Tiedotus maanteiden onnettomuuksista paranee
Tiedote 16.10.2003
L�hitulevaisuudessa yleis�lle tiedotetaan
tieliikenteen onnettomuuksista ja muista liikennett� haittaavista h�iri�st�
radioiden kautta heti kun ensimm�inen tieto asiasta on saapunut
viranomaisille. Aikaisemmin ilmoitukset tieliikenteen poikkeustilanteista
v�litettiin radioille vasta sitten kun poliisi tai pelastuslaitos oli
varmistanut tiedottamistarpeen paikan p��ll�. Autoilijoiden tiedonsaannin
parantamiseksi viranomaiset ovat tarkentaneet tiedottamisohjeitaan ja
menettelytapojaan.
H�t�keskuslaitos, poliisi, Tiehallinto ja
Yleisradio ovat sopineet maanteiden h�iri�iden kuten onnettomuuksien
tehokkaammasta tiedottamisesta autoilijoille. My�s liikenteen ohjausta
onnettomuuspaikalla tehostetaan k�ytt�m�ll� siirrelt�vi�
liikenteenohjauslaitteita ja etuk�teen suunniteltuja varareittej�.
Maantieh�iri�iden tiedottamisen ohella Helsingin
kaupungin kanssa on sovittu p��kaduilla tapahtuvien h�iri�iden tiedottamisesta.
Muihin kaupunkeihin k�yt�nt� levinnee my�hemmin. Yleisradiossa selvitet��n
parhaillaan RDS -j�rjestelm�n laajentamista siten, ett� liikennetiedotteet
voidaan l�hett�� my�s maakuntal�hetysten aikana RDS-TA ominaisuudella
varustettuna.
Autoilija hy�tyy t�st� ominaisuudesta kahdella
tavalla. Tiedote tulee vastaanottimista, vaikka autoilija kuuntelisi toista
yleisradion kanavaa, kasettia tai CD:t�, jos h�n on valinnut TA -toiminnon
autoradiostaan. Toisaalta tiedote voidaan kohdistaa juuri sille alueelle, jota
h�iri� koskee ja muualla Suomessa voidaan kuunnella radio-ohjelmaa
keskeytyksett�.
Tiedottamisen ja liikenteen ohjauksen
parantamistarve selvisi VTT:n tekem�st� tutkimuksesta, jossa selvitettiin
tiedotuksen onnistumista Pirkanmaan ja Varsinais-Suomen alueilla. Tutkimus
kattoi yhden vuoden onnettomuudet. Tarkastelu perustui pelastus- ja
poliisiviranomaisten rekisterien, Tiehallinnon liikennekeskuksen ja Yleisradion
arkiston tietoihin onnettomuuksista.
Tutkimuksen mukaan yli kaksi tuntia kest�neist�
h�iri�ist� tiedotettiin l�hes aina, mutta alle kaksi tuntia kest�neist�
h�iri�ist� tiedotettiin autoilijoille vain vajaa viidennes. Pahin puute
tutkimuksen mukaan oli kuitenkin tiedottamisen hitaus. Tapahtuman alkamisesta
kului keskim��rin 43 minuuttia ennen kuin asiaa koskeva liikennetiedote luettiin
radiossa. Parhaimmillaan tieto tavoitti autoilijat 20 minuutissa, mutta usein
kului runsaasti yli tunnin ennen kuin tienk�ytt�j� kuuli haitasta.
Viranomaiset ovat tiedottaneet tieliikenteen
h�iri�ist� autoilijoille vuodesta 1994 l�htien. H�t�keskukset, poliisit,
tiepalvelumiehet, Tiehallinnon virkamiehet tai urakoitsijat ilmoittavat tielle
syntyneest� �killisest� h�iri�st� Tiehallinnon liikennekeskukseen, jossa asiasta
laaditaan tiedote. Samalla varmistetaan tapahtumapaikka, mahdolliset suositukset
esimerkiksi varareitist� ja arvio kestosta sek� ilmoitetaan tapahtuneesta tien
hoitourakoitsijalle. Liikennetiedotteet toimitetaan Yleisradiolle ja muille
liikenteest� kertoville radioille, joissa viesti luetaan mahdollisimman
nopeasti. Erityisen vaarallisissa tapauksissa ohjelma voidaan keskeytt��
tiedotteen lukemiseksi.
Viime vuonna liikennetiedotteita l�hetettiin 1703
kappaletta 983 eri tapahtumasta. Liikennetiedotteet ovat n�ht�viss� my�s
Internetiss� Tiehallinnon verkkopalvelussa (Liikenteen tiedotus -osan
alkusivulla)
Liikenteen ajantasaisen tiedotuksen tavoitteena
on lis�t� autoilijoiden turvallisuutta ja sujuvoittaa liikennett�. Useilla
radioilla on oma kuuntelijapalvelunsa, jonka kautta autoilijoilta tulee tietoja
liikenteen h�iri�st�. N�m� tiedot t�ydent�v�t viranomaisten antamia tiedotteita
erinomaisesti ja niiden etuina ovat ajankohtaisuus sek� hyv� kattavuus.
Parhaillaan selvitet��n, miten yhdelle radiokanavalle tulleet viestit saataisiin
kuulumaan muiden kanavien kuuntelijoille.
Lis�tietoja:
Helsingin kaupunkisuunnitteluvirasto, Kari Sane puh. (09)1693492
H�t�keskuslaitos, Pasi Sillanp�� puh. (02) 624 4842
Sis�ministeri�, poliisiosasto Pertti Luntiala puh. (09) 1604 2302
Tiehallinto, Jorma Helin puh. 0204 22 2520
Yleisradio, Jommi �unap puh. (09)1480 5367
|