|
Ajonopeuksien kehitys yleisillä teillä
1992-1999
Ajankohtaista - Muistio
rtf-muodossa
19.5.2000
Sivulla on esitelty ydintiedot ajonopeuksien kehityksest� yleisill� teill� vuosina 1992-1999. Havaintoaineisto on ker�tty kaikkiaan 64 LAM-asemalta ja sis�lt�� kultakin vuodelta 150 miljoonaa ohitustapahtumaa. Kaiken kaikkiaan nopeuksien muutokset ovat olleet ko. 8-vuotisjaksona varsin pienet lukuunottamatta linja-autojen nopeuksia moottoriteill�, eik� mit��n selvi� suuntauksia voida erottaa.
Lis�tietoja ajonopeuksista yleisill� teill� antaa dipl.ins. Jouko Kangas Tielaitoksen tiehallinnon Tiest�tiedot-yksik�st�,
puh. 0204 22 2536, sp. [email protected]
Yleistä
Nopeuksien seuranta perustuu liikenteen automaattisilta mittausasemilta (LAM-asemilta) kerättyihin tietoihin. Tiedot on luokiteltu seitsemään ajoneuvoluokkaan vuodesta 1992 lähtien. Kyseisenä vuonna suurimmassa osassa LAM -asemia alkuvuoden tiedot olivat kolmi- ja loppuvuoden seitsenluokkaisia. Tämän muistion taulukot on laskettu käyttäen ainoastaan seitsenluokkaista tietoa, joten vuoden 1992 tiedot ovat osin puutteellisia, mutta vuosien 1993-1996 tiedot kattavia. Vuosien 1997, 1998 ja 1999 tiedot taas ovat vuosien 1993-1996 tietoihin nähden jonkin verran puuttellisia LAM-asemaverkossa vuoden 1996 jälkeen tapahtuneiden muutosten vuoksi.
Nopeusrajoitustietoja ei ole ollut mahdollista jälkikäteen tarkistaa muutoin kuin rajoituspäätösten sekä pistekohtaisten nopeustasojen avulla. On kuitenkin todennäköistä, että aineistoissa on mukana joiltakin pisteiltä myös jaksoja, joissa rajoitusarvo on ollut työmaan tms. sellaisen syyn takia alhaisempi, kuin mitä tässä on oletettu. Tästä aiheutuvaa virhettä on pyritty kompensoimaan mahdollisuuksien mukaan ottamalla tarkasteluihin mukaan suuri määrä mittauspisteitä, jolloin virheellisten tietojen vaikutuksia tunnuslukuihin on voitu vähentää.
1. Havaintopisteiden valinta
Havaintopaikkajoukkojen valintaperusteena on ollut se, että LAM-aseman nopeusrajoitus ja tieluokka ovat olleet samat vuosina 1992 - 1996 ja että kultakin asemalta on ollut tarjolla riittävästi tietoja. Moottori- ja moottoriliikenneteillä LAM -asemia on niin vähän, että niiden havaintopaikkajoukko on jäänyt väistämättä pieniksi, mikä tulee muistaa tuloksia arvioitaessa.
Seuraavassa on lueteltu mukaan valitut LAM -asemat kullekin tieluokalle ja nopeusrajoitukselle, ja vuosina 1997 �1999 vähintään kerran laskennasta pois jätetyt paikat on merkitty
sulkuihin :
Tieluokka |
Nopeusrajoitus Kesä/Talvi |
LAM-asemien numerot |
2-ajokaistainen tie |
80/80 |
(113, poistettu pysyvästi 25.9.1998), 125, 127, 205, 207, 223, 225, 403, 423, 523, 605, 626, (703, poistettu pysyvästi 17.7.1997), 803, 804, 905, 1023, 1204, 1223, 1228 ja (1404) |
100/80 |
106, 111, 134, 136, 204, (224,) 226, (402,) (404, talvinopeusrajoitus poistettu syksyllä 1999), 405, 502, 521, 526, 602, 604, 701, 801, 1003,1007,1104, 1203, 1205, 1227 |
100/100 |
208, 603, 806, 1005, 1022, 1101, (1122, talvinopeusrajoitus asetettu 28.19.1997 alkaen), 1221, 1321 (, 1421) ja (1422 ) |
Moottoriliikennetie |
100/100 |
424, 601 ja 1231 |
Moottoritie |
100/100 |
102 ja 109 |
120/100 |
104, 108, 112 ja 429 |
2. Tulokset
2.0 Yleistä
Vuosia 1997-1999 koskevat luvut perustuvat yhteensä 150 miljoonasta vuotuisesta ohitustapahtumasta kerättyyn aineistoon.
