkil�auto- ja tavaraliikenteen sujuvuuden arvioitu huononevan
nykyisest�. Joukkoliikenteen, k�velyn sek� py�r�ilyn olosuhteiden
arvioidaan hieman paranevan. Kaupunkiseuduilla eri toimijoiden yhteisty�ll� on
ratkaiseva merkitys, tienpidon toimenpiteill� yksin ei liikkumisen ongelmia
voida ratkaista - suuremmallakaan rahoitustasolla.
Jos l�ht�kohdat muuttuvat
Maltilliset muutokset liikenteen kehityksess�
tai tienpidon rahoitustasossa on mahdollista ottaa huomioon ilman linjausten
perusteellista uudelleenarviointia. Sen sijaan rajut muutokset esim. tienpidon
rahoituksessa, liikenteen kysynn�ss� tai maamme liikennepolitiikassa
pakottaisivat uudistamaan linjaukset perusteellisesti.
Tielaitoksen organisaation uudistaminen ei
vaikuta tienpidon linjauksiin.
Lis�tietoja
Johtaja Aulis Nironen puh. 0204 22 2042
Apulaisjohtaja Eeva Linkama puh. 0204 22 2046
Diplomi-insin��ri Juha Sammallahti puh. 0204 22 2092 |