Tieliikenteen kustannusvastaavuutta selvitetty
Liikenteen nykyisest� poikkeavalle
hinnoittelulle ei l�ydy kustannusvastaavuuslaskelmien perusteella vahvoja
perusteita, ellei liikenteen muuttuviin tuottoihin tehd� vastaavasti
tarkistuksia tai elleiv�t liikennepoliittiset linjaukset l�hde vahvasti
liikkumisen hinnan nostamisen l�ht�kohdista esimerkiksi ymp�rist�syist�.
Vertailu aiempiin kustannusvastaavuuslaskelmiin antoi viitteit� siit�, ett�
my�s katuverkon liikenne kattaa rajakustannuksensa eik� katujen liikenteen
hinnoittelulle ole viel� selkeit� perusteita.
Tielaitoksen selvityksess� laadittiin
tieliikenteen tarkennettu kustannusvastaavuustarkastelu k�ytt�en
l�ht�kohtana vuoden 1998 liikenne-, autokanta- ja verotustietoja. Samalla
tarkennettiin Liikenneministeri�n (1998) aiempaa
kustannusvastaavuusselvityst�, joka tutki koko maan tasolla eri ajoneuvoryhmien
kustannusvastaavuutta.
T�m� selvitys rajattiin tieliikenteeseen ja
yleisiin teihin. Laskelmat laadittiin sek� kokonais- ett� rajakustannusvastaavuuksille
tiepiireitt�in, tieluokittain ja ajoneuvoryhmitt�in estimoiden muuttuvat ja
kiinte�t tuotot ja kustannukset n�iss� ryhmiss�. Ulkoisiin kustannuksiin
luettiin onnettomuus- ja p��st�kustannukset, jotka ovat puhtaasti muuttuvia
kustannuksia. N�iden lis�ksi tieliikenteen aiheuttamiin kustannuksiin luettiin
v�yl�kustannukset.
Tieliikenteen kustannukset yleisill�
teill� olivat vuonna 1998 kaikkiaan noin 9,9 mrd mk. T�st� noin 4,6 mrd oli
v�yl�kustannuksia, 2,8 mrd onnettomuuskustannuksia ja 2,5 mrd
p��st�kustannuksia. Liikenteen tuotot 15,1 mrd mk koostuivat polttoaineverosta
bensiinist� ja dieselist� (6,1 ja 3,1 mrd), huoltovarmuusmaksusta (0,1 mrd),
auto- ja moottoripy�r�verosta (4,2 mrd), moottoriajoneuvoverosta (0,8 mrd)
sek� ajoneuvoverosta (0,8 mrd). Kolme ensin mainittua ovat muuttuvia tuottoja,
muut kiinteit�.
Tieliikenteen rajakustannusvastaavuus
yleisill� teill� oli vuonna 1998 kokonaisuudessaan 137 %. T�ll�in
autoilijat siis maksoivat liikkumisestaan aiheutuneet muuttuvat
v�yl�kustannukset ja muuttuvat ulkoiset kustannukset (onnettomuus- ja
p��st�kustannukset). Ajoneuvoryhmiss� henkil�- ja pakettiautojen
rajakustannusvastaavuus oli korkein, kuorma- ja linja-autojen alle 100 %.
Erityisesti kuorma-autojen rajakustannukset n�yttiv�t j��v�n kattamatta.
Sek� v�yl�kustannusten ett� ulkoisten kustannusten suhteen kuorma- ja
linja-autojen tuotot olivat alhaisemmat kuin henkil�- ja pakettiautoilla.
Samoin valtateill� kuorma- ja linja-autojen rajakustannusvastaavuus oli
alhainen.
P��- ja muiden teiden liikenne kattoi
rajakustannuksensa. Yhdysteill� rajakustannusvastaavuus oli tieluokista
alhaisin, mutta siell�kin rajakustannusvastaavuus nousi 101 %:iin.
Tiepiireitt�in tarkasteltu rajakustannusvastaavuus oli tasainen vaihdellen
v�lill� 118 %�164 %. My�s harvaan asuttujen tiepiirien autoilijat kattoivat
rajakustannuksensa. Sama tulos p�tee kokonaiskustannusvastaavuuden suhteen
kaikissa tiepiireiss�.
EU:n komission Valkoisen Kirjan mukainen
liikenteen hinnoitteluperiaate toteutui p��piirteiss��n jo vuonna 1998
Suomen yleisill� teill� ainakin silt� osin, ett� liikenne kattoi
rajakustannuksensa ja jopa ylitti ne.
Havaitut kehitt�mistarpeet liittyiv�t
kustannusvastaavuuden jatkoselvityksiin, kustannusmallien ja hankearvioinnin
kehitt�miseen sek� Tielaitoksen kustannuslaskennan kehitt�miseen.
Lis�tietoja:
Apul.joht. Jani Saarinen,
Tielaitos, esikunta, p. 0204 22 2436
Raportti:
Tieliikenteen tarkennettu
kustannusvastaavuus yleisill� teill�, Helsinki 2000, Tielaitos, esikunta,
Tielaitoksen sis�isi� julkaisuja 27/2000, 47 s. + liitt. 18 s. |