Tiedote pdf-muodossa (kartta ja kuvia, 375k)
TIESUUNNITELMA ON VALMISTUNUT
Tielaitoksen Uudenmaan tiepiiri k�ynnisti huhtikuussa 1999 tiesuunnitelman laatimisen Keh� I:n parantamisesta rantaradan kohdalla Lepp�vaarassa. Parantaminen on osa Espoon alueella Keh� I:lle tehty� yleissuunnitelmaa, joka valmistui kes�ll�. Yleissuunnitelma oli n�ht�vill� elo-syyskuussa ja se on parhaillaan lausunnolla.
Tiesuunnitelman sis�lt�m�t liikennej�rjestelyt
Lepp�vaaraan rakennettavan joukkoliikenneterminaalin kohdalla Keh� I:n rantaradan ylitt�v�t nykyiset sillat levennet��n. Samalla keh�n molemmille puolille rakennetaan keh�lt� erkanevaa ja siihen liittyv�� liikennett� sek� joukkoliikennett� varten erilliset rinnakkaisrampit Ratsusolmun ja L�kkisolmun v�lille. Suunnitelman mukaan pitk�matkainen keh�n liikenne kulkee edelleen nykyisi� siltoja pitkin. Joukkoliikenteen sujuvuuden turvaamiseksi rakennetaan my�s L�kkisolmun (Turuntien liittym�) rampeille joukkoliikenteen kaistat.
Turuntien varteen rakennetaan uusi kevyen liikenteen v�yl� L�kkisolmun ramppien v�lille, jolloin Turuntien varteen kehittyy jatkuva p��raittiyhteys Helsingin puolelta Espooseen Keh� III:lle. Nykyinen Arkadian alikulkuk�yt�v� ja sen l�heisyydess� olevat bussipys�kit joudutaan purkamaan keh�n kaistaj�rjestelyjen ja Puustellinm�en meluntorjunnan takia.
Keh� I:n ja Turuntien kautta kulkevia suuria erikoiskuljetuksia varten rakennetaan Turuntien varteen kiertotieyhteys, joka on osa uutta Turuntien suuntaista kevyen liikenteen raittia.
Tiesuunnitelman mukaan meluesteit� rakennetaan Perkkaan kappelin ja seurakuntatalon kohdalle, keh�n silloille sek� Puustellinm�en kohdalla keh�n ja rampin varteen.
Suunnitelmassa on varauduttu Monikonpuron siirt�miseen Lepp�vaaran liikekeskuksen etel�puolelle, josta se edelleen johdetaan Ratsusolmun kautta Hatsinanpuistoon.
Keh�n uusille silloille rakennetaan bussipys�kit, joilta on hissi- ja porrasyhteydet radan laituritasolle. Pys�keilt� rakennetaan jalankulkuyhteydet my�s Turuntien varteen suunnitellulle kevyen liikenteen rampille, josta yhteydet jatkuvat edelleen Pohjois-Lepp�vaaraan ja Puustellinm�keen.
Tiesuunnitelma n�ht�vill� joulukuussa
Tiesuunnitelmaluonnosta esiteltiin Lepp�-vaaran raittikarnevaaleilla 2.9.1999. Nyt valmistuneeseen tiesuunnitelmaan voi tutustua 8.12.1999-7.1.2000 v�lisen� aikana Espoon kaupungin teknisess� keskuksessa, os. Virastopiha 2 C (4 krs.) sek� Lepp�vaaran yhteispalvelupisteess�, L�kkisep�nkuja 3. Samalla suunnitelmaan voi tehd� muistutuksia. N�ht�vill� olon j�lkeen ja lausunnot saatuaan Uudenmaan tiepiiri valmistelee tiesuunnitelman hyv�ksymisesityksen. Tielaitoksen keskushallinto k�sittelee esityksen ja p��tt�� suunnitelman hyv�ksymisest�.
Milloin rakentaminen k�ynnistyy
Rakennussuunnitelman laatiminen ja rakentamisaikataulu riippuu eduskunnan rahoitusp��t�ksest�. Kaupunkiradan sek� Lepp�vaaran terminaalin ja liikekeskuksen rakentamiset edellytt�isiv�t tiesuunnitelman mukaisten liikennej�rjestelyjen rakennussuunnittelun k�ynnistymist� v�litt�m�sti.
Uudenmaan tiepiirin toiminta- ja taloussuunnitelman mukaan hankkeen rakennussuunnittelu ja rakentaminen pyrit��n k�ynnist�m��n vuonna 2000, jolloin tiej�rjestelyt voitaisiin ottaa liikenteelle vuonna 2002.
Uudenmaan tiepiiri tekee tiesuunnitelman hyv�ksymisp��t�ksen saatuaan tiej�rjestelyjen, siltojen ja meluesteiden rakennussuunnitelmat. Tiesuunnitelman sis�lt�m�n kustannusjakoehdotuksen mukaan Espoon kaupunki vastaa vaihtopys�kkij�rjestelyihin liittyvien hissi- ja porrasyhteyksien rakentamisesta.
Lis�tietoja antavat:
Tielaitos/Uudenmaan tiepiiri
Ins. Pentti Sirola, projektin johto
Os. PL 70, 00521 HELSINKI
K�yntios. Opastinsilta 12
Puh: 020 444 2789, Gsm: 0400 421 254
S�hk�posti: [email protected]
Espoon kaupunki, tekninen keskus
Dipl.ins. Erkki Uusitalo
Puh: 806 5170, gsm: 050 511 2253
K�yntios: Virastopiha 2 C, 02770 Espoo
S�hk�posti: [email protected]