Kaliumformiaatti pohjavesille
tiesuolaa yst�v�llisemp��
Tutkimustulosten hy�dynt�minen talvikunnossapidossa
Suolan k�ytt��n liittyvi� taustatietoja
Tiehallinto vastaa siit�, ett� koko yleinen
tieverkko (78000 km) on talvisin liikenn�intikelpoinen. Koko verkon
talvikunnossapito maksaa vuodessa noin 94 milj. �.
Keskeinen syy suolan k�ytt��n on taata
riitt�v�n tasaiset ja yll�tyksett�m�t olosuhteet l�hinn� vilkkaimmalla
v�yl�st�ll�. Jotta t�llainen voidaan varmistaa, monissa tilanteissa on j�rkev��
paljastaa sulattamalla tien pinta ja k�ytt�� hyv�ksi sen kitkaominaisuuksia.
Kysymys ei ole vain liikenneturvallisuudesta, vaan koko liikennej�rjestelm�n
riitt�v�n hyv�st� toimivuudesta.
Suolaa k�ytet��n p��osin vilkkaimmalla osalla
tieverkkoa (hoitoluokat Is ja I). N�iden yhteispituus on n. 6300 km. S��st�
riippuen suolaa k�ytet��n osa-aikaisesti (esim. syysliukkaat tai vastaavat
kelit) t�m�n lis�ksi noin 4000 - 6000 tiekilometrill�.
Vuosittainen kokonaissuolam��r� on vaihdellut
viime vuosina 80000... 90000 tonniin.
Siirtyminen formiaatin k�ytt��n
pohjavesialueilla?
Formiaatin hinnan on oletettu olevan noin 15
-kertainen normaalisti k�ytett�v��n suolaan (ruokasuola, natriumkloridi)
verrattuna. Jokaista levitetty� suolatonnia kohti syntyy n�in 570 euron
lis�kustannus. Lis�ksi tulevat kahden suolan k�yt�st� syntyv�t laite- ja
menetelm�kustannukset.
Korkeasta hinnasta johtuen mahdollinen k�ytt�
kohdistuisi vain sellaisille pohjavesialueille, joissa suolan kulkeutuminen
pohjaveteen on merkitt�v��. T�llaisia kohteita ovat mm. tilanteet, joissa tie
kulkee riitt�v�n pitk�n matkan pohjavesialueen p��ll�. Tyypillisesti juuri
harjuja pitkin menevill� teill�.
Suolattavia teit� (hoitoluokat Is ja I) kulkee
t�rkeill� pohjavesialueilla noin 600 km (kaikilla pohjavesialueilla noin 800
km). Suolaa n�ill� alueilla k�ytet��n arvion mukaan noin 7000 tonnia. Jos kaikki
t�m� hoidettaisiin ruokasuolan sijasta kaliumformiaatilla, vuosittainen
lis�kustannus olisi arviolta 4-5 milj. euroa. K�yt�nn�ss� k�ytt�kohteita olisi
selv�sti v�hemm�n (em. harjujen pitkitt�issuuntaiset tiet).
Jos kaikki suolaus vaihdettaisiin formiaattiin,
lis�kustannus olisi noin 50 milj. euroa vuodessa. Siis yli puolet koko tieverkon
talvikunnossapitokustannuksista. T�m� ei mitenk��n olisi
yhteiskuntataloudellisesti kannattavaa.
Suolauksen toteuttavat Tiehallinnon
urakoitsijat. He valitsevat menettelytavat kahden eri suolan k�yt�lle.
Levitysautoihin tarvitaan kahden eri suolan s�ili�t. Suolatyypin vaihto tehd��n
pohjavesialueen kohdalla ajoneuvoa pys�ytt�m�tt�. Kalliin suolan k�ytt�
edellytt�� tien hyv�� esipuhdistusta, jotta suolan k�ytt�m��r� j�isi
mahdollisimman v�h�iseksi ja nestemuodossa oleva formiaatti tehoisi riitt�v�n
hyvin.
Pohjavesikohteet eiv�t v�ltt�m�tt� edellyt�
t�ysim��r�ist� siirtymist� haitattomaan suolaan. Joissakin kohteissa voi olla
j�rkev�� k�ytt�� tietyiss� s��tilanteissa my�s perinteit� suolaa uuden suolan
rinnalla. P��st�t pohjaveteen pienenisiv�t joka tapauksessa merkitt�v�sti.
Korvaako uusi suola pohjavesisuojausten
rakentamisen, onko uuden suolan k�ytt� kannattaa?
Pohjavesisuojauksia on tehty yleisille teille
yhteens� noin 190 kilometrin matkalle. Suojausten rakentamisvauhti on ollut
15-20 km vuodessa, mutta hiipunut perustienpidon rahoituksen v�henemisen ja
tienpidon painopisteiden muuttumisen (painotus tiest�n kuntoon) my�t�. Kuluvana
vuonna ei k�ynnisty yht��n suojauskohdetta. Kiireellinen suojaustarve on
arvioitu olevan noin 120 tiekilometrill�.
Vaikka suojausten p��asiallinen syy on suolaus,
ne suojaavat pohjavesi� my�s mahdollisissa vaarallisten aineiden kuljetusten
onnettomuuksissa.
Suojausten kustannus vaihtelee kohteen mukaan
ollen keskim��rin noin 0,35 milj. euroa /km. Kiireellinen suojaustarve (120 km)
maksaisi noin 50 milj. euroa.
Kannattaisiko suojausrakentaminen korvata
uudella suolalla?
Uuden materiaalin lis�kustannukset ovat
pohjavesialueella 4000 - 7000 �/tiekm/vuosi.
20 vuoden aikana (suojausrakenteen mahdollinen
kestoik�) t�m� tekee 80000 - 140000 �/tiekm/vuosi.
Jos suola toimii oletetulla tavoin, uuden
suolan k�ytt� olisi kannattaa. Toisaalta suojaus toimii my�s muiden vahinkojen
varalta, mutta toisaalta suojauksen kest�vyydess� voi ajan my�t� synty�
ongelmia.
Ent� muu kannattavuus?
Pelk�n uuden suolan tuoma lis�kustannus on
l�hes kaksinkertainen kyseisen tiekohdan koko talvikunnossapitokustannukseen
n�hden. T�ll� rahalla voitaisiin tehostaa kunnossapitoa my�s muulla tavoin.
Lis�kaluston varaus pelk�st��n yksitt�isi�
lyhyit� kohteita varten on kuitenkin kallista. Jatkossa on tarve
kohdekohtaisesti pohtia urakoitsijoiden kanssa eri vaihtoehtojen mahdollisuuksia
ja kannattavuutta.
Lis�tietoja: Olli Penttinen,
suunnittelup��llikk�, p. 0204 22 2597,
[email protected]
|