Ajankohtaista
|
Tieluiskat tarjoavat elinymp�rist�n my�s uhanalaisille lajeille
Tiedote 15.12.2003
Tiest�n suorat luontovaikutukset j��v�t
Suomessa v�h�isiksi tai ainakin paikallisiksi. Tutkimustulosten mukaan uusien
teiden luiskat voivat tarjota elinymp�rist�n my�s uhanalaisille lajeille.
Uusien tieluiskien lajisto ja monimuotoisuus onkin verrattavissa hyv��n
maaseutuymp�rist��n.
Uusien luiskien lajisto ker��ntyy l�hinn�
vanhoilta tieluiskilta ja maatalouden k�yt�ss� olevalta maalta. Paikoitellen
lajistoa on tullut my�s mets�n uudistusaloilta ja soranottoalueilta. Lis�ksi
luiskilla esiintyy rantalajistoa. Uudet luiskat n�ytt�v�t my�s muodostavan
levi�misv�yl�n er�ille tulokaslajeille.
Tulokset selvi�v�t
valtatie 7:n seurantatutkimuksesta, joka kattaa koko ajanjakson tielinjan
raivaamisesta ja rakennusvaiheista liikenteelle avaamiseen saakka.
Seurantatutkimus toteutettiin vuosina 1995-2001. Se on lajissaan ainoa
systemaattinen pitk�n aikav�lin seuranta.
Tutkimuksessa selvitettiin tienrakentamisen ja
liikenteen vaikutuksia ymp�rist�n lajistoon ja eli�yhteis�ihin Etel�-Suomessa.
Samalla tarkasteltiin tiealueella esiintyv�� lajistoa ja sen kehityst� uusilla
tieluiskilla. Tutkimuksessa kiinnitettiin huomiota my�s tienpidon vaikutuksiin
laajalla ja yhten�isell� mets�alueella.
Hankkeeseen sis�ltyi kolme osatutkimusta;
tienrakentamisen ja tienpidon vaikutukset kasvillisuuteen, kovakuoriaisiin sek�
linnustoon. Tien vaikutukset ymp�rist�n kasvillisuuteen arvioitiin v�h�isiksi ja
ne rajoittuivat kapealle, alle 20 metrin vy�hykkeelle tien tuntumassa.
Tieliikenteen havaittiin vaikuttavan
kovakuoriaisyhteis�ihin, joita tarkasteltiin nyt ensimm�ist� kertaa pitk�ll�
aikav�lill�. Liikenne karkotti joitain kovakuoriaislajeja ja tarjosi elintilaa
korvaaville lajeille. Tien vaikutukset linnustoon puolestaan rajoittuivat tien
l�hiymp�rist��n, alle sadan metrin levyiselle vy�hykkeelle. Samalla vaikutukset
rajoittuivat vain harvoihin lajeihin.
Tutkimuksen tuloksia voidaan tulevaisuudessa
hy�dynt�� muun muassa tieluiskien viimeistelyss� ja k�sittelyss�. Johtop��t�sten
mukaan tieluiskat voidaan Etel�-Suomen olosuhteissa j�tt�� karkeiksi, vaille
istutuksia, sill� luonnonkasvit levi�v�t luiskille nopeasti ilman erityistoimia.
Karkeat tieluiskat ovat tutkimuksen mukaan otollisia kasvupaikkoja luonnon
kasvillisuudelle ja my�s er�ille muille eli�ille.
Lis�tietoja: Ymp�rist�vastaava Arto
K�rkk�inen, Uudenmaan tiepiiri, puh. 0204 22 2938.
Julkaisu: Moottoriv�yl�t ja luonto, E18
valtatie 7 v�lill� Koskenkyl�-Loviisa seurantatutkimuksien 1995-2001 yhteenveto.
Tiehallinnon selvityksi� 6/2002 (pdf 1500k)
Liite:
Tiivistelm�
Moottoriv�yl�t ja luonto, E18 valtatie 7 v�lill� Koskenkyl�- Loviisa
seurantatutkimuksien 1995-2001 yhteenveto.
Tutkimuksen tavoitteena oli selvitt��
tienrakentamisen ja liikenteen vaikutuksia ymp�rist�n lajistoon ja
eli�yhteis�ihin Etel�-Suomessa sek� tarkastella tiealueella esiintyv��
lajistoa ja sen kehityst� uusilla tieluiskilla. Erityisesti haluttiin tietoa
siit�, miten ja mink�laisia vaikutuksia tienpidosta ilmenee laajalla ja
yhten�isell� mets�alueella.