2.1 Koko liikenteen nopeudet
Keskinopeuden sekä ylitysprosentin *) kehitys eri tieluokilla ja nopeusrajoitusarvoilla
Tie- ja nop.
raj.luokka
|
Tavalliset 2-kaistaiset maantiet |
Mo-tiet |
Moottoritiet |
80/80 |
100/80 |
100/100 |
100/100 |
100/100 |
120/100 |
Vuosi |
knop. yl-% |
knop. yl-% |
knop. yl-% |
knop. yl-% |
knop. yl-% |
knop. yl-% |
1992 |
80,7 13,0 |
91,6 5,7 |
94,0 9,3 |
96,9 13,6 |
100,2 18,7 |
106,6 5,7 |
1993 |
80,6 12,8 |
91,1 5,1 |
93,7 8,8 |
96,5 13,3 |
100,2 18,6 |
106,3 5,5 |
1994 |
80,7 13,0 |
90,8 4,9 |
93,6 8,9 |
96,6 13,2 |
100,2 19,3 |
107,0 6,1 |
1995 |
81,3 14,3 |
90,8 4,9 |
93,7 9,2 |
96,8 14,4 |
100,4 20,4 |
107,0 6,7 |
1996 |
81,3 13,6 |
90,9 4,6 |
94,0 8,9 |
96,7 12,8 |
100,6 20,5 |
106,8 6,1 |
1997 |
81,2 13,6 |
90,8 4,4 |
94,1 9,3 |
96,6 13,1 |
100,7 20,9 |
107,1 6,6 |
1998 |
81,3 13,6 |
90,6 4,4 |
94,3 9,6 |
95,8 12,0 |
101,1 22,2 |
107,2 6,8 |
1999 |
81,1 13,4 |
90,6 4,2 |
94,1 9,0 |
95,5 12,2 |
100,3 20,5 |
.. .. **) |
2.2 Henkilö- ja pakettiautojen nopeudet
Keskinopeuden sekä ylitysprosentin *) kehitys eri tieluokilla ja nopeusrajoitusarvoilla
Tie- ja nop.
raj.luokka
|
Tavalliset 2-kaistaiset maantiet |
Mo-tiet |
Moottoritiet |
80/80 |
100/80 |
100/100 |
100/100 |
100/100 |
120/100 |
Vuosi |
knop. yl-% |
knop yl-% |
knop yl-% |
knop yl-% |
knop. yl-% |
knop yl-% |
1992 |
80,7 13,2 |
92,2 6,2 |
95,0 10,4 |
97,8 14,9 |
100,8 19,6 |
108,3 6,2 |
1993 |
80,7 13,0 |
91,7 5,6 |
94,8 10,0 |
97,5 14,6 |
100,8 19,7 |
107,9 6,0 |
1994 |
80,8 13,4 |
91,4 5,4 |
94,8 10,0 |
97,7 14,5 |
100,9 20,5 |
108,9 6,7 |
1995 |
81,3 14,7 |
91,4 5,4 |
94,9 10,5 |
97,9 15,9 |
101,2 21,8 |
108,9 7,4 |
1996 |
81,4 14,1 |
91,6 5,1 |
95,3 10,2 |
97,9 14,3 |
101,5 21,9 |
108,8 6,8 |
1997 |
81,2 14,0 |
91,5 5,0 |
95,4 10,8 |
97,9 14,7 |
101,6 22,4 |
109,3 7,4 |
1998 |
81,3 14,0 |
91,3 4,9 |
95,6 11,0 |
97,0 13,5 |
101,9 23,8 |
109,3 7,5 |
1999 |
81,1 13,7 |
91,2 4,7 |
95,4 10,4 |
96,6 13,7 |
101,2 21,9 |
.. .. **) |
*) Niiden autojen osuus koko vuoden aineistosta, jotka ovat ylittäneet kesäaikana voimassaolevaa nopeusrajoitusta vähintään 10 km/h:lla. Esim. luokassa 100/80 oli vuonna 1996
4,6 %:lla kaikista havainnoista nopeutta vähintään 110 km/h.
**) Riittämättömän aineiston vuoksi tarkkoja arvoja ei voitu laskea, suuruusluokka sama kuin edellisinä vuosina
2.3 Linja- ja kuorma-autojen (kaikki tyypit) nopeudet
Keskinopeuksien kehitys eri tieluokilla ja nopeusrajoitusarvoilla
Tie- ja nop.
raj.luokka
|
Tavalliset 2-kaistaiset maantiet |
Mo-tiet |
Moottoritiet |
80/80 |
100/80 |
100/100 |
100/100 |
100/100 |
120/100 |
Vuosi |
LA KA |
LA KA |
LA KA |
LA KA |
LA KA |
LA KA |
1992 |
81,1 80,2 |
89,1 85,1 |
90,9 85,3 |
94,1 87,1 |
98,9 88,8 |
100,2 87,4 |
1993 |
81,0 80,0 |
88,8 84,8 |
91,1 84,7 |
93,1 86,2 |
95,9 87,7 |
100,7 87,6 |
1994 |
80,8 79,6 |
89,0 84,6 |
91,2 84,6 |
92,8 85,8 |
93,6 87,1 |
100,0 87,8 |
1995 |
81,2 80,1 |
88,9 84,5 |
91,2 84,5 |
92,9 85,5 |
93,3 86,5 |
98,3 87,2 |
1996 |
81,4 80,3 |
89,0 84,4 |
91,3 84,5 |
92,6 85,5 |
92,5 86,2 |
97,6 87,0 |
1997 |
81,4 80,3 |
88,8 84,8 |
91,6 84,9 |
92,7 85,7 |
92,1 86,5 |
97,1 86,8 |
1998 |
81,4 81,2 |
88,5 84,7 |
91,7 85,4 |
92,5 86,1 |
91,8 87,0 |
97,2 86,8 |
1999 |
81,1 80,7 |
88,8 84,7 |
91,1 85,2 |
92,1 85,7 |
90,5 87,1 |
.. .. |
|