Budgetförslaget för väghållningen år 2004: Inga nya storprojekt inleds - det
satsas på vägunderhåll
Meddelande 1.8.2003
Enligt finansministeriets förslag reserveras
i budgetförslaget för nästa år 558,3 miljoner euro för basväghållningen. Under
innevarande år har Vägförvaltningen till sin disposition ca 630 miljoner euro.
I budgetförslaget för nästa år ingår inte
ett enda nytt betydande projekt för utveckling av vägnätet. För de projekt som
inleds under innevarande år har likväl reserverats anslag för den behövliga
fortsatta finansieringen.
Vägarnas skick kan bibehållas
Inom basväghållningen prioriterar man vägnätets
dagliga farbarhet och skick samt trafiksäkerheten. Det har reserverats
sammanlagt 196 miljoner euro för vägnätets driftsutgifter, vilket möjliggör att
servicenivån inom vägdriften kan bevaras.
För underhåll och ersättande investeringar har
reserverats 200 miljoner euro, vilket motsvarar nivån för innevarande år. Denna
finansiering gör det möjligt att bevara vägarnas nuvarande skick. Anslagen
inriktas i högre grad än förr på reparation av broar. Antalet broar som kräver
reparation och ombyggnad ökar under de närmaste åren, och nivån på de nuvarande
anslagen gör det inte möjligt att bevara broarnas skick.
Att uppfylla målsättningarna skulle kräva 50 %
högre anslag
Anslagen som kan disponeras för utbyggnads- och
nyinvesteringar inom basväghållningen är klart lägre än behovet. Från nivån 103
miljoner euro under innevarande år sjunker anslagen till ungefär hälften. Det
finns inte just några möjligheter att tillgodose investeringsbehoven som härrör
från de regionala förändringarna i samhällsstrukturen, från markanvändningen och
trafiktillväxten.
De obetydliga investeringarna till
basväghållningen inriktas på att förbättra trafiksäkerheten. Genom små
förbättringsåtgärder i trafikmiljön främjar man trafiksäkerheten. Också genom
att utöka den automatiska hastighetsövervakningen och genom att lokalt sänka
hastighetsgränserna försöker man effektivera trafiksäkerheten. Statsrådets
principbeslut att antalet dödsfall i trafiken bör sänkas från de nuvarande 400
till 250 ser för Vägförvaltningens del i denna situation ut att inte kunna
uppnås.
Det strama finansieringsläget visar sig
exempelvis däri, att man kan bygga bara ca 60 kilometer nya gång- och cykelvägar.
Ända till de senaste åren har man kunnat färdigställa ca 200 kilometer gång- och
cykelvägar per år. Exempelvis föräldrar som är bekymrade för trafiksäkerheten på
barnens skolvägar kan framlägga många goda motiveringar för att bygga nya gång-
och cykelvägar.
Enligt den inom Vägförvaltningen sammanställda
rapporten Tie- ja liikenneolojen tavoitetila (Målbilden för väg- och
trafikförhållandena) borde Vägförvaltningens anslag sammanlagt vara ungefär en
och en halv gång nivån från de senaste åren, för att man skall kunna trygga en
smidig och säker trafik.
Tilläggsuppgifter ges av: Stabschef
Timo Hiltunen, tel. 0204 22 2089 och experterna inom vägdistrikten
|