Seurantatutkimus toteutettiin vuosina
1995-2001. Tutkimuskohteeksi valittiin valtatien 7 rakentaminen
moottoriliikennetieksi vuosina 1996-1998 v�lill� Koskenkyl� - Loviisa ja
syrj��n j��v� osuus vanhaa valtatiet� 170. Tutkimusalue k�sitti sek�
tiealuetta ett� sit� ymp�r�ivi� mets�maita. Hankkeeseen sis�ltyi kolme
osatutkimusta:
- Kasvillisuus (vanhan tien kartoitukset
1995-1997, uuden tien ymp�rist�n seurannat 1996-2000 ja uuden tien
tiealueen seurannat 1999-2000).
- Kovakuoriaiset (seuranta uuden tien
ymp�rist�ss� ja vanhoissa liittymiss� 1995-1997, seuranta uuden tien
alueella ja kontrollipaikoissa 1998-2001).
- Linnusto (p�ntt�lintuseuranta ja
linjalaskennat uuden tien ymp�rist�ss� 1996-2000).
Kasvillisuustutkimusten tavoitteena
oli selvitt�� tienrakentamisen ja tienpidon vaikutuksia kasvilajistoon ja
biotooppeihin tiealueella ja sen l�hiymp�rist�ss�. Tutkimukset tehtiin
ruutukartoitukseen perustuvina profiiliseurantoina ja vanhalla tiell� 100
metrin pituisina kartoitusjaksoina. Tien vaikutukset ymp�rist�n
kasvillisuuteen arvioitiin v�h�isiksi ja ne rajoittuvat kapealle, alle 20
metrin vy�hykkeelle tien tuntumaan. Tiealueen kasvisto havaittiin
mielenkiintoiseksi ja se k�sitt�� uhanalaisia, silm�ll�pidett�vi� ja
alueellisesti harvinaisia kasveja.
Kovakuoriaistutkimuksen tavoitteena
oli ker�t� edustava l�ht�tilanneaineisto tien halkomien metsien sek� avoimen
tieymp�rist�n kovakuoriaislajistosta, luonnehtia eri tutkimusalojen lajistoa
sek� verrata biotooppikuvioita ja niiden lajistoa toisiinsa. Tutkimus
perustui seurantaprofiileihin, joissa k�ytettiin kuoppa- ja ikkunapyydyksi�.
Kovakuoriaisille tiealueen tietyt ymp�rist�tyypit, kuten paisterinteet, ovat
lajistollisesti merkitt�vi�, ja tutkimuksessa todettiin runsaasti
harvinaisten lajien esiintymi�. Tiealueella liikenteen aiheuttaman t�rin�n
havaittiin vaikuttavan kovakuoriaisyhteis�ihin. Liikenne n�ytti karkottavan
joitain lajeja ja tarjoavan elintilaa korvaaville lajeille.
Linnustotutkimuksen tavoitteena oli
selvitt�� tienrakentamisen vaikutuksia yhten�isen mets�alueen linnustoon.
Tutkimukset jakautuivat kahteen osaan: p�ntt�lintututkimukseen ja
linjalaskentatutkimukseen. Tien vaikutukset linnustoon rajoittuvat tien
l�hiymp�rist��n, alle 100 metrin levyiselle vy�hykkeelle, ja vaikutukset
koskevat vain harvoja lajeja. Tutkimuksessa todettiin sek� tienreunasta
hy�tyvi� ett� siit� k�rsivi� lajeja.
Tutkimuksessa seurattavana muuttujana on itse
tie ja sen rakentamisen mahdollisesti aiheuttamat muutokset aina tielinjan
raivauksesta rakennusvaiheiden kautta liikenteelle avaamiseen saakka.
Tulosten arvioinnin kannalta toteutunut seurantajakso oli melko lyhyt eik�
seurantatutkimusta voitu toteuttaa alkuper�isen suunnitelman mukaisesti.
Tutkimuksen tulokset tukevat k�sityst�, jonka mukaan tiest�n suorat
luontovaikutukset ovat Suomessa v�h�isi� tai ainakin paikallisia.
|
